Полезно ли е пиенето на вода по време на хранене?

30.11.2015
Ако е студена, нивото на холестерола в кръвта се повишава и се създават предпоставки за развитие на сърдечно-съдови заболявания.

В наши дни битуват две противоположни мнения по този въпрос. Дали пиенето на вода по време на хранене е полезно? Наистина, да се живее без вода е невъзможно. Все пак тялото ни е изградено предимно от вода. Но полезно ли е да приемаме вода, докато храносмилателните процеси в тялото ни текат активно? Ще откриете отговора на този въпрос в днешната ни статия.

Вода и жизненоважни течности

Всеки е запознат с ползите от водата, сред които елиминиране на токсини, хидратиране на органите, транспортиране на минерали към клетките, подпомагане на метаболитните процеси. Затова ви препоръчваме да пиете между 2 и 2,5 л. вода ежедневно.

Дотук добре. Разяснихме, че е важно да пиете достатъчно вода ежедневно. Но как стоят нещата, когато става дума за пиене на вода по време на хранене? В такива случаи тя подпомага ли процеса на отслабване, или не? Променя ли храносмилателния процес? Кара ли ви да задържате повече течности? Битуват множество митове и предразсъдъци на тази тема.

Препоръчваме да пиете между 2 и 2,5 л. вода ежедневно

Първо, когато пиете само вода, вие не приемате калории. Когато пиете вода преди обяд или вечер, стомахът ви се изпълва и усещате глада по-слабо. Това обаче не е основание да отслабвате.

Изследване, проведено от учени от Бостън, сочи, че хората, които пият по 2 чаши вода преди хранене, консумират между 75 и 90% по-малко калории. Защо? Защото водата утолява глада ни и защото практиката показва, че често тялото дава сигнали за глад, а всъщност сме жадни.

Друго широкоразпространено мнение гласи, че пиенето на вода по време на хранене провокира задържане на течности. Експерти смятат, че това твърдение не е вярно. Случва се точно обратното. Пиенето на вода стимулира бъбречната функция и подпомага процеса на балансиране на нивото на водата в тялото. Това е така, независимо какво правите и по кое време на деня.

Вижте още: Открийте как да прочистите бъбреците си естествено

Важно да пиете достатъчно вода ежедневно

Съществуват диети, които забраняват изрично пиенето на вода по време на консумация на въглехидрати. Идеята е, че водата затруднява обработването на въглехидратите. Този метод следва да се прилага при консумацията на картофи, хляб, бял ориз и други подобни продукти. По думите на експертите, този тип храни „набъбват“ в контакт с водата. Резултатът е възпаление на стомаха и подуване.

Въпроси и отговори за връзката вода-храна: Друга гледна точка

Както споменахме в началото, „за“ и „против“ пиенето на вода по време на хранене продължава да бъде сериозен дебат. Тези, които са против тази практика, твърдят, че съчетаването на двата процеса не е здравословно, тъй като студената вода охлажда мазнините, влошавайки процеса на храносмилане.

"За" и "против" пиенето на вода по време на хранене

Какво се случва в тялото ни, когато пием студена вода по време на хранене?

Когато водата постъпи в тялото и червата я абсорбират, тя бързо се превръща в мастна тъкан, а това означава, че приетата храна се превръща в мазнини, които директно се насочват към артериите. Оттук се повишава нивото на холестерола в кръвта и се създават предпоставки за развитие на сърдечно-съдови заболявания.

Каква реакция се отключва по време на този процес?

Стомахът е създаден така, че да произвежда киселини, които подпомагат процеса на обработване на храната с цел добро усвояване. Отговорът на поставения въпрос зависи от храносмилателната система на отделния човек.

Въпреки това, когато пием студена вода, действието на киселините се отслабва и забавя. Така процесът на храносмилане изисква повече време.

Здравословно ли е да пием вода преди или след хранене?

Препоръчваме ви да пиете вода след хранене, тъй като по този начин течността предпазва стомашните стени. Добре е да се уверите, че водата е със стайна температура, дори топла.

Студената вода повишава киселинността на тялото, а това прави храносмилателния процес по-труден.

Отнася ли се всичко, казано дотук, когато пием сок или газирана напитка вместо вода?

И двете напитки оказват неблагоприятно въздействие върху работата на стомаха, тъй като размиват стомашните сокове и променят самия процес на храносмилане. Не ви препоръчваме да консумирате купешки сокове или газирани напитки нито преди, нито по време, нито след хранене. Всъщност препоръчително е да се храните, без да приемате никакви течности.

Прочетете и това: Как газираните напитки въздействат върху здравето?

Пробвайте да не пиете течности по време на хранене.

Кога и как да пием вода?

Препоръчителното количество е минимум 8 чаши вода на ден извън времето, което отделяте за основните хранения – закуска, обед и вечеря. Вечер е желателно да изпиете 2-3 чаши вода в рамките на час и да изчакате да мине половин час, след което да пристъпите към вечерята си. По време на деня ви препоръчваме да пиете вода на всеки 30 минути, особено през лятото – и то независимо дали се чувствате жадни!

Дебатът за полезността на пиенето на вода по време на хранене остава актуален и днес. Все още резултатите от проучванията не са категорични, за да дадем точен отговор на въпроса. Във всеки случай трябва да знаете, че огромно значение има и собственото ви тялото и навиците, които сте изградили. Ако пиете вода по време на хранене и се чувствате подути, въпреки че сте приели лека храна, желателно е да промените това.

Пробвайте да не пиете течности по време на хранене. Ако забележите, че след хранене не настъпва подуване на стомаха и се чувствате добре, продължете да спазвате този принцип.

Похапването на круша или портокал час преди обяд или вечеря ще намали апетита ви. Освен това ще хидратирате тялото си, тъй като плодовете са богати на водно съдържание.