7 храни, които вредят на чревното здраве

· 21.09.2017
Знаете ли, че храните с високо съдържание на мазнини усилват стомашните киселини и могат да раздразнят червата, причинявайки ви киселинен рефлукс? С течение на времето това може да доведе до метаболитни разстройства. В тази статия ще разберете кои храни трябва да избягвате.

Червата играят изключително важна роля за цялостното ви здраве. Все пак те помагат на тялото да усвоява хранителните вещества и да премахва отпадъците.

Знаете ли, че те са също и хранилище на полезни бактерии?

Милиони бактерии живеят в червата ви. Те всъщност са необходими за доброто храносмилане, защото имат за задача да разграждат определени вещества, които тялото ви не може самостоятелно да усвои.

Те спомагат и за производството на конкретни есенциални витамини. И ако това не е достатъчно, те дават на тялото ви енергия и подсилват имунната система.

Проблемът е, че понякога лошите хранителни навици могат да попречат на правилното функциониране на червата и да причинят симптоми и заболявания, засягащи качеството ви на живот.

Най-притеснителното от всичко е, че много от хората не знаят кои храни са вредни и защо консумирането им може да доведе до отрицателни ефекти.

Затова ще се възползваме от възможността да ви разкрием 7-те най-вредни за червата ви храни и защо трябва да намалите приема им възможно най-много.

Разберете кои са те!

1. Зърнени храни с високо съдържание на глутен

Макар че фибрите някои пълнозърнести храни могат да подобрят функционирането на червата, глутенът в рафинираните зърнени продукти може да причини неприятности.

Този протеин не се разгражда или усвоява добре, което води до алергии и нежелани реакции.

Прекомерната му консумация повишава нивата на възпалението. Ако се остави да се развива неконтролируемо, може да отключи автоимунни заболявания като:

  • Диабет
  • Артрит
  • Болест на Алцхаймер
  • Лупус
  • Фибромиалгия
  • Множествена склероза
  • Болест на Крон

Искате ли да разберете повече? Има ли връзка между глутена и фибромиалгията

2. Червено месо

Редовната консумация на червено месо не само повишава риска от подагра, но и може да засегне телесните тъкани, увеличавайки възпалението.

Този вид храна е по-трудна за усвояване в сравнение с постните меса. Тъй като забавя храносмилането, тя може да доведе до храносмилателни симптоми като:

  • Коремно възпаление
  • Газове

Освен това червеното месо променя pH на червата, което намалява нивата на полезните бактерии и по този начин повишава риска от инфекции.

3. Мазни, пържени храни

Пържените храни и храните с високо съдържание на мазнини водят до пристрастяване и в дългосрочен план могат да причинят метаболитни смущения и проблеми с теглото.

В краткосрочен план те дразнят червата и повишават нивата на стомашните киселини. Тези храни могат да причинят също и проблеми от рода на киселинен рефлукс.

Хора, страдащи от синдрома на раздразненото черво, гастрит и други храносмилателни смущения, трябва да избягват пържените и мазните храни.

4. Млечни продукти

Макар че млечните продукти осигуряват хранителните вещества, от които се нуждае организмът, хората с непоносимост към лактоза трябва да избягват консумацията им.

Те са вкусни и се използват в множество ястия, които вероятно ядете постоянно, но е доказано, че тези храни са виновни за голям брой чревни състояния.

Мазнините, лактозата и протеините в млечните продукти засягат пряко чревното здраве. Те изменят микрофлората и затрудняват премахването на отпадъчните вещества.

Също така консумацията им се свързва с възпаленията и с често срещани проблеми като запека и диарията.

5. Пикантни храни

Лютите чушки придават специален вкус на ястията ви и дори съдържат мощни антиоксиданти, които защитават тялото ви от оксидативни увреждания.

Проблемът е, че консумацията им може да причини сериозни възпаления в лигавицата на стомаха и червата, особено при хора, които вече страдат от храносмилателни смущения.

В резултат от това се появяват повече стомашни киселини, киселинен рефлукс и гастрит.

6. Кафе и газирани напитки

Кафето и газираните напитки се асоциират с увеличено разпространение на киселинния рефлукс и чревните възпаления.

Тези напитки отпускат езофагеалния сфинктер, което улеснява появата на стомашните киселини.

Високото съдържание на захар и добавки също вреди на чревното здраве, довеждайки понякога до диария и значителни болки в коремната област.

Прочетете също: Открийте 6 навици, които предизвикват възпаление на корема

7. Консервирани и преработени храни

Супермаркетите са препълнени с голямо разнообразие от консервирани и преработени храни, приготвени по начин, който отнема хранителните им качества.

Много от хората ги възприемат като бърз и лесен вариант, тъй като са добри на вкус и лесни за приготвяне.

Това, което индустрията не иска хората да знаят, е че тези храни са с ниско съдържание на хранителни вещества. Вместо тях, те са пълни с добавки, които засягат червата ви, както и другите части на тялото.

Консумирането на добавки се свързва с повишен риск от развитие на метаболитни заболявания, синдром на раздразненото черво и няколко вида рак.

Храните ли се с някои от горепосочените продукти? Ако е така, направете усилие да намалите консумацията им възможно най-много, за да запазите червата си здрави. 

Вместо тях яжте повече органични храни, особено плодове, зеленчуци и пълнозърнести продукти.