Претоплените храни, които могат да ви разболеят!

· 13.02.2017
Яжте ориза до 24 часа след като сте го сготвили. Отравянето с него може да доведе до стомашен дискомфорт и диария

Набързо претоплените храни са добро решение, когато искаш да се насладиш на храната по-късно или да намалиш изхвърлянето й.

То се практикува в продължение на години в световен мащаб, но наскоро е установено, че в някои случаи може да бъде вредно за здравето.

Европейският съвет за информация за храните предупреди, че претоплените храни, които не са били правилно приготвени, могат да имат сериозни последствия за здравето.

Това е така, защото някои щамове на бактерии растат прекалено бързо при излагане на среда с температура в интервала между 4°С -65°С.

Това увеличава риска от заразяване с болести от хранителен произход и появата на други храносмилателни проблеми, като подуване на корема, колики или газове.

Тъй като много хора не знаят кое не трябва да се претопля, ние ще ви покажем 6-те най- често консумирани храни, които никога не трябва да претопляте.

1. Ориз

oriz

Оризът е една от най-често претопляните храни. Докато неговата текстура и аромат се съхраняват добре при стайна температура, зърната съдържат миниатюрни бактериални спори, които могат да причинят хранително отравяне, когато се активират от топлина.

След готвене, излагането на ориза на висока температура увеличава вероятността от хранително отравяне.

Най-добре е да се яде храна веднага след като е приготвен, затова яжте в рамките на 24 часа от приготвянето му.

Отравянето с ориз предизвиква стомашен дискомфорт, възпаление и в най-тежките случаи повръщане и диария.

2. Картофи

Картофите са наистина питателна храна, която може да се използва както за топли, така и за студени рецепти. Рискът възниква, когато картофите са претоплят или се оставят извън хладилника за прекалено дълго.

Това произвежда спори, които веднъж като попаднат в организма, предизвикват проблеми с храносмилането и симптоми на хранително отравяне.

Най-добрият начин, за да не ги изхвърляте е като ги стриете или ги използвате в студена салата.

3. Целина

tselina

Много хора предпочитат да използват целината сурова, защото тя придава интересен вкус към салати и супи.

Въпреки това, когато се използва в топли рецепти, най-добре е да се изяде всичко наведнъж, за да се избегне риска от отравяне при претопляне.

Този зеленчук съдържа нитрати, които създават вредни за здравето вещества, когато се подлагат на топлинна енергия.

В действителност, в по-високи концентрации, те могат да се преобразуват в нитрити, които увеличават риска от развитие на рак.

4. Цвекла

Цвеклата са наистина популярни зеленчуци и са високо ценени в природната медицина поради техните значителни количества антиоксиданти, витамини и минерали.

Проблемът възниква, когато са изложени на високи температури. Подобно на целината, цвеклата съдържат малко количество нитрати, които не са съвсем полезни за здравето.

От друга страна, специалистите по храненето съветват, че най-добрият начин да се възползвате от свойствата на този зеленчук, е като ги ядете сурови в салати или смесени в шейкове.

5. Пилешко

pileshko

За да може безопасно да консумирате пилешко, е важно да се уверите, че то е било добре сварено.

Саломонелата е наистина честа при птиците и недостатъчното готвене на пилешко увеличава риска от инфекция.

Уверете се, че всички части са сготвени добре и че не са останали места, които са твърде розови или сочни.

За да предотвратите проблеми с храносмилането, яжте пилешкото веднага след като е сготвено и избягвайте да го претопляте. Пилешкото е една от претоплените храни, които могат да ви разболеят, ако не е приготвено правилно.

Въпреки че ароматът се запазва добре, съставът на протеините се променя, което може да причини отрицателни реакции в стомаха.

Ако не можете да изядете всичко с една порция, може да го претоплите само при по-ниска температура.

6. Гъби

Протеините в гъбите лесно се разрушават чрез действието на ензими и определени микроорганизми.

Поддържането им при стайна температура след сготвянето е смъртоносно поради тази причина.

Не препоръчваме да ги претопляте след първоначалното им готвене, защото това може да предизвика възпаление в корема, а в някои случаи диария.

Въпреки това, изглежда че няма проблем, докато се нагряват до температура над 70°С.

Накрая, имайте предвид, че съставките на храната са най-различни и търпят промени, когато се подлагат на високи температури, така че някои претоплени храни са опасни.

Уврете се, че покривате храната следващия път, когато я претопляте, за да се затопли равномерно.