Защо трябва да накисвате ядките и семките?

16.01.2018
Ядките и семките са полезни без съмнение, но ако ги накиснете стават още по-добри. Защото така подобрявате действието на хранителните им вещества.

Ядките и семките са важна част от здравословното хранене, благодарение на съдържанието си на незаменими, пълноценни съставки.

Те са подходящи за консумация всеки път, когато усетите глад, тъй като са много засищащи.

В тази статия ще ви разкажем за невероятните им качества, както и защо трябва да ги накисваме преди да ги консумираме.

Защо са полезни ядките и семките

Ядките и семките са важна част от хранителната пирамида. Те имат високо съдържание на енергия, осигуряващо ви много хранителни вещества само с една малка порция.

Една шепа на ден ще ви помогне да избегнете появата на дефицит на определени витамини и минерали.

Освен това съдържат голямо количество растителни протеини, страхотен начин да намалите приема на тези от животински произход, без да излагате здравето си на риск. Затова консумацията им се препоръчва при деца и активно спортуващи, а останалите е добре да ги приемат в умерено количество.

Ядките и семките съдържат голямо количество здравословни мазнини, които са важни за поддържане на теглото.

Освен всичко казано те са богати на фибри, регулиращи естествено функционирането на червата и предотвратяващи появата на запек.

Прочетете и:  Последиците от дефицита на желязо

Кои ядки и семки да изберете?накисване на ядките и семките

Можете да избирате от голямо разнообразие от ядки и семки в зависимост от вкуса ви или нуждите на организма ви. Нека да разгледаме част от това голямо разнообразие от ядки и семки и да се спрем да полезните им качества.

Ядки:

  • Орехи: Отличен помощник за подобряване на функционирането на мозъка.
  • Лешници: Регулират нивото на кръвната захар и спомагат движението на червата.
  • Бадеми: Полезни са за кърмачките и съдържат голямо количество витамин Е и калций
  • Макадамия: Съдържа голямо количество мазнини.
  • Бразилски орех: Натурален източник на селен.
  • Шам фъстък: Съдържат много желязо и са изключително полезни при анемия.
  • Кедрови ядки: Богати са на витамин B1.
  • Кашу: Съдържа голямо количество магнезий, необходим на мускулите и нервите.

Семки

  • Слънчогледови семки: Богати са на витамин B1, витамин E, магнезий, желязо, фосфор и калций.
  • Тиквени семки: Един от най-добрите начини за предпазване от чревни паразити и проблеми с простатата.
  • Сусамено семе: Най-богатият на калций източник от растителен произход. Това е важно най-вече за хората, които не консумират млечни продукти.
  • Ленено семе: Съдържа есенциални мастни киселини, грижещи се за кожата, косата и ноктите.
  • Семена от чиа: Спомагат движението на червата и понижават холестерола.

Накисването е важнонакисването е важно за ядките и семките

Суровите ядки и семки, както и бобовите култури, са покрити с вещество наречено ензимен инхибитор.

Ролята на ензимните инхибитори е да предотвратят преждевременното покълване и да съхранят хранителните вещества, за да може растението да поникне и да се развие. Но когато ги консумирате те възпрепятстват усвояването на определени минерали и протеини и затрудняват храносмилането.

Ако ги накиснете за няколко часа ще избегнете този проблем, а семките ще бъдат готови за консумация или покълване.

Различните ядки и семки си имат собствено време за накисване:

  • Бадеми: 12 часа
  • Чиа и ленено семе: 2 часа
  • Тиквени семки и сусамово семе: 6 часа
  • Слънчогледови семки: 4 часа
  • Кедрови ядки, шам фъстък, кашу, бразилски орех и макадамия: нямат нужда от накисване.

След като ги накиснете можете за затоплите леко ядките или семките, за да подобрите вкуса им.

Трябва да отбележим, че при накисване лененото семе и семената от чиа отделят клей, който е много полезен за движението на червата. Можете да ги обработите или да ги смесите с водата, в която са били накиснати.

Как да добавите ядките и семките към менюто сидобавете ядките и семките към ежедневното си меню

Можете да консумирате ядките и семките по всяко време на деня, но в следващите редове ще споделим с вас няколко уникални начина за добавянето им в ежедневното ви меню:

  • Със зърнени култури на закуска
  • Домашен мус от лешници и какао, подсладен с мед
  • В смутита с плодове и овесени ядки
  • Печени, смлени ядки и семки в сосове или дресинги
  • В тесто за бисквити или торти, смлени като брашно (но са много по-хранителни!)
  • За приготвяне на домашни плодови напитки и смутита
  • С десерти като печени ябълки с орехи или парченца портокал с мед и бадеми
  • Печено, смляно сусамово семе със сол, познато като гомасио, което е чудесна добавка към ориз и паста
които искали