За ползите от краставицата

14.01.2019
Подпомага имунната система поради съдържанието на витамини от В група (по-конкретно B3, B5, и B9), както и полезни въглехидрати, мазнини и протеини

Този летен зеленчук притежава голям брой полезни свойства и е много здравословен, най-вече поради високото си съдържание на вода. Краставицата има много малко калории, което я прави изключително подходяща за диети. Също така е освежаваща и съдържа много полезни вещества.

Научете повече за основните ползи от краставицата в следната статия.

Факти за краставицата

Този зеленчук съдържа много малко калории и въглехидрати. Съдържа значително количество фибри, както и витамини A, B, C, и E. Съдържа и много вода – има само 13 калории на 100 грама, като 97% oт това е течност. По отношение на минералите, краставицата е много богата на калий, желязо, калций, фосфор и магнезий.

краставицата е много богата на калий, желязо, калций, фосфор и магнезий

Можете да ядете краставиците сурови в салата. Много хора ги режат на кръгчета и поръсват със сол, за да се неутрализира горчивия вкус. Също така много често се ядат краставици, мариновани в оцет или зехтин. В салатите можете да ги ядете настъргани, както и да ги слагате в сандвичи.

Например в Испания краставицата е известна като основна съставка на традиционното ястие гаспачо с домати, чушки, чесън и зехтин.

Вижте и: Наслаждавайте се на вкусна и здравословна салата всеки ден от седмицата

Твърди се, че краставицата произлиза от Индия, но това не е сигурно. Тя е била отглеждана в Западна Азия в продължение на три хиляди години и най-вероятно е дошла в Европа в епохата на древен Рим. Тя принадлежи към същото семейство като динята, пъпеша и тиквата.

Въпреки че хората я наричат зеленчук, от биологична гледна точка краставицата всъщност е плод, както и домата и чушката.

краставицата произлиза от Индия

За какво се използват краставиците?

Високата хранителна стойност на краставицата я правят „супер храна“ и тя е много полезна за вашето здраве като цяло. Ето някои от предимствата, които ви дават краставиците, ако ги ядете често:

Здравословните свойства на краставицата за вашата кожа:

  • Обелката на краставицата се използва в различни лечебни методи, защото тази част на плода съдържа кафеена киселина, аскорбин, и витамин С в най-високи концентрации. Те помагат да запазите кожата си здрава, облекчават дразненето на кожата и намаляват възпалението. Поради тази причина, краставицата може да се прилага директно върху кожата ви и е „класика“ в СПА центрове и за козметични процедури за вашите очи.
  • Краставиците също помагат в борбата с болести като екземи и псориазис. И краставиците са полезни не само за външно приложение – могат да се направят на шейк, като ги настъжете и добавите малко вода и сок от половин лимон, за да прочистите тялото си.
краставицата се бори с псориазиса

Ползата от краставиците за вашите тъкани:

  • Една от съставките на краставиците е силициев диоксид, който е много полезен за здравето. Това е минерал, който укрепва съединителната тъкан в тялото, мускулите, сухожилията, хрущялите, а дори и костите. Той помага да поддържате кожата си здрава, поради което се слага в много кремове за лечение на акне и кожни заболявания.

Полезни свойства на краставицата за сърдечно-съдовата система:

  • Тя съдържа високи количества магнезий, фибри, и калий. Тези три вещества спомагат за намаляване на кръвното налягане.

Ползи от краставиците за храносмилането:

Ако имате проблеми с храносмилането, като често страдате от киселини или подуване на стомаха, не се колебайте да ядете краставици, защото ще ви дадат фибри, вода, калий и магнезий. Всички тези съставки се намират в обелката.

Препоръчваме: Детоксикираща и прочистваща диета с лимон, джинджифил и краставица

краставицата всъщност е плод

Други предимства на храненето с краставици:

  • Краставицата е невероятен диуретик, защото тя почти напълно се състои от вода, което я прави препоръчителна, ако искате да се освободите от излишните течности и мазнини в тялото.
  • Тя е много добра за балансиране на нивата на пикочната киселина и се препоръчва на хора, които имат високо кръвно налягане или задържат течности (което се случва във вашите глезени).
  • Тя е много богата на целулоза, поради което трябва да я дъвчете правилно, за да се предотврати лошото храносмилане.
  • Тя подпомага функциите на червата, което също я прави много полезна за стомаха.
    краставицата подпомага функцията на червата
  • Съдържа съвсем малко калории, което ви дава жизненост и намалява мазнините в тялото ви
  • Пречиства организма от токсини
  • Подпомага имунната система поради съдържанието на витамини от В група (по-конкретно B3, B5, и B9), както и полезни въглехидрати, мазнини и протеини
  • Тя ви предпазва от настинки, защото съдържа витамин C. Също така помага раните ви да зараснат по-бързо
  • Забавя стареенето на клетките на кожата, защото има витамини A, C, и E
  • Осигурява мощна защита срещу токсините, които се намират в храните и околната среда
    краставицата съдържа витамин C

Противопоказания

В някои случаи не се препоръчват краставиците, въпреки че този плод е много здравословен и много рядко ви излага на рискове. Той съдържа кукурбитацин, който причинява стомашно разстройство и газове. Поради тази причина хората, които са податливи или страдат от такива проблеми трябва да ограничат консумацията на този плод.

Някои хора могат да имат алергии към определени съставки в краставиците и да им се подуе езика, гърлото или устата.

Ако консумирате прекалено много краставици, това може да доведе до обезводняване, тъй като те притежават силни диуретични свойства. Въпреки това тези странични ефекти много рядко се наблюдават. Може би трябва да ядете няколко килограма краставици на ден, за да се почувства липсата на вода в организма.
краставицата има силно диуретични свойства