8 свойства на целината, които ще ви накарат да я заобичате

· 07.11.2016
Силен съюзник срещу сериозни здравословни проблеми, провокирани от вредното въздействие на свободните радикали.

Целината е популярен зеленчук в цял свят. Известен е с многото си приложения в кулинарията и алтернативната медицина. Ароматът на целината и вкусът й я правят подходяща съставка за салати, супи и други рецепти, които приготвяме в ежедневието.

В допълнение към това тя се цени, поради факта, че е бедна на калории, но съдържа много ценни хранителни вещества, които повлияват благоприятно здравето и елиминирането на излишните килограми.

Това превръща целината в перфектният зеленчук. Можете да я направите неразделна част от менюто, особено ако целите да отслабнете по здравословен начин.

Тъй като много хора все още не познават ценните свойства на целината, днес посвещаваме тази статия на 8 от най-важните й ползи. Не пропускайте възможността да ги научите!

  1. Целината не съдържа мазнини или холестерол

tselina-1

Една от причините, поради която целината, е добре да присъства в менюто се дължи на факта, че тя съдържа много вода. Освен това в състава й отсъстват мазнини и холестерол.

Редовната консумация на целина понижава риска от развитие на сърдечно-съдови болести.

  1. Съдържа много витамини и минерали

Едно от страхотните неща по отношение на целината е, че тя съдържа почти всички витамини и минерали, от които се нуждае тялото. Важно е да запомните, че съдържанието им не е голямо спрямо другите зеленчуци и плодове, но пък е разнообразно.

Целината съдържа следните витамини:

И следните минерали:

  • Калий
  • Натрий
  • Калций
  • Цинк
  • Магнезий
  • Желязо
  • Фосфор
  • Сяра
  • Мед
  • Силиций
  1. Снабдява организма с етерични масла

tselina-2

Освен че съдържа много вода, целината е богата на етерични масла с антибактериални и диуретични свойства.

Става дума за следните субстанции:

  • апиол
  • лимонен
  • псоралени
  • апиин

Целината често се използва за лечение на бъбречни проблеми, както и за справяне с бактериални инфекции.

  1. Богата е на антиоксиданти

Богатото съдържание на фитонутриенти, които са мощни антиоксиданти, превръщат целината в силен съюзник срещу сериозни здравословни проблеми, провокирани от вредното въздействие на свободните радикали.

Тези фитонутриенти действат като защитна бариера срещу замърсителите в околната среда. Те понижават нивото на холестерола в артериите.

В допълнение към това фитонутриентите са отличен източник на флавоноиди, антиоксиданти, които са свързани с предпазването и лечението на заболявания на сърдечно-съдовата система, а също така и рак.

  1. Тя е натурален диуретик

zadurzhane-na-technosti

Богатото водно съдържание и изобилието от етерични масла превръщат целината в мощна диуретична храна.

Това означава, че тя е добър избор за хора, страдащи от проблеми с бъбреците или задържане на течности в тъканите.

Редовната консумация на целина повишава производството на урина с цел елиминиране на излишното количество пикочна киселина и карбамид. Поради това този зеленчук често се препоръчва като хранителна добавка за разбиване на камъните в бъбреците и елиминиране на токсините.

  1. Оказва противовъзпалително действие

Флавоноидите в етеричните масла, съдържащи се в целината, притежават противовъзпалителни свойства. Те са идеални за лечението на хронични заболявания, например артрит и подагра.

Тези субстанции, заедно с витамините и минералите, стимулират обновяването на клетките и съединителната тъкан.

  1. Подобрява храносмилането

podobryavane-na-hranosmilaneto

Чаят от целина се използва от векове като натурално средство при проблеми с храносмилателната система, тъй като се бори с възпаленията, намалява газовете и облекчава болка.

Неговите свойства стимулират производството на слюнка и стомашни сокове. Това е добра новина за хората, които страдат от понижен апетит и влошено храносмилане.

  1. Съдържа фибри

Макар целината да не съдържа много фибри, наличието им е важно, тъй като допринася за попълване на ежедневните потребности на тялото.

Фибрите играят важна роля за здравето и процеса на отслабване. Без тях човек изпитва трудност да отслабне и започва да страда от затлъстяване в областта на талията.

Ежедневният прием на фибри подобрява здравето на храносмилателната система и стимулира извеждането на излишното количество холестерол.

Противопоказания:

  • Тъй като съдържа глюкозид, целината не се препоръчва на бременни жени, тъй като повишава риска от помятане.
  • Диуретичните й свойства я правят неподходяща за пациенти с възпаление на пикочния мехур или сериозни увреждания на бъбреците.
  • Целината трябва да се консумира умерено, тъй като в по-големи количества повлиява неблагоприятно стомашно-чревната функция.

За да извлечете максимума от полезните свойства на този зеленчук, препоръчително е да го консумирате суров в салати или смутита. Ако го приемате при болки в стомаха, по-добре го сготвите или да приготвите чай.