8 храни, които да консумирате за здрав мозък

13.05.2018
Редовната консумация на тези храни е чудесен начин за подпомагане на когнитивното ви здраве. Прибавете ги към диетата си и се насладете на невероятните им ползи.

Мозъкът е един от най-важните и сложни органи на тялото. Важно е да имате здрав мозък, тъй като той, заедно с нервната ви система, е отговорен за осигуряването на голямото разнообразие от физически и умствени способности, които притежавате.

Той също така функционира като ос, по която се извършва контрол над цялото тяло, не само защото регулира когнитивните функции, но и понеже се включва в жизнените процеси на всички органи и системи на тялото.

Изненадващо е, че досега не е било възможно да се определи точно най-високият възможен капацитет на мозъка в човешкото развитие.

Това, което със сигурност се знае е, че ежедневните навици могат да повлияят положително или отрицателно на способността му да изпълнява множество задачи. Например диетата ви може да подсигурява есенциални хранителни вещества, които да спомогнат за запазването на този орган здрав, след като тялото ви ги абсорбира след известно време.

В тази статия искаме да споделим с вас 8 здравословни храни, които всеки би трябвало да консумира, за да се погрижи за този важен орган – вашия мозък.

1. Черен шоколад

черен шоколад за здрав мозък

Умерената консумация на черен шоколад с минимум 60% какао в състава си осигурява интересни ползи на вашия мозък и на нервната ви система.

Тази храна съдържа високи нива на антиоксидантни субстанции. След като се усвоят от тялото, те свеждат до минимум негативните ефекти от свободните радикали в клетките ви.

Освен това тази храна доставя значителни количества витамини от групата В и минерали, които са необходими за предотвратяване на хормонални и нервни дисбаланси.

Тъмният шоколад се препоръчва и за стимулиране на производството на серотонин и ендорфини, два невротрансмитера, контролиращи стреса и безпокойството.

2. Кисело мляко

Причината, поради която ви съветваме да консумирате кисело мляко за подобряване на мозъчните функции е, че този продукт съдържа полезни бактерии, които спомагат за защитата на този орган.

Макар че живите култури в него директно въздействат на чревното здраве, усвояването им влияе положително за постигането на оптимално здраве на мозъка.

3. Овес

овес за здрав мозък

Познат като „царицата на зърнените култури“, овесът е храна, богата на хранителни вещества, които осигуряват множество ползи за цялото тяло.

Преди всичко тази храна съдържа значителни количества витамин В1. Той е необходим за предпазването на мозъка от отрицателните ефекти на стареенето и на свободните радикали.

Освен това антиоксидантните съединения в овеса забавят увреждането на клетките, причинено от свободните радикали. Също така той допринася за подобряването на концентрацията и паметта.

Нещо повече, овесът се препоръчва за задачите, в които е необходимо да използвате интелекта си, тъй като той ви осигурява здравословен тласък на енергия.

4. Лук

Лукът е храна, богата на антиоксидантни съединения, които допринасят за предпазването на мозъчните клетки от развитие на невродегенеративни заболявания.

Този продукт съдържа големи количества кверцетин и антоцианини, които спомагат за подобряването на способността за концентрация. Това на свой ред балансира също и функциите на централната нервна система.

5. Мазна риба

сьомга за здрав мозък

Мазната риба е сред най-добрите натурални източници на омега 3 мастни киселини. Те са вид полезни полиненаситени мазнини, които носят ползи както на сърцето, така и на мозъка.

Това вещество допринася за прочистването на артериите, тъй като премахва холестерола и предотвратява образуването на плака.

Противовъзпалителните свойства на този вид риба подобряват процесите на клетъчна оксигенация и възпрепятстват развитието на хронични смущения като например инсулт.

6. Авокадо

Този вкусен плод съдържа полезни мазнини и антиоксидантни съединения, които помагат да предпазите мозъчните клетки от преждевременно стареене.

Освен това омега 3 мастните киселини в състава му, както и съдържанието на витамин Е, противодействат на вредните ефекти от свободните радикали и предотвратяват когнитивния спад.

7. Ленено семе

ленено семе за здрав мозък

Лененото семе съдържа омега 3 мастни киселини, витамин Е и други съединения с антиоксидантни свойства, които спомагат за протекцията на здравия мозък.

Консумирането му носи допълнителна енергия на цялото тяло, като същевременно подобрява концентрацията и умствените способности.

Освен това прибавянето на ленено семе към менюто ви намалява негативното въздействие на оксидативния стрес. Също така тази храна противодейства на стареенето на клетките в мозъчните тъкани.

8. Зехтин

Полезните мазнини в зехтина екстра върджин са ефикасни в премахването на лошия холестерол (LDL) от артериите. Този тип холестерол се свързва с развитието на сърдечно-съдови смущения като например сърдечни удари.

Освен това тези вещества, заедно с антиоксидантите, контролират възпалителните процеси в тялото. Те също така редуцират дисбалансите в нервната система.

Консумирането на зехтин стимулира правилното функциониране на мозъчните клетки и кръвообращението, което е от съществено значение за запазване на мозъчното здраве.

Редовната консумация на тези храни е страхотен начин да подпомогнете когнитивното си здраве. Включете ги в диетата си и се насладете на всичките им невероятни ползи.

които искали