Храните с най-високо съдържание на калий

21.07.2019
Въпреки че, когато става въпрос за храни с високо съдържание на калий, в ума ни първо изникват бананите, но има и други плодове, зеленчуци и подправки, богати на този минерал.

Когато ви кажат, че трябва да си набавяте повече калий, най-вероятно първо се сещате за бананите като източник на този ценен минерал. Но има и други храни, богати на това вещество. Така че няма да ви омръзне да хапвате едно и също нещо, за да осигурите на организма си необходимото му количество от този минерал, за да функционира нормално. Открийте кои са храните с най-високо съдържание на калий от следващите редове.

Какво представлява калият и каква е ролята му?

Калият е минерал с диуретично действие, чиято задача е изхвърлянето на задържаните течности и солта от организма. Ето защо недостигът на калий може да доведе до задържането на вода, появата на оттоци и хипертония.

Ако консумирате много сол и не пиете достатъчно вода през деня, е изключително важно да си набавяте храни, богати на този минерал.

Сериозният недостиг на калий може да доведе до неприятни здравословни проблеми като увреждане на нервната система, проблеми с бъбреците и сърдечни усложнения.

Благодарение на този минерал, клетките са добре хидратирани, здрави и подхранени, тъй като той спомага и елиминирането на токсините.

Един от най-важните минерали за спортиститеАко спортувате активно трябва да си набавяте необходимите ви минерали редовно.

Калият е изключително важен за хората занимаващи се със спорт и физически упражнения. Ето защо не е рядкост да виждаме различни спортисти (например тенисисти) да изяждат по един банан в средата на мача, както и преди или след състезание.

Калият осигурява енергия и възстановява количеството течности и електролити, които губим като се потим. Освен това спомага предаването на нервните импулси и е необходим за свиването на мускулите и възстановяването им след натоварване.

Това вещество е изключително полезно за хората със сърдечно-съдови проблеми като хипертония, тъй като регулира сърдечния ритъм и артериалното налягане, като същевременно предотвратява появата на аритмия.

Друга полза от начина на хранене, богат на калий и с ниско съдържание на натрий, е че се грижи за здравето на бъбреците ви, подобрявайки кръвоснабдяването и позволявайки по-доброто филтриране на кръвта. Освен това предотвратява образуването на бъбречни камъни.

Разбира се този минерал крие и редица други ползи:

  • Той е чудесен антиоксидант, свързващ се със свободните радикали и деактивиращ ги по този начин.
  • Освен това предотвратява липсата на минерали в костите и появата на остеопороза, борейки се с изхвърлянето на калция чрез урината.
  • Освен казаното калият спомага образуването на стомашни сокове. Те участват в редица метаболитни процеси като секретирането на инсулин и балансирането на телесните течности.

Кои са храните с най-високо съдържание на калий?

Препоръчителният дневен прием на калий е около 3000 –  4000 mg за възрастни хора.

Добре е да знаете, че в натурално състояние, всички храни съдържат повече калий отколкото натрий. Но след като преминат определена обработка, това съотношение се променя.

Ето защо трябва да увеличим приема си на храни в естествено състояние и да ограничим консумацията на преработени продукти. Как? Чрез балансирано хранене и меню богато на някои от следните продукти с високо съдържание на калий:

1.МанголдМанголдът е сред зеленчуците с високо съдържание на калий.

Този вкусен зеленчук е богат на редица витамини. Можете да го консумирате по различни начини – палачинки, супи и сандвичи.

  • Той е един от зеленчуците, осигуряващи най-голямо количество калий. 100 грама от зеленчука (в сурово състояние) съдържат 380 mg от този ценен минерал.
  • Имайки в предвид, че една чаша манголд е около 200 грама, не е никак трудно да го добавите към ежедневното си меню.

2.Авокадо

Този плод съдържа значително количество магнезий, фибри, витамин Е и калий. Освен това оказва положително въздействие върху нервната система, сърцето и кожата.

  • Идеален е при случаи на тревожност, депресия и безсъние.
  • Освен това помага при анемия, облекчава симптомите на гастрит и язва и намалява менструалните болки.

Препоръчваме ви да прочетете и: 9 причини да ядете авокадо за по-добро здраве

3.ЧеримояТропическият плод черимоя е богат на редица полезни вещества.

Този тропически плод е един от най-богатите на всякакъв вид хранителни вещества плодове. Притежава редица лечебни качества, а 100 грама от плода осигуряват на организма 382 mg калий.

  • Можете да го хапвате за десерт или като част от сладкиш.
  • Черимоята съдържа и протеини, калций, желязо, фосфор и витамини B1, B2 и B6.

4.Мащерка

Много ароматни билки са богати на калий. В случая с мащерката, тя е изключително популярна в средиземноморската кухня. Освен това съдържа тимол, флавоноиди, аминокиселини, калций, желязо и витамин C.

Спомага лечението на инфекциозни заболявания на респираторната система. Тази билка е изключително мощен натурален антибиотик, повишава защитните сили на организма, бори се с нарушеното храносмилане и притежава противовъзпалително действие (което я прави идеална за овладяване на менструалните болки).

5.Бял трънБелият трън се слави с високото си съдържание на калий.

Това растение, типично за Средиземноморието и Централна Европа, се използва като лечебно средство от векове. То:

  • Лекува хронични заболявания на жлъчката и черния дроб
  • Понижава нивото на кръвната захар
  • Спира образуването на бъбречни камъни
  • Понижава холестерола
  • Съдържа мощен комплекс от витамини, затова се препоръчва на жени след раждане.

В 100 mg бял трън се съдържат 400 mg калий.

Прочетете и: 6 от билките с карминативен ефект

6.Босилек

Това е една от билките, които трябва да имате в кухнята си, за да придадете на ястията си повече вкус и аромат.

Води началото си от Индия (но е познат по цял свят), босилекът е богат на флавоноиди, витамини B1 и E, етерични масла и минерали като калия.

Качествата му то правят:

  • Отлично антиспазмолитично средство (успокоява стомашната болка)
  • Стимулант (спомага храносмилането)
  • Средство за подобряване на апетита
  • Чудесно средство против повръщане
  • Идеален антикоагулант
  • Перфектно средство против високо кръвно налягане.

7.КартофиКартофите са един от най-използваните зеленчуци в цял свят.

И накрая картофите. Те са зеленчук, които можете да си приготвите по хиляди начини. Един от най-използваните продукти в американската и европейската кухня. Освен това са един от зеленчуците с най-високо съдържание на калий.

В 100 грама картофи се съдържат поне 418 mg от този минерал. Препоръчваме ви да си ги приготвяте на пара или печени, а не пържени или с много сол.

  • Cheng, C. J., Kuo, E., & Huang, C. L. (2013, May). Extracellular potassium homeostasis: insights from hypokalemic periodic paralysis. In Seminars in nephrology (Vol. 33, No. 3, pp. 237-247). WB Saunders.
  • Joëls, M., Pu, Z., Wiegert, O., Oitzl, M. S., & Krugers, H. J. (2006). Learning under stress: how does it work?. Trends in cognitive sciences, 10(4), 152-158.
  • Scales, K., & Pilsworth, J. (2008). The importance of fluid balance in clinical practice. Nursing Standard, 22(47).
  • Office of Dietary Supplements – Potassium. (2018). Retrieved from https://ods.od.nih.gov/factsheets/Potassium-HealthProfessional/
  • Weaver, C. M. (2013). Potassium and Health–. Advances in Nutrition, 4(3), 368S-377S.