Рожковото брашно: 6 свойства и предимства за здравето

Рожковото брашно помага за намаляването на нивата на холестерола, освен всички други предимства за здравето. Също така е богато на мазнини, ето защо е много полезно за контролирането на теглото. Продължавайте да четете за да разберете всичко за него!
Рожковото брашно: 6 свойства и предимства за здравето
Maria Patricia Pinero Corredor

Прегледано и одобрено от диетолог Maria Patricia Pinero Corredor.

Написано от Редакционен екип

Последна актуализация: 27 декември, 2022

Рожковото брашно е вид брашно, което е получено от бобово растение. Брашното от рожков е много хранително и здравословно. Поради тази причина се използва като заместител на какаото в много рецепти като например торти, бисквити или напитки.

Наясно ли сте с неговите интересни свойства? Открийте ги в тази статия!

Какво представлява рожковото брашно?

Рожков, или Ceratonia siliqua , е цъфтящо вечнозелено дърво. Това е дърво, срещащо се в средиземноморския басейн и принадлежи към семейство Fabaceae . Следователно се намира в шушулки със своите семена вътре. Рожковът е шушулково растение от около 10 до 20 см дължина. Когато достигне зрялост в края на лятото, става кафяво и има сладък вкус.

За да направите рожково брашно, трябва да премахнете семената и след това да ги обезводните. Тогава, семената се пекат и смилат за да се получи фин прах. Можете да използвате този прах за готвене или да го добавяте към смутита, йогурт или всякаква друга храна.

Хранителната съставка на рожковото брашно

Рожковото брашно: снимка на шушулка от това растение

Рожковът е богат на въглехидрати и диетични фибри. Освен това, дава също протеин и здравословни мазнини.

Рожковото брашно е богато на въглехидрати и съдържа приблизително 40-50% захар, предимно захароза, глюкоза, малтоза и фруктоза. Обаче, въпреки е богат на захар, поради своето съдържание на фибри, тези захари се поглъщат по-бавно. Освен това, съдържа много по-малко захар от какаото.

Също така съдържа добър процент протеин. Освен това е с ниско съдържание на мазнини и мазнините, които съдържа, са здравословни, като например линолова киселина и олеинова киселина. Това брашно съдържа също B витамини, желязо, калций и калий.

Рожковото брашно е кафяво и има природно вкусен и много особен вкус. Ястията, направени от рожково брашно, съчетани с канела, ванилов екстракт или цитрусова обелка са много здравословни и вкусни.

Здравословните свойства на рожковото брашно

Рожковото брашно е бедно на мазнини, докато какаото е богато на наситени мазнини, които са вредни за сърдечното здраве. Също така, много от свойствата, свързани с консумацията на рожково брашно, са поради присъствието на разтворими фибри. Този вид фибри помага за регулирането на чревната функция и значително намалява нивата на холестерол в кръвта. Също така е без глутен, което означава, че е подходящо за хора, страдащи от целиакия и хора с непоносимост към глутен.

Основните предимства на рожковото брашно

1. Помага за контролиране на теглото.

Жена се претегля на кантар

Използването на рожково брашно в рецепти може да помогне за поддържането на здравословно и балансирано тегло.

Рожковото брашно практически не съдържа мазнини и следователно, ястията, направени с него, съдържат по-малко калории отколкото ако са с какао. Това помага за постигането и поддържането на здравословно тегло.

Освен това, това бобово растение е много богато на разтворими фибри, което остава дълго време в стомаха, удължавайки чувството на засищане и намаляване на апетита.

2. Този вид брашно е добър източник на желязо.

Желязото е важен минерал за поддържане на имунната функция, добро физическо и психическо състояние и произвеждането на нормални червени кръвни клетки. За да се поеме по-добре желязото в рожковът, е важно да се съчетае с храни, богати на витамин C като например цитрусови плодове.

3. Богато е на калций.

Калцият в рожковото брашно се използва по-добре от калция в другите растителни източници. Това е така, защото рожковът не съдържа оксалати, съставки, които забавят чревното поглъщане на този минерал.

4. Намалява нивата на холестерол в кръвта.

Кръв във вените и кръвни телца

Поради своето високо съдържание на фибри, тази храна може да бъде добър съюзник при контролирането на високите нива на холестерол.

Разтворимите фибри на това бобово растение хващат холестреола и забавят неговото поглъщане. Като резултат, холестерола не преминава в кръвта и е премахнат. Също така не съдържа тирамин. Обаче, какаото съдържа тази съставка, която е свързана с появата на главоболия и влошаването на мигрената.

5. Има пребиотичен ефект.

Фибрите в това растение помагат за подобряването на ферментиралата чревна флора. Въпреки че се използва като средство срещу диария, също така е разхлабващо средство и подпомага правилната перисталтика. Също така подпомага заздравяването на инфекциите и стомашно-чревни проблеми.

Като цяло, диетичните фибри, съществуващи в рожковът, образуват гелове в червото, което подпомага чревните движения. От своя страна, има също силен ефект поради неговото съдържание на танин.

6. Чудесен източник на антиоксиданти.

Рожковото брашно съдържа полифеноли, които помагат за намаляването на окислителното повреждане и пази клетките здрави. Следователно, освен всички друго, помага за предотвратяване на ефектите от преждевременно стареене.

Знаехте ли всички тези свойства на рожковото брашно? Сега като вече знаете колко е добро за вашето здраве, пригответе вашите любими ястия с него!

Може да ви заинтересува ...
Хранителен бананов хляб без брашно и млечни продукти
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Хранителен бананов хляб без брашно и млечни продукти

Освен че ни предлага много енергия, този бананов хляб не изисква брашна и млечни продукти, което го прави по-лесен за храносмилане и подходящ за вс...



  • Papaefstathiou E, Agapiou A, Giannopoulos S, Kokkinofta R. Nutritional characterization of carobs and traditional carob products. Food Science Nutrition. 2018;6(8):2151–2161.
  • Ruiz-Roso B, Quintela J. C, et al. Insoluble carob fiber rich in polyphenols lowers total and LDL cholesterol in hypecholegterolemic subjects. Plant Foods for Human Nutrition. Marzo 2010. 65 (1): 50-6.
  • Zhu B, Zayed M, Zhu H et al. Functional polysaccharides of carob fruit: a review. Chin Med. 2019 Sep 30;14:40.
  • Goulas V, Stylos E, Chatziathanasiadou MV, Mavromoustakos T, Tzakos AG. Functional Components of Carob Fruit: Linking the Chemical and Biological Space. Int J Mol Sci. 2016 Nov 10;17(11):1875.
  • Boeri P, Piñuel L, Sharry S, Barrio D. Caracterización nutricional de la harina integral de algarroba (Prosopis alpataco) de la norpatagonia Argentina. Revista de la Facultad de Agronomía. 2017;116(1):129-140.

Съдържанието на тази публикация е само с информативна цел. По никакъв начин не може да служат за улесняване или заместване на диагнози, лечения или съвети от професионалист. Консултирайте се с доверения си специалист, ако имате съмнения или търсите одобрението му преди да започнете всяка една процедура.