Какво да правите при схващане на мускулите

20.12.2018
Схващанията на мускулите представляват неволно мускулно съкращаване и се наблюдават често. В действителност почти всеки се е сблъсквал с тях! Научете какво да правите при схващане на мускула и как да се предпазите от бъдещи крампи.

Болката се появява във всяка част на тялото и може да ни изненада, когато я очакваме най-малко. Става дума за така известните и неприятни “крампи” или схващане на мускулите.

Кой не е получавал схващане на мускулите?

Отговорът на този въпрос, колкото и странно да е, е “никой.” Причината за това е структурата на тялото ни, което има мускули във всяка част.

Какво представлява схващането на мускулите?

Какво представлява схващане на мускулитеСхващането на мускулите представлява неволно мускулно съкращаване.

Понякога не се съкращава цялата тъкан на мускула, а само част от нея. Това е причината мускулните крампи да са концентрирани в една област. Болката, разбира се, е силна и непоносима.

Мускулните крампи не се появяват след травма или нараняване на мускула. Най-често възниква след претоварване на тялото или преди сън.

Вижте и: Упражнения за оформяне и тонизиране на мускулите

Причини за неволните съкращения на мускулите

Както споменахме вече, травмите не водят до появата на крампи, както много хора си мислят.

В действителност факторите, водещи до появата им, са разнообразни и далеч не са свързани с нараняване на мускулите.

Най-често срещаните са:

  • Нараняване на гръбначния стълб.
  • Увреждане на нерв.
  • Претоварване на мускулите.
  • Липса на минерали.
  • Проблеми с хидратацията.
  • Недостатъчно кръвоснабдяване в мускула.
  • Притиснат нерв в гърба или шията.

Други фактори водещи до появата на крампи са:

  • Бременност.
  • Месечен цикъл.
  • Бъбречна недостатъчност.
  • Хипотиреоидизъм.
  • Прекаляване с алкохола.
  • Определени лекарства.

Какво да правите при схващане на мускулите

Какво може да направите при схващане на мускулите
Можете да получите схващане на мускулите по всяко време, затова е добре да знаете какво да правите в такива случаи. Основното е да знаете как да се подготвите за такава ситуация.

Преди тренировки

Претоварването на мускулите е една от основните причини за неволното съкращаване на мускулите. Ето защо трябва винаги да се подготвяте преди физическо натоварване.

  • Загрейте всички мускулни групи, особено тези, които натоварвате най-много.
  • Хидратирайте се преди, по време и след тренировка.
  • Не яжте тежка храна.
  • Ако все пак сте хапнали такава храна, нека е поне 2 часа преди тренировка.
  • Избягвайте пиенето на кафе и алкохолни напитки.

Алтернативни начини за контролиране на схващанията на мускулите

Има много начини за облекчаване на неволните съкращения на мускулите. Нека ви разкажем за някои от най-лесните и практични начини.

Масаж на засегнатия мускул

Това е един от най-често използваните начини за облекчаване на мускулните крампи. Прави се лесно и бързо и е много ефикасен.

  • За да си направите масаж първо трябва да заемете удобна позиция, в зависимост от това къде се намира засегнатия мускул.
  • С едната си ръка масажирайте мястото с кръгообразни движения с умерена сила. Така ще подобрите кръвообращението в мускула, за да си възстанови нормалното състояние.

Прочетете още: Най-ефективният масаж против целулит

Затоплете схванатия мускул

При схващане на мускулите затоплете мястото.
Това също е страхотен начин за борба с крампите, особено ако траят дълго време.

Можете да затоплите мястото по различен начин:

  • Горещ душ: Топлината на водата постепенно ще облекчи неволното свиване на мускула. Горещата вода комбинирана с пара е много ефикасна.
  • Горещи компреси: Направете си компрес с гореща вода и директно го наложете върху засегнатото място за облекчаване на мускула. Ако нямате хавлия можете да използвате и памучна кърпа или парче плат.

Пийте много вода

Тъй като една от основните причини за крампите е дехидратацията, решението е лесно: пийте повече вода!

Това решение не само облекчава крампите, но и ви предпазва от тях.

Когато получите схващане на мускулите, трябва да изпиете поне половин литър вода.

Необходимо е да знаете дали мускулното схващане се е появило по време на физическа активност. Ако е така, то директно е свързано с дехидратацията на тялото.

За какво трябва да внимавате

Важно е да знаете, че крампите са често срещани. Независимо от дискомфорта, който причиняват схващанията на мускулите продължават най-много 10 минути.

Ако при вас не е така е добре да посетите лекар, за да прегледа засегнатите мускули.

Първата снимка е предоставена от © wikiHow.com

  • Carcia, C. R., Martin, R. L., & Wukich, D. K. (2010). Achilles Pain, Stiffness, and Muscle Power Deficits: Achilles Tendinitis. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy. https://doi.org/10.2519/jospt.2010.0305
  • Winter, D. A., Patla, A. E., Rietdyk, S., & Ishac, M. G. (2001). Ankle Muscle Stiffness in the Control of Balance During Quiet Standing. Journal of Neurophysiology. https://doi.org/Pdf/Winter_etal_2001.pdf
  • Minetto, M. A., Holobar, A., Botter, A., & Farina, D. (2013). Origin and development of muscle cramps. Exercise and Sport Sciences Reviews. https://doi.org/10.1097/JES.0b013e3182724817
  • Hawke, F., Chuter, V., Walter, K. El, & Burns, J. (2012). Non-drug therapies for lower limb muscle cramps. Cochrane Database of Systematic Reviews. https://doi.org/10.1002/14651858.CD008496.pub2