Как любимата салата може да бъде основно ястие?

17.07.2019
Комбинирайте смело различни зеленчуци, добавете ядки, кълнове, тахан или ядивни цветя

Много хора слагат салата на трапезата си ежедневно, защото обичат съчетанието на пресни зеленчуци и защото е лека храна и съдържа много ценни за тялото вещества. Но може ли салатата да се превърне в пълноценно и балансирано ястие, което категорично да наречем основно?

В днешната статия ще ви опишем някои ключови начини, по които да приготвите салата, която ще ви засити и ще снабди организма ви с всички необходими хранителни вещества.

Сурови храни

Едно от най-големите достойнства на консумацията на салати е, че се състоят от разнообразни сурови храни, които съдържат изобилие от енергия. Поради липсата на обработка ценните вещества в тях са много повече, отколкото в преработените – и особено тези, които са били готвени при висока температура.

В допълнение към това заслужава си да споменем друго важно предимство на суровите храни: те съдържат много вода и фибри – и двете спомагат усещането за ситост.

След като вече знаете тази информация, можете сами да заключите, че салатата по време на хранене не е просто интелигентен избор – тя ще осигури на организма всички необходими хранителни вещества, за да функционира той оптимално.

Да хвърлим поглед върху изискванията за приготовление на салата, която е наистина хранителна и може да замести основното ястие.

пълна с полезни за здравето вещества салата

Маруля

Марулята често се използва като основна съставка за приготовлението на традиционна салата. Този зеленолистен зеленчук е богат на фибри и вода, освен това притежава свойството да отпуска. Много добър избор, ако искате да поуспокоите чувства като нервност и тревога.

Съществуват много разновидности на марулята и други зеленолистни зеленчуци, които ще откриете на пазара. Най-важното нещо, когато избирате маруля, е тя винаги да бъде свежа – възможно най-свежа, преди да я консумирате!

Прочетете и: 5 зелени смутита за детоксикация и отслабване

Препоръчваме ви да избягвате пакетираната маруля или леко оцветената, която е сред най-популярните разновидности на салатата айсберг. Този тип съдържат по-малко хранителни вещества и са трудни за храносмилане от организма.

Вместо това, насладете се на марулята с тъмен цвят и други зеленолистни зеленчуци в зелено, например рукула, крес, цикория, спанак и т.н.

Други съставки

Ето няколко възможности за избор, които можете да смесите или да изберете за салатата си, за да й придадете завършеност. Всички те носят различни здравословни ползи:

  • Моркови: полезни са за кожата и зрението
  • Лук: активно и мощно прочиства и подпомага работата на бъбреците
  • Домати: подпомагат борбата срещу свободните радикали, които причиняват рак
  • Зеле: богато е на фибри и минерали, сред които йод, изключително полезен при хипотиреоидизъм
  • Червено цвекло: дарява на организма енергия и предпазва от анемия
  • Аспержи: стимулират детоксикацията и балансирането на pH, елиминират излишните течности в организма
  • Гъби: засищат и са богати на растителен протеин
  • Авокадо: изключително питателно и богато на протеини и здравословни мазнини

Нека изброените продукти да ви предизвикат да създавате разнообразни салати, богати на цветове. Всички те ще направят тялото ви по-здраво и силно.

здравословна салата за вечеря

Една още по-хранителна салата

Можете да направите цветната салата още по-богата на хранителни вещества и подходяща за закуска, като добавите някоя от следните съставки:

  • Тиквени или слънчогледови семки, сусамово или ленено семе
  • Ядки: орехи, лешници или бадеми
  • Бобови храни
  • Кълнове от леща, броколи, люцерна и др.

Идеалното подправяне

Начинът, по който ще подправите салатата, се определя от личните ви вкусове. Предлагаме ви да използвате един от тези здравословни и вкусни дресинги:

  • Зехтин екстра върджин
  • Винен оцет
  • Ябълков оцет (суров и непастьоризиран)

Можете също така да обогатите вкуса на салатата си с някои ароматни подправки:

  • Тахан или сусамова паста
  • Риган или босилек
  • Чесън на прах
  • Пресен магданоз

Препоръчваме ви да прочетете и: Невероятни вегетариански рецепти за отслабване

Внимавайте с количеството на плодовете

Напоследък е модерно да се добавят плодове към салатите. Трябва да знаете, че в зависимост от това, какъв плод ще изберете, той може съществено да повлияе процеса на храносмилане на салата.

Най-добрите плодове за салатите са неутралните, които са бедни на захар и киселини. Това са ябълките и крушите. Избягвайте прекалено сладките плодове и цитрусите, тъй като те започват да ферментират в стомаха и силно влошават храносмилателния процес.

По същия начин можете да добавите малко ананас и папая в случаите, когато всички останали съставки на салатата не съдържат много нишесте.

Цветя за салата

яжте салата от пресни зеленчуци за вечеря

Знаехте ли, че можете да добавяте дори цветя в своята салата – те ще й придадат екзотичен и оригинален привкус. Съществуват много ядливи цветя, които можете да откриете на пазара – например, невен. Опитайте!