6 детоксикиращи и грижещи се за здравето на черния дроб храни

01 Февруари, 2019
Знаейки, че здравето на черния дроб стои в основата на функционирането на целия организъм, трябва да се опитваме да включваме детоксикиращи го натурални храни в менюто си.
 

В днешната статия ще ви предложим 6 храни, които ще се погрижат за здравето на черния дроб и ще го детоксикират.

Черният дроб е един от основните органи в човешкото тяло. Той се намира в горната част на стомашната кухина, над корема, близо до бъбреците и червата.

Функцията му е да регулира по-голямата част от химичните вещества в организма и да отделя жлъчка.

Жлъчката спомага транспортирането на отпадните вещества извън черния дроб и разграждането на мазнините в тънките черва по време на процеса на храносмилане.

Този орган обработва, разгражда и балансира всичко, което идва от стомаха и червата. Освен това спомага приема на лекарствата, за да може организма да ги усвои без странични токсични ефекти.

Другите функции на черния дроб са:

  • Превръща излишната глюкоза в гликоген.
  • Регулира нивата на аминокиселините в кръвта.
  • Преработва алкохола.
  • Контролира съсирването на кръвта.
  • Пречиства и спомага изхвърлянето на билирубина.

Вече можете да си дадете сметка за важността на здравето на този орган. Лесно можете да постигнете това, ако включите детоксикиращи и пречистващи храни в менюто си.

Кога трябва да детоксикираме черния си дроб?

здравето на черния дроб
 
Трябва да консумирате храни, които детоксикират и се грижат за здравето на на черния ви дроб постоянно. По този начин ще го предпазите от увреждане и различни заболявания.

Но, ако не се храните балансирано трябва да внимавате за появата на симптоми на интоксикация на черния дроб.

Става въпрос за следните симптоми:

  • Гадене и повръщане след консумация на мазни храни.
  • Болка в стомаха.
  • Запек.
  • Синдром на раздразненото дебело черво.
  • Лош дъх в устата, в съчетание с бели налепи по езика.

Ако наблюдавате постоянно тези симптоми е добре да се опитате да включите следните храни в менюто си:

Прочетете и: 5 смутита, които преборват запека

1.Чесън за здравето на черния дроб

Чесънът пречиства и укрепва черния ви дроб. Това се дължи на съдържанието му на селен, аргинин, витамини B6 и C.

Първо селенът спомага процеса на детоксикация благодарение на антиоксидантите си.

Аргининът е аминокиселина, която улеснява отпускането на кръвоносните съдове. Тя спомага поддържането на здравословните нива на кръвното налягане в черния дроб.

И накрая витамин B6 притежава противовъзпалително действие, а витамин C оказва антиоксидантен ефект върху всички клетки.

2.Грейпфрут

грейпфрут за здравето на черния дроб
Грейпфрутът е цитрусов плод, който съдържа голямо количество витамин C.

Добре е да изяждате по един грейпфрут дневно. Ако предпочитате да пиете сок, най-добре не приемайте повече от една чаша на ден (200 мл).

 

Най-добрият вариант е да изпивате сока на един грейпфрут с вода. По този начин ще избегнете консумацията на твърде много захар.

Ако не ви допада идеята да пиете сока с вода, можете да го добавите към зелените си смутита. По този начин ще допълните менюто си.

3.Зеленчуци за здравето на черния дроб

За да детоксикирате и да се грижите за здравето на черния си дроб трябва да консумирате зеленчуци като:

Спанак

Спанакът повишава образуването на жлъчен сок. Той пречиства токсините от кръвта и неутрализира действието на токсичните метали, пестициди и други химикали, които се съдържат в някои храни.

Червено цвекло

червено цвекло за здравето на черния дроб
Благодарение на високото си съдържание на антиоксиданти и разтворими фибри, червеното цвекло активира функцията на черния дроб да пречиства кръвта.

Броколи и карфиол

И броколито и карфиолът, които спадат към семейство Кръстоцветни, спомагат образуването на ензими, необходими за отделянето на токсините от организма.

4.Авокадо

Авокадото е богато но глутатион. Той е един от антиоксидантите, които улесняват пречистването на черния дроб.

Освен това авокадото ни осигурява и:

  • Витамин C. Той спомага процеса, предпазващ организма от клетъчно окисляване. Освен това неутрализира свободните радикали и защитава клетките на черния дроб.
 
  • Витамини E и K. Те притежават противовъзпалително действие.

5.Орехи

орехи за здравето на черния дроб
Орехите съдържат омега-3 мастни киселини и глутатион. Затова имат детоксикиращо и пречистващо действие.

Орехите предотвратяват натрупването на мазнини в черния дроб. Освен това участват в изграждането на здрави клетъчни мембрани около този орган.

Но запомнете, че не трябва да изяждате повече от 5 ореха дневно, поради количеството калории, които съдържат.

6.Куркума

Благодарение на активната си съставка куркуминът, куркумата е широко използвана в ориенталския свят като продукт с мощно антиоксидантно и противовъзпалително действие. Затова е идеална за поддържане здравето на черния дроб.

Освен това спомага процесите на детоксикиране и подмладяване на клетките. Освен това повишава образуването на жлъчка.

Препоръчваме ви да прочетете и: Признаци на претоварен черен дроб

Детоксикирайте черния си дроб поне веднъж на всеки шест месеца

Детоксикирането на черния дроб е нещо, което трябва да правите поне два пъти годишно. Основната причина за това е, че този орган е отговорен за редица жизненоважни функции, които ви позволяват да се радвате на добро качество на живота.

 

И не забравяйте, че трябва да избягвате прекомерната консумация на вредни храни като пържените и полуготови продукти.

Ако храните, изброени в тази статия, не са част от обичайното ви меню, опитайте се да ги включите постепенно.

  • Ammon, H., & Wahl, M. (1991). Pharmacology of Curcuma longa. Planta Medica. https://doi.org/10.1055/s-2006-960004
  • Fink, A., Rüfer, C. E., Le Grandois, J., Roth, A., Aoude-Werner, D., Marchioni, E., … Barth, S. W. (2014). Dietary walnut oil modulates liver steatosis in the obese Zucker rat. European Journal of Nutrition. https://doi.org/10.1007/s00394-013-0573-z
  • Bustamante, Sandro, and Miguel Morales. “Té verde, Fitomedicamento contra la Influenza A: Rol de las Catequinas.” Boletín Latinoamericano y del Caribe de Plantas Medicinales y Aromáticas 11.2 (2012).
  • Colbert, Don. Buena Salud a Través de la Desintoxicación. Charisma Media, 2006.
  • Crawford, J. M. “El hígado y las vías biliares.” Robbins. Patología (2000).