4 възможни причини за болката в долната част на гърба и как да се справите с нея

· 30.06.2017
Страдате от болка в долната част на гърба? Научете кои са някои от възможните причини и как да се справите с нея; запомнете: грижата за гръбначния стълб ще подобри здравето и комфорта ви.

Болката в долната част на гърба е едно от най-честите оплаквания в наши дни.

Неправилната стойка, неудобната поза на сън или просто едно погрешно движение често водят до трудно за обяснение усещане за парене в долната част на гръбначния стълб.

Трябва да отбележим, че този проблем на опорно-двигателната система засяга и младите, и възрастните хора, както и тези с уседнал начин на живот и дори спортистите.

Често забравяме колко е крехка тази съвършена структура, поддържаща гръбначния ни стълб. Съвкупността от прешлените, дисковете, нервите, сухожилията и ставите, изграждащи заедно основата за движенията ни, е изключително сложна част от тялото ни.

Ако някога сте страдали от болка в долната част на гърба знаете за какво ви говорим.

Нека да видим кои са най-честите причини за тази болка и как да се справим с нея.

Болката в долната част на гърба: най-често срещаните причини за появата й

1.Разтегнат мускул

Представете си, че стоите на бюрото си и бързо се обръщате, като извивате гърба и тялото си.

Правите го толкова рязко, че веднага усещате пареща, режеща болка в долната част на гърба. По-късно, след като се изправите, болката се усилва толкова много, че се прехвърля и надолу по крака ви и около кръста.

Разтягането на мускулите може да настъпи по време на покой или в движение след внезапно, рязко преместване или удар.

Симптомите могат да са разнообразни – от мускулни спазми до пълна неподвижност. Разтегнатият мускул може да засегне възпалените сухожилия и ставни връзки.

Как да се справите с разтегнатия мускул

  • Когато усетите “разтягането”, веднага сложете лед върху мястото. По-късно редувайте топли и студени компреси.
  • Починете си 24 часа. След това започнете да правите постепенно леки упражнения за възстановяване на движенията.
  • Геловете и натуралните лекарства с арника са чудесен помощник в тези случаи, тъй като притежават мощно противовъзпалително действие.

2.Дисков пролапс или дискова херния

Междупрешленните дискове са малки, пълни с течност „торбички“, играещи ролята на „възглавнички“ между прешлените за омекотяване на движенията.

Ако страдате от дискова херния или дисков пролапс поради удар или неправилно движение ще усещате не само болка, но и изтръпване, спазми и ще имате малки отоци по гърба. Болката ще е по-силно осезаема сутрин.

Дисковата херния е често срещана при спортистите.

Как да се справите с дисковата херния

За да излекувате дисковата херния ви е необходима точна медицинска диагноза, тъй като понякога травмата може да е сериозна и да изисква хирургична намеса.

Ако вашият случай е такъв, ще ви е необходим добър физиотерапевт за възстановяването ви.

Прочетете и: Как да различим дискова херния от обща болка в гърба

3.Повтарящи се травми

Продължителната работа в една и съща позиция както и тежките физически усилия, натоварващи гърба си имат своята цена.

Всяко повтарящо се движение, като обръщането надясно например, може да доведе до увреждане или възпаление на частите на гръбначния стълб.

А може да постави началото и на по-сериозно увреждане.

Как да се справите с повтарящите се травми

Има много начини за лечение на тези травми. Например:

  • Масаж
  • Йога или плуване
  • Коригиращи колани за гръб
  • Правилна поза

4.Дегенеративни ставни заболявания

С напредването на възрастта междупрешленните ви дискове изтъняват и ставите ви се износват.

Хрущялите губят еластичността си, загрубяват и понякога водят до появата на остеопороза.

Генетичната предразположеност, качването на килограми и старите травми спомагат постепенното развитие на болестта.

Как да се справите с дегенеративните заболявания

Първо бихме искали да изясним, че този вид дегенеративни заболявания не са лечими: не могат да бъдат излекувани напълно.

Това, което можете да направите е да контролирате симптомите, за да намалите болката и да живеете по-спокойно.

Ето няколко съвета за това:

  • Бъдете активни. Липсата на физическа активност намалява гъвкавостта на ставите, а стоенето в седнало положение за дълго време притиска междупрешленните дискове. Разхождайте се и правете упражнения всеки ден. Има страхотни упражнения за облекчаване на болката в гърба като “Чи Кунг”. Това китайско упражнение съчетава физическо натоварване и техники за дишане.
  • Консумирайте храни с противовъзпалителен ефект като тези богати на омега-3 мастни киселини.
  • Правете упражнения за разтягане всяка сутрин след ставане.
  • Попитайте лекаря си дали добавките с витамин D и магнезий биха помогнали във вашия случай. Те са изключително полезни за укрепването на костите и ставите.
Важно е да запомните, че болката в долната част на гърба изиска преглед при специалист и подходящото внимание и лечение.

Препоръчваме ви да опитате всички начини за лечение, включително приема на лекарства, както и правенето на упражнения. Не забравяйте да се храните здравословно и пълноценно, както и да обръщате внимание на стойката си.

Грижата за гръбначния стълб ще подобри здравето и комфорта ви.