10 причини да ядете шамфъстък

· 31.05.2018
Този вид ядки са малки, но много ценни: шамфъстъкът е богат на хранителни вещества полезни за организма – външно и вътрешно.

Шамфъстъкът представлява малка ядка растяща на ниско храстовидно дърво  с научно име Pistaciaceae. В тази статия ще ви разкажем защо трябва да ядете шамфъстък.

Шамфъстъкът расте предимно в Централна Азия и Анадола, но през последните години се отглежда и в други части на света.

Днес ядката се радва на голяма популярност и може да бъде консумирана в сурово състояние или като част от сладки или солени ястия.

Съдържа големи количества хранителни вещества като:

  • Витамини (E, фолиева киселина, тиамин)
  • Минерали (мед, калий, магнезий, калций, желязо)
  • Протеини
  • Фибри
  • Мастни киселини

Шамфъстъкът е лилав отвън и зелен отвътре, покрит с черупка, която се отваря по средата. Черупката лесно се отваря, въпреки че понякога е напълно затворена и трудно се счупва.

В следващите редове ще ви дадем 10 основателни причини защо трябва да ядете шамфъстък.

1. Бори се срещу диабеташамфъстък бори диабета

Диабетът е заболяване, характеризиращо се с повишено съдържание на захар в кръвта – висока глюкоза. Шамфъстъкът е чудесно средство за борба с диабет тип 2.

Шамфъстъкът понижава нивото на глюкозата заради високото си съдържание на въглехидрати.

2. Шамфъстъкът понижава риска от сърдечно-съдови заболявания

Шамфъстъкът понижава нивото на усвояване на холестерола и мазнините в организма, предпазвайки ви от появата на сърдечно-съдови проблеми.

Калият, който съдържат тези ядки регулира кръвното налягане. А това е много полезно за сърцето.

3. Контролира теглото виотслабване с шамфъстък

Едно от многобройните полезни качества на шамфъстъка е способността му да контролира апетита ви и така да ви предпази от консумацията на сладки и вредни храни.

Шамфъстъкът се усвоява напълно от организма и не води до натрупването на излишни калории.

4. Съдържа фибри

Шамфъстъкът съдържа голямо количество фибри, подобряващи храносмилането и ускоряващи метаболизма. По този начин помага при запек.

5. Полезен е за здравето на очитездрави очи и шамфъстък

Много хора не знаят, че шамфъстъкът подобрява зрението и защитава очите ви от слънцето.

Това се дължи на полезните вещества, които съдържа:

  • Зеаксантин
  • Лутеин
  • Рибофлавин
  • Витамин E
  • Витамин B2

6. Укрепва костите

Фосфорът, магнезият, калият, калцият и протеините в шамфъстъка укрепват костите и мускулите ви.

Това е изключително ценно за спортуващите и физически активните хора, нуждаещи се от много енергия и здраво тяло.

Вижте още: 8 натурални начина за укрепване на костите

7. Прави зъбите ви по-здравишамфъстък за здрави зъби

Заради фосфора и магнезия, които съдържа шамфъстъкът е изключително полезен за зъбите, тъй като ги укрепва и заздравява. Освен това подобрява и външния им вид.

Не е достатъчно само да миете зъбите си и да използвате вода за уста; здравето на зъбите ви зависи до голяма степен от храната, която консумирате. Някои храни са полезни за денталното здраве, в това число и шамфъстъкът.

8. Грижи се за здравето на косата

Консумацията на шамфъстък спомага защитата на пигментацията на косата ви. Съдържанието на мед в тези ядки прави косата ви блестяща и красива.

Освен това шамфъстъкът ви предпазва от косопад и стимулира растежа на косата.

Един от начините за използване на шамфъстъка е като нанесете директно маслото от тези ядки върху косата си под формата на възстановяваща овлажняваща маска.

9. Запазват младостта виподмладяване с шамфъстък

Един от начините да запазите кожата си в добро състояние е като ядете шамфъстък. Съдържащият се в тези ядки витамин Е защитава кожата от вредните UV лъчи и процеса на стареене.

Използвайте тези ядки като част от ежедневната си грижа за кожата и я направете здрава и хидратирана!

Препоръчваме ви да прочетете и: 7 промени в живота, с които да запазите младостта

10. Подхранват и активират мозъка

Активността на мозъка се стимулира от преноса на богата на кислород кръв до този орган. А това се наблюдава при повишено ниво на хемоглобина.

Хемоглобинът се повишава при увеличена консумация на храни богати на витамин В6, съдържащ се и в шамфъстъка, което го прави перфектния избор за целта.

Рисковете при консумацията на шамфъстък

Шамфъстъкът е полезен за цялото ви тяло – от главата до петите. Тези ядки наистина са много ценни.

Но трябва да ги консумирате умерено. Колкото и да са полезни, ако прекалите с тях можете да си навредите.

Най-често ядем шамфъстъка печен и осолен. Голямото количество сол може да причини хипертония и задържане на течности. Затова е добре да ограничите количеството на ядките, които хапвате и да се опитате да си набавите шамфъстък без сол.

И разбира се трябва да сте сигурни, че не сте алергични към тези ядки, тъй като алергията бързо води до появата на симптоми като:

  • Обриви
  • Подуване
  • Уртикария
  • Респираторни проблеми

Шамфъстъкът е чудесен източник на витамини и минерали – стига да го консумирате умерено и да нямате алергия към тези ядки.

  • Dreher, M. L. (2012). Pistachio nuts: Composition and potential health benefits. Nutrition Reviews. https://doi.org/10.1111/j.1753-4887.2011.00467.x
  • Chen, C. Y. O., & Blumberg, J. B. (2008). Phytochemical composition of nuts. Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1007/s00034-011-9290-0
  • Bull??, M., Juanola-Falgarona, M., Hern??ndez-Alonso, P., & Salas-Salvad??, J. (2015). Nutrition attributes and health effects of pistachio nuts. British Journal of Nutrition. https://doi.org/10.1017/S0007114514003250