Трябва ли да се храните пет пъти дневно?

03 Юни, 2020
В тази интересна статия ще ви разкажем дали трябва да се храните пет пъти дневно. В този случай качеството е по-важно от количеството!
 

Вероятно сте чували, че трябва да се храните пет пъти дневно. Независимо дали защото това ще ви помогне да отслабнете, тъй като ще ускорите метаболизма си или защото трябва да се храните на всеки три часа, за да не усещате глад.

Но дали това е така?

Ще дадем отговор на този интересен въпрос в следващите редове.

Колко пъти трябва да се храните дневно?

Твърдението, че трябва да се храните пет пъти дневно не е съвсем вярно. Тъй като зависи от усещането за глад на всеки един човек. Както и режима, работата, натовареността и физическата му активност.

Ако се насилвате да хапвате предиобедна или следобедна закуска, това може да се превърне в консумацията на храни, които не би трябвало да ядете. Като сладки, сокове, безалкохолни напитки, чипсове, колбаси, подсладени млечни продукти…Много пъти хората посягат към този тип продукти вместо към по-здравословна храна. Затова качеството на храната е по-важно от количеството. По-добре е да се храните три пъти здравословно отколкото пет пъти да посягате към вредните продукти.

Кои хранения са най-важни? Дали пропускането на закуската е вредно? Всички хранения са важни. Освен това няма значение дали пропускате закуската, защото не сте гладни или закусвате на обяд вместо в седем часа сутринта.

Здравословна храна
 

Прочетете и: 7 последици от пропускането на закуската

Дали храненето пет пъти дневно ускорява метаболизма?

Идеята идва от факта, че докато се храним изразходваме енергия за храносмилането и усвояването на всички компоненти на продуктите. Това именно се нарича термичен ефект на храната.

Излиза, че калориите, които сте използвали при храносмилането са повече или почти равни на количеството храна и вида на макрохранителните вещества, които сте консумирали. Това означава, че ако спазвате диета, ограничаваща дневния ви прием на калории до 2000, няма значение дали ще се храните три или пет пъти дневно, тъй като термичият ефект ще бъде един и същ.

В Journal of Nutrition бе публикувано изследване, в което авторите стигат до извода, че все още няма солидни научни доказателства, че по-честото хранене спомага отслабването.

А какво става, ако гладувате?

Важно е да се храните, когато сте гладни. Когато усещате глад, започва да действа и механизмът на засищане, който се контролира от хормоните грелин и лептин. Важно е да не принуждавате и децата да ядат, когато не са гладни.

Здравите възрастни хора, без такива в специални условия като спортуващи или бременни жени, могат да не се хранят в продължение на часове, дори цял ден. Ако гладувате няколко часа и наличната в кръвта ви глюкоза бъде консумирана, организмът започва да използва гликогена в черния дроб и мускулите. След като тези резерви се изчерпат, в тялото започва процеса на глюконеогенеза: производството на глюкоза от протеолиза и липолиза (разграждането на мускулна и мастна тъкан), което води до образуването на кетони, които се отделят чрез урината.

 

Периодичното гладуване може да бъде добър начин за отслабване при някои хора. При това гладуване трябва да не се храните 16 часа, което означава да пропуснете закуската. Но ви съветваме да правите това само под професионално наблюдение.

Полезно ли е да се храните пет пъти дневно?

Препоръчваме ви да прочетете и: 6 начина за отслабване без гладуване

Кога трябва да се храните пет пъти дневно?

  • За контролиране на нервността и глада. Ако се храните пет пъти дневно, вероятно няма да се чувствате гладни толкова често и по-добре ще контролирате количеството на порциите си. Ако пропуснете едно хранене, твърде вероятно е да огладнеете доста и да се прехраните – да изядете повече храна от необходимата ви.
  • Ако страдате от определени заболявания като диабет, за да предотвратите появата на хипогликемия и за да поддържате постоянно нивото на кръвната си захар.
  • Ако сте спортист, който се нуждае от по-голямо количество храна. По-лесно е да си я набавяте като се храните пет пъти вместо три. Така и по-лесно ще контролирате най-подходящото за вас време за хранене.

Заключение

Най-добре е да си създадете режим на хранене. Ако сте свикнали да се храните пет пъти дневно, ще ви бъде трудно да преминете на трикратно хранене и обратното. Затова казваме, че всеки един случай е индивидуален.

 

Най-важното е да консумирате полезни за здравето, питателни храни. Ако се храните здравословно, броят на храненията ви през деня не е от голямо значение.

  • Flint, A., Gregersen, N. T., Gluud, L. L., Møller, B. K., Raben, A., Tetens, I., … & Astrup, A. (2007). Associations between postprandial insulin and blood glucose responses, appetite sensations and energy intake in normal weight and overweight individuals: a meta-analysis of test meal studies. British Journal of Nutrition98(1), 17-25.
  • Leidy, H. J., & Campbell, W. W. (2010). The effect of eating frequency on appetite control and food intake: brief synopsis of controlled feeding studies. The Journal of nutrition141(1), 154-157.
  • Tinsley, G. M., & La Bounty, P. M. (2015). Effects of intermittent fasting on body composition and clinical health markers in humans. Nutrition reviews73(10), 661-674.