Психологическите фактори зад затлъстяването

Справянето със затлъстяването предполага мислене за аспекти, които надхвърлят промените в диетата или упражненията. Това изисква от нас да имаме предвид психологическите фактори, които също влияят или поддържат затлъстяването.
Психологическите фактори зад затлъстяването
Maria Fatima Seppi Vinuales

Написано и проверено от психолог Maria Fatima Seppi Vinuales.

Последна актуализация: 27 ноември, 2022

Изключителната слабост или затлъстяването са две ситуации, на които не се обръща достатъчно внимание. Това, което виждаме отвън, са стърчащи ребра или стърчащ корем, но малко хора отделят време да разберат и да се информират малко повече какво се случва. В тази статия ще разгледаме психологическите фактори зад затлъстяването.

Хората говорят много по темата, която като цяло е неприятна. Хората произнасят морални присъди с почти обвинителен тон. Хиляди хейтъри коментират в социалните мрежи как изглеждат пълните хора.

Има ли психологически фактори зад затлъстяването?

Когато мислим за затлъстяване, много от теориите се въртят около неподходящи навици в начина на живот, като преяждане, диета, наситена с мазнини и липса на упражнения. А ако човек със затлъстяване, почти магически, промени тези навици, това ще бъде ли достатъчно?

Ако разберем, че здравето е много повече от просто да тичаме и че то е свързано с това, което мислим и чувстваме, тогава отговорът се променя. Не е достатъчно. Тогава психологическите фактори зад затлъстяването започват да стават значими.

Струва си да се отбележи, че много фактори са включени в затлъстяването. Ясно е, че не става въпрос само за един фактор срещу  друг, физически срещу психологически, генетика срещу среда. Факторите обхващат всички тези неща и още. Само разглеждайки ги като съвкупност ще можем да предложим разумен, холистичен и полезен подход към пациента.

Затлъстял човек.
Преяждането, за да се компенсират емоционалните недостатъци, не е необичаен механизъм при затлъстелите хора.

Какви са тези фактори зад затлъстяването?

Сега нека да разгледаме някои от психологическите фактори, свързани със затлъстяването:

  • Ниско самочувствие, силна самокритичност.
  • Ситуации на стрес или травма.
  • Безпокойство, депресия.
  • Епизоди на насилие, преживяно в миналото.
  • Емоционално хранене. Човекът използва храната като начин да избяга от проблемите си или да се справи с дадени ситуации. Функционира като убежище и път за бягство към емоциите, които изпитвате.
  • Трудности в контрола на импулсите. Всъщност много пациенти със затлъстяване съобщават, че не могат да спрат да ядат.

Как можем да се справим със затлъстяването с помощта на психологията?

Има различни стратегии за справяне със затлъстяването. Някои от тях са следните.

Психообразование

Тук работата трябва да включва различни области. Не става въпрос само за разработване на ресурси за контрол на импулсите, но и за справяне със самочувствието и самооценката.

От друга страна, ще има и информативни и хранителни указания как да четем етикетите на продуктите, как да избираме храна и да приготвяме балансирани ястия. Целта е да се предоставят инструменти, така че малко по малко те да могат да вземат по-добри решения. Важно е да участват различни професионалисти, за да се постигне цялостен и холистичен подход.

Психологическите фактори зад затлъстяването – работа върху мотивацията

Насърчава се грижата за себе си и търсенето на интереси. По този начин целта е хората да разберат, че има повече неща, за които да говорят освен за храна, и че ще започнат да развиват свои собствени интереси и проекти.

Обръщане внимание към вярванията относно затлъстяването

Всеки човек има свои собствени идеи относно това, което преживява. Само като знаем интерпретацията на пациента, можем да му помогнем да създаде здравословни и устойчиви навици във времето.

Психологическите фактори зад затлъстяването – осигуряване на инструменти за справяне със стреса

Един такъв пример е чрез релаксация вместо храна. Емоционалното управление е ключова част от лечението.

Физическа активност при затлъстяване.
Плановете за упражнения, дихателните и релаксиращите практики са полезни за насърчаване на промените в навиците.

Включване на семейството

Храненето е много повече от правилния калориен и протеинов баланс. Има и социални и културни аспекти свързани с него.

Затова експертите ще трябва да се допитат за семейните вярвания и обичаи по отношение на храната. По този начин ще могат да препоръчат методи за подкрепа на лицето.

Уважаване на тялото и грижа за здравето

Да се сблъскаме със затлъстяването не означава, че приемаме разнообразието в телата си. Както има по-ниски и по-високи хора, така има и по-слаби и жилави хора.

Това, което трябва да вземем под внимание е, че наднорменото тегло има последици върху здравето като цяло. Приемането на затлъстяването означава да не се стигматизират различните тела, да не се подиграват на тези, които нямат „идеално“ тяло“, и да не се насърчават модели на изключителна слабост.

Въпреки това, приемането на затлъстяването също означава приемане на проактивна роля по отношение на грижата за себе си, търсене на баланс между физическото ни изграждане и генетичното наследство, без да се опитвате да превърнете тялото си в нещо, което не е. Разбира се, това не означава да изпаднете в крайността да насърчавате лошите хранителни навици.

Важно е да имате предвид, че затлъстяването е свързано с други заболявания и сложни ситуации. Например, може да бъде свързано с депресия или травма.

В този смисъл е необходимо да отстояваме различните тела, но и да бъдем отговорни в подхода си към затлъстяването. Не само поради свързаните рискове, но и защото често има пряка връзка с други заболявания и състояния.

Може да ви заинтересува ...
Предотвратяване на затлъстяването с тези видове храни
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Предотвратяване на затлъстяването с тези видове храни

Знаете ли, че за предотвратяване на затлъстяването има различни видове храни? Ние ви предлагаме да научите от нашата статия. Вижте и разберете пове...




Съдържанието на тази публикация е само с информативна цел. По никакъв начин не може да служат за улесняване или заместване на диагнози, лечения или съвети от професионалист. Консултирайте се с доверения си специалист, ако имате съмнения или търсите одобрението му преди да започнете всяка една процедура.