6 трика за укрепване на нервната система

20.09.2017
За да укрепите нервната си система, трябва да се погрижите както за режима си на хранене, така и за ежедневните си навици. Упражнявайте се и поддържайте ума си активен чрез четене или други полезни занимания.

Някога замисляли ли сте се какво може да направите, за да оптимизирате нервната си система? Истината е, че повечето от нас забравят за този аспект на здравето.

Днес ще ви разкажем за навиците и триковете, които може да приложите за укрепването й. По този начин ще сте уверени в доброто й състояние за дълго време.

Какви функции изпълнява всъщност нервната система?

Функции на нервната система

Нервната система регулира всички функции в човешкото тяло. Тя ръководи както подготовката, така и изпълнението им.

Освен това тя получава сензорната стимулация, която приемате ежедневно чрез невроните. Те препращат електрическите импулси, които пренасят цялата информация от тялото ви, така че то да може да изпълнява всичките си функции.

Както виждате, нервната система е изключително важна част от организма ви. Сега може да разгледаме начините да я поддържаме здрава и силна.

1. Укрепете нервната си система чрез здравословна диета

Режимът ви на хранене влияе значително на здравето ви. Когато спазвате балансирана и разнообразна диета, е лесно да укрепите нервната си система, както и останалите части на тялото си.

Ако диетата ви е непълноценна обаче, трябва да започнете редовно да консумирате следните храни:

Есенциални мастни киселини

Есенциалните мастни киселини са необходими за нормалното функциониране на организма. Ако тялото ви обаче не може да ги синтезира, трябва да си ги набавяте чрез диетата си.

Храните, предоставящи ви най-голямо количество мастни киселини, са:

  • Сьомга
  • Авокадо
  • Бадеми
  • Зехтин
  • Броколи
  • Брюкселско зеле
  • Ленено семе

Калций

Ядки

Освен че укрепва нервната система, калцият подсилва също и костите ви. По този начин ви предпазва от остеопороза.

Също така контролира хипертонията, регулира ПМС и изиграва важна роля при достигане на менопауза.

Може да си го набавите чрез следните храни:

  • Шоколад
  • Млечни продукти
  • Зеленчуци (швейцарски чард, спанак, праз)
  • Сардини
  • Бадеми
  • Нахут
  • Яйца
  • Риба тон

Витамини В комплекс

Те са водноразтворими витамини, които са от съществено значение за развитието на организма. Те спомагат за метаболизма на храната, което е от първостепенна важност за укрепването на нервната система.

Някои от храните, съдържащи тези витамини, са:

  • Мая
  • Черупчести мекотели
  • Магданоз
  • Орехи
  • Зеленчуци (гъби, моркови, маруля, спанак)
  • Зърнени и псевдо-зърнени култури (овес, пшенични трици, соя)
  • Месо
  • Сирене
  • Яйчен жълтък

2. Въздържайте се от вредните навици

Всеизвестно е, че консумацията на токсични субстанции като алкохола и цигарите е изключително вредно за здравето ви.

Тези навици стимулират развитието на заболявания като:

  • Диабет тип 2
  • Хипертония
  • Хронични белодробни заболявания
  • Рак
  • Сърдечни заболявания

Избягвайки консумацията на токсични вещества, вие допринасяте пряко за укрепването на нервната система.

Освен това не бива да забравяте, че чрез пушенето и пиенето на алкохол невроните влизат в контакт с химически вещества, които засягат значително здравето им.

3. Правете достатъчно физически упражнения

Тренировки за укрепване на нервната система

Важно е да тренирате редовно, за да укрепите нервната си система. По този начин се освобождавате от стреса, който засяга психическото ви здраве.

Една от най-добрите тренировъчни програми е йогата. Независимо от това може да изберете активността, която ви допада и ви мотивира най-много.

Препоръчително е да правите 30-минутни упражнения поне три пъти седмично. Най-добре обаче е да тренирате ежедневно.

Прочетете и: 10-минутна тренировка за здрави седалищни мускули

4. Чай

За никого не е тайна, че кофеинът дава енергия. Проблемът е, че консумацията му носи последици за нервната система в дългосрочен план.

Има и други начини да започнете деня си, изпълнени с енергия, без да ви е необходим кофеин.

Най-добре би било да замените тази напитка с билков чай. По този начин ще получите енергия и хранителни вещества по естествен път.

Укрепете нервната система с помощта на следните чайове: 

5. Излагайте се достатъчно на слънце

Прекомерното излагане на слънчеви лъчи е изключително вредно за кожата. В малки количества обаче слънчевата светлина подобрява функциите на организма.

Слънцето има следните полезни свойства:

  • Предотвратява появата на рак на гърдата.
  • Дезинфекцира и ускорява заздравяването на раните.
  • Бори се с кожни проблеми като псориазис и акне.
  • Намалява холестерола чрез превръщането му в стероидни хормони.
  • Увеличава кислорода в кръвта.
  • Подобрява функциите на имунната си система.
  • Стимулира растежа при децата.
  • Подобрява здравето на невроните.

Вижте още: Нетоксичните натурални масла, които да използвате като слънцезащита

6. Извършвайте културни и творчески дейности

Занимания

Занимания като слушането на музика не само влияят на настроението ви, но и подсилват и укрепват нервната система.

Това се дължи на факта, че невроните са принудени да бъдат активни и да действат в няколко области на мозъка ви.

Това се случва при следните занимания:

  • Четене
  • Скициране
  • Рисуване
  • Занаятчийство
  • Шах
  • Судоку
  • Свирене на музикален инструмент
  • Изучаване или практикуване на чужд език

Изберете дейността, която ви харесва и я практикувайте поне няколко минути дневно.

Обърнете внимание на нервната си система

За нервната ви система е важно винаги да бъдете здрави. Можете да го постигнете чрез тези съвети.

Не забравяйте, че като живеете здравословно, не само допринасяте за оптимизирането на функциите на нервната система, но също така предотвратявате развитието на различни заболявания.

  • Amirian, E. S., Ostrom, Q. T., Liu, Y., Barnholtz-Sloan, J., & Bondy, M. L. (2017). Nervous system. In Schottenfeld and Fraumeni Cancer Epidemiology and Prevention, Fourth Edition. https://doi.org/10.1093/oso/9780190238667.003.0056
  • Studer, L. (2013). The Nervous System. In Essentials of Stem Cell Biology: Third Edition. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-409503-8.00013-5
  • Rosso, A. L., Studenski, S. A., Chen, W. G., Aizenstein, H. J., Alexander, N. B., Bennett, D. A., … Rosano, C. (2013). Aging, the central nervous system, and mobility. Journals of Gerontology – Series A Biological Sciences and Medical Sciences. https://doi.org/10.1093/gerona/glt089