Синдромът на доброто момиче: Мило и послушно, но не и щастливо

Синдромът на доброто момиче кара жените да не бъдат себе си, за да угодят и да се грижат за другите. Разберете как може да ви засегне този синдром.
Синдромът на доброто момиче: Мило и послушно, но не и щастливо

Последна актуализация: 28 април, 2022

Много жени смятат, че са живели целия си живот, опитвайки се да угодят на другите. Някои до определена възраст и подтикнати от емоционално изтощение, осъзнават положението си и решават да направят промени. Други обаче дори не успяват да осъзнаят колко вредно и несправедливо е положението им. Ето защо днес искаме да поговорим с вас за синдрома на доброто момиче.

Този синдром се среща при жени и момичета, които са се научили да бъдат полезни, мили и послушни. В стремежа си да угодят на всички, те са загубили себе си.

Те са възрастни, които не могат да кажат „не“, да изразят несъгласие или да отстояват правата си и не са в състояние да се защитят и да дадат приоритет на собственото си аз. Ако това ви звучи познато, ви каним да четете нататък.

Синдромът на доброто момиче възниква в детството

Въпреки че тези характеристики (ниско самочувствие, ниска увереност, емоционална зависимост) могат да се появят и при момчетата, синдромът на доброто момиче е отражение на неравнопоставеното образование, което жените традиционно получават.

Още от раждането си момчетата получават посланието, че трябва да бъдат силни, независими и амбициозни. Момичетата, от друга страна, се призовават да бъдат добри, учтиви, тихи и покорни. Те се насърчават да се потопят във взаимоотношенията си, да бъдат разбиращи и състрадателни и да спечелят благоразположението на другите, като се съобразяват с това, което се очаква от тях.

Така те се научават да потискат своя гняв и тъга, своето несъгласие и критичните си мнения. Междувременно слагат маска на доброта и нежност, която в крайна сметка се превръща в затвор.

Това се случва в детството, когато личността се изгражда, когато се оформят поведението и социалните стратегии и когато човек се научава как да се справя с емоциите си. Поради тази причина, когато изразяването на индивидуалност е потиснато от самото начало, тези жени страдат от важни последици в живота си в зряла възраст.

Как да преодолеете синдрома на доброто момиче?

Признаци и симптоми на синдрома на доброто момиче

Ако сте жена или се идентифицирате като жена, вероятно и вие живеете в рамката на тези параметри и дори не сте осъзнали колко вредни са те. Така че, обърнете внимание на следните признаци, за да определите дали страдате от синдрома на доброто момиче:

  • Чувствате, че вашето щастие зависи от вашите социални взаимоотношения. Когато близък човек е отдалечен, вие веднага се тревожите, започвате да се чудите какво сте направили нередно и с всички средства се стремите да го поправите.
  • Вие сте услужливи, щедри и отзивчиви. Винаги сте на разположение на другите. Вие се стремите да улесните живота им и да разрешите проблемите им. Не сте в състояние да отхвърлите молбите на хората около вас, дори ако това противоречи на вашите желания или предпочитания.
  • Трудно ви е да изразявате мнението си, особено ако то противоречи на това на другите. Страхувате се от отхвърляне и конфликт, така че винаги избягвате да дразните или да създавате неудобства на другите.
  • Това, което мислят за вас, ви тревожи много и дори може да контролира живота ви. Не си позволявате да изразявате гняв или да правите грешки.
  • Винаги поставяте себе си на последно място. Трудно ви е да отстоявате собствените си права, да се защитавате и да бъдете себе си Ако все пак го направите, веднага чувствате голямо бреме на вина.

Това определено ще ви хареса: Колко е важно понякога да си егоист

Как можете да преодолеете инерцията на синдрома на доброто момиче?

Тези, които страдат от синдрома на доброто момиче, живеят отчуждени от себе си, не знаят кои са и не си позволяват да се открият или изразят. Те са оформени според нуждите и желанията на другите. Без външно одобрение се чувстват в опасност.

Това причинява нещастие, неудовлетвореност, страх и емоционално изтощение. Това засяга напредъка в работата, индивидуалното благополучие и взаимоотношенията като цяло.

Ето защо е важно да правим промени от момента, в който осъзнаем, че може да страдаме от синдрома на доброто момиче. В тази връзка можете да започнете със следните насоки:

  • Предефинирайте приоритетите си. Трябва да започнете от факта, че сте получили неадекватно възпитание, така че задачата ще бъде да разучите наученото и да си поставите нови вярвания и цели. Имайте предвид, че приоритет за вас трябва да бъдете вие самите. Напомняйте си всеки ден колко е важно да се защитавате, цените и уважавате себе си.
  • Свържете се с емоциите си. Когато живеем, приемайки другите като наш емоционален компас, ние изключваме и забравяме за собствената си посока на движение. Така че, започнете да обръщате внимание на това, което чувствате във всеки момент и приемайте всяка емоция, която усещате. Не ги потискайте и не съдете себе си за това, че се чувствате по някакъв особен начин. Имате право да го направите.

И още

  • Изразявайте себе си. Не крийте своята неприязън, несъгласие или недоволство. Преди да подкрепите мнението на другите, използвайте критично мислене и се запитайте какво мислите. Позволете си да го изразите без страх, колкото и неудобно да е в началото.
  • Утвърдете себе си, поискайте това, от което имате нужда, и изисквайте уважение. Това се отнася както за работното място, така и за сферата на социалното и романтичното. Преместете фокуса си от опитите да угодите на другите.
  • Изоставете ролята на спасител. Не е ваша работа да решавате проблемите на някой друг, да улеснявате живота му, ако не ви помоли за това, или да се примирявате с наглостта или неуважението на хората, без значение колко много ги обичате.
Свобода на изразяване

Преодоляването на този синдром е освобождаващо

Няма да ви лъжем: не е лесна задача да сложите край на толкова години програмиране. Всеки път, когато се опитате да осъществите промяна, ще се появи страх – страх от недоволство на другите и по този начин да загубите привързаността на хората около вас. Понякога ще се чувствате виновни и ще отстъпите. Трябва обаче да упорствате. Не се отказвайте.

Всеки ден имате много възможности да приложите тези нови нагласи на практика. Всеки път, когато го правите, се поздравявайте за това. За щастие, повторното свързване със себе си ще бъде толкова възнаграждаващо и освобождаващо, че ще искате да продължите да го правите. И именно така ще се възстановите и спасите единствения живот, който наистина можете да спасите – своя собствен.

This might interest you...
8 начина да бъдем щастливи
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
8 начина да бъдем щастливи

Може да се каже, че щастието е най-пълноценното чувството, което едно човешко същество може да изпита. Как да бъдем щастливи?



  • Engel, B. (2011). The Nice Girl Syndrome: Stop Being Manipulated and Abused–and Start Standing Up for Yourself. John Wiley & Sons.
  • Fox, G. L. (1977). “Nice girl”: Social control of women through a value construct. Signs, 2(4), 805–817. https://doi.org/10.1086/493411
  • Segoviano, M. (2000). El trastorno vincular sobreadaptativo. Psicoanalisis de las configuraciones vinculares: revista de la Asociación Argentina de Psicología y Psicoterapia de Grupo, 157-178.