Какво да правите при схващане на мускулите

Схващанията на мускулите представляват неволно мускулно съкращаване и се наблюдават често. В действителност почти всеки се е сблъсквал с тях! Научете какво да правите при схващане на мускула и как да се предпазите от бъдещи крампи.
Какво да правите при схващане на мускулите
Elisa Morales Lupayante

Прегледано и одобрено от педагог по физическо възпитание и диетолог Elisa Morales Lupayante.

Написано от Katherine Flórez

Последна актуализация: 25 август, 2022

Болката се появява във всяка част на тялото и може да ни изненада, когато я очакваме най-малко. Става дума за така известните и неприятни “крампи” или схващане на мускулите.

Кой не е получавал схващане на мускулите?

Отговорът на този въпрос, колкото и странно да е, е “никой.” Причината за това е структурата на тялото ни, което има мускули във всяка част.

Какво представлява схващането на мускулите?

Какво представлява схващане на мускулите
Схващането на мускулите представлява неволно мускулно съкращаване.

Понякога не се съкращава цялата тъкан на мускула, а само част от нея. Това е причината мускулните крампи да са концентрирани в една област. Болката , разбира се, е силна и непоносима.

Мускулните крампи не се появяват след травма или нараняване на мускула. Най-често възниква след претоварване на тялото или преди сън.

Причини за неволните съкращения на мускулите

Както споменахме вече, травмите не водят до появата на крампи, както много хора си мислят.

В действителност факторите, водещи до появата им, са разнообразни и далеч не са свързани с нараняване на мускулите.

Най-често срещаните са:

  • Нараняване на гръбначния стълб.
  • Увреждане на нерв.
  • Претоварване на мускулите.
  • Липса на минерали.
  • Проблеми с хидратацията.
  • Недостатъчно кръвоснабдяване в мускула.
  • Притиснат нерв в гърба или шията.

Други фактори водещи до появата на крампи са:

  • Бременност.
  • Месечен цикъл.
  • Бъбречна недостатъчност.
  • Хипотиреоидизъм.
  • Прекаляване с алкохола.
  • Определени лекарства.

Какво да правите при схващане на мускулите

Какво може да направите при схващане на мускулите
да знаете как да се подготвите за такава ситуация.

Преди тренировки

Претоварването на мускулите е една от основните причини за неволното съкращаване на мускулите. Ето защо трябва винаги да се подготвяте преди физическо натоварване.

  • Загрейте всички мускулни групи, особено тези, които натоварвате най-много.
  • Хидратирайте се преди, по време и след тренировка.
  • Не яжте тежка храна.
  • Ако все пак сте хапнали такава храна, нека е поне 2 часа преди тренировка.
  • Избягвайте пиенето на кафе и алкохолни напитки.

Алтернативни начини за контролиране на схващанията на мускулите

Има много начини за облекчаване на неволните съкращения на мускулите. Нека ви разкажем за някои от най-лесните и практични начини.

Масаж на засегнатия мускул

Това е един от най-често използваните начини за облекчаване на мускулните крампи. Прави се лесно и бързо и е много ефикасен.

  • За да си направите масаж първо трябва да заемете удобна позиция, в зависимост от това къде се намира засегнатия мускул.
  • С едната си ръка масажирайте мястото с кръгообразни движения с умерена сила. Така ще подобрите кръвообращението в мускула, за да си възстанови нормалното състояние.

Затоплете схванатия мускул

При схващане на мускулите затоплете мястото.

Можете да затоплите мястото по различен начин:

  • Горещ душ: Топлината на водата постепенно ще облекчи неволното свиване на мускула. Горещата вода комбинирана с пара е много ефикасна.
  • Горещи компреси: Направете си компрес с гореща вода и директно го наложете върху засегнатото място за облекчаване на мускула. Ако нямате хавлия можете да използвате и памучна кърпа или парче плат.

Пийте много вода

Тъй като една от основните причини за крампите е дехидратацията, решението е лесно: пийте повече вода!

Това решение не само облекчава крампите, но и ви предпазва от тях.

Когато получите схващане на мускулите, трябва да изпиете поне половин литър вода .

Необходимо е да знаете дали мускулното схващане се е появило по време на физическа активност. Ако е така, то директно е свързано с дехидратацията на тялото.

За какво трябва да внимавате

Важно е да знаете, че крампите са често срещани. Независимо от дискомфорта, който причиняват схващанията на мускулите продължават най-много 10 минути.

Ако при вас не е така е добре да посетите лекар, за да прегледа засегнатите мускули.

Първата снимка е предоставена от © wikiHow.com

Може да ви заинтересува ...
Как да спрем схващането на крака за секунди
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Как да спрем схващането на крака за секунди

Схващането на крака настъпва, когато мускулите се съкращават в резултат от продължително седене или пренатоварване на крайниците след интензивна тр...



  • Schwellnus, M. P. (1999). Calambres del Músculo Esquelético Durante el Ejercicio. THE PHYSICIAN AND SPORTSMEDICINE.
  • Harvard Medical School. Take that, muscle cramps! (2018). Recuperado el 3 de septiembre de 2020. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/take-that-muscle-cramps.
  • Garrison SR, Korownyk CS, Kolber MR, Allan GM, Musini VM, Sekhon RK, Dugré N. Magnesium for skeletal muscle cramps. Cochrane Database Syst Rev. 2020 Sep 21;9(9):CD009402.
  • Giuriato G, Pedrinolla A, Schena F, Venturelli M. Muscle cramps: A comparison of the two-leading hypothesis. J Electromyogr Kinesiol. 2018 Aug;41:89-95.
  • Katzberg HD. Neurogenic muscle cramps. J Neurol. 2015 Aug;262(8):1814-21. doi: 10.1007/s00415-015-7659-x. Epub 2015 Feb 12. Erratum in: J Neurol. 2016 Jan;263(1):197-8.

Съдържанието на тази публикация е само с информативна цел. По никакъв начин не може да служат за улесняване или заместване на диагнози, лечения или съвети от професионалист. Консултирайте се с доверения си специалист, ако имате съмнения или търсите одобрението му преди да започнете всяка една процедура.