Опасността от пиенето на студена вода след хранене

Опасността от пиенето на студена вода след хранене

Последна актуализация: 21 Юли, 2019

Много хора имат навика да пият студена вода след хранене; въпреки това е установено, че това може да се отрази зле върху здравето ви.

Въпреки, че може да е малко пресилено да се нарече “опасност", истината е, че това може да доведе до дискомфорт и дори до болка. Ето защо много експерти препоръчват да се избягва.

Защо е лошо да се пие студена вода след хранене?

Преди да започнем, не забравяйте, че тази информация не е научно проверена. Добре е все пак да се има предвид следващия път, когато посегнете към чаша студена вода след хранене.

Пиенето на студена вода веднага след хранене може да предизвика стомашно разстройство. Причината са студените температури, променящи консистенцията на храните, които сме приели, което ги прави по-трудни за усвояване. Например, мазните храни са склонни да се втвърдяват при смесване със студена вода, което прави по-трудно храносмилането. Дългото разграждане на храната може да доведе до проблеми като киселинен рефлукс.

Пиенето на повече вода от обичайното също може да бъде проблемно, тъй като разрежда киселината, която стомахът ни използва, за да разгради храните. Така се забавя процеса на храносмилането. Това може да накара човек да се почувства бавен и изморен след хранене. По-трудно е извършването на каквито и да е дейности след това.

пиене на студена вода - противопоказно!

Пиенето на студена вода по време на хранене може да засегне хората, които имат изострена чувствителност на зъбите, мигрена или силно главоболие; пиенето на вода, която е твърде студена може да предизвика мигрена. Тя също така може да доведе до болки в стомаха и подуване на корема, тъй като някои храни увеличават обема си, когато се приемат с вода. Болката се удължава, когато пием прекалено много вода, което пречи на храносмилането.

Нашите стомаси са направени така, че да поемат храната при подобна температура на тази на тялото. Консумирането на храни, които са твърде студени или горещи означава допълнителна работа за процеса на храносмилането. Същото се случва, когато се приемат храни, които са твърде пикантни; те са по-трудни за разграждане и може да предизвикат диария при някои хора.

Как най-добре да приемаме водата?

Въпреки че е прието, че пиенето на вода след хранене е лошо, експертите са единодушни, че телата ни се нуждаят от добро количество вода дневно, за да може да функционират правилно. Някои смятат, че е по-добре да се пие вода преди хранене, защото това ни дава усещане за ситост и ни помага да ядем по-малко. Не забравяйте, че водата има нула калории и можем да пием до два литра на ден.

Някои хора вярват, че пиенето на вода по време на хранене може да доведе до задържане на течности, но факт е, че стимулира функцията на бъбреците и допринася за добрата хидратация.

За да се избегнат проблеми с храносмилането споменати по-горе, експертите препоръчват пиенето на вода със стайна температура, вместо температура, която е твърде студена за тялото.

Ползите на водата

студена вода - по-добре я избягвайте след хранене

Фактът, че студената вода предизвиква проблеми, ако се консумира с храна, това не означава, че водата е лоша за нас. Важно е да се пие много вода ежедневно. Доказано е, че тялото се нуждае от достатъчно количество вода, за да е хидратирано и правилно да извършва своите жизнени функции.

Пиенето на вода запазва органите и тъканите напълно хидратирани, подобрява кръвообращението и дава на тялото “тласък" за премахване на токсините. Пиенето на вода всеки ден е от съществено значение и от голяма полза за цялостното ни здраве и благополучие.

Надяваме се, че сте доволни, че сте научили за опасностите от пиене на студена вода след хранене!



  • Davy BM, Dennis EA, Dengo AL, Wilson KL, Davy KP. Water consumption reduces energy intake at a breakfast meal in obese older adults. J Am Diet Assoc. 2008;108(7):1236–1239. doi:10.1016/j.jada.2008.04.013
  • Stookey JJ. Negative, Null and Beneficial Effects of Drinking Water on Energy Intake, Energy Expenditure, Fat Oxidation and Weight Change in Randomized Trials: A Qualitative Review. Nutrients. 2016;8(1):19. Published 2016 Jan 2. doi:10.3390/nu8010019
  • Ma J., Hu W., Wu D., Zhang Q., Peng C., Cao K., Su H., Drinking cold water increases blood pressure in healthy young students. Blood Press Monit, 2014. 19 (2): 118-9.
  • Turner T., Chen X., Zahner M., Opsahl A., et al., FGF21 increases wáter intake, urine output and blood pressure in rats. PLoS One, 2018.
  • Brown CM., Dulloo AG., Montani JP., Water induced thermogenesis reconsidered: the effects of osmolality and water temperature on energy expenditure after drinking. J Clin Endocrinol Metab, 2006. 91 (9): 3598-602.