Сусамовите семена и тяхната хранителна стойност

08.02.2020
Сусамовите семена са едни от най-хранителните, защото имат изключително високо съдържание на хранителни вещества като калций, фибри и антиоксиданти.

Сусамовите семена ( Sesamum indicum ) идват от растение, което расте в Африка и Индия. Те започнали да се разпространяват по света поради търговията с роби, тъй като робите често предпочитали да пътуват със собствени провизии, за да гарантират, че ги имат, където и когато да пристигнат.

Тези богати на протеини семена съдържат значително количество ненаситени мастни киселини и важни минерали като желязо, цинк и калций.

В тази статия ще ви разкажем различните видове сусамови семена, които съществуват, и тяхната хранителна стойност. Прочетете, за да научите повече!

Сусамовите семена: видове

Семена от черен сусам

черни семена от сусам

Тези семена се използват широко поради аромата, който излъчват, след като са изпечени.

Въпреки че семената от черен сусам имат същите хранителни свойства като белите, те също са богати на антиоксиданти.

Използват се за приготвяне на печива, защото когато семената са печени и смлени, те излъчват много интензивен аромат. Тези семена се използват за приготвяне на висококачествено сусамово масло.

Необработени семена или цели семена

Неочистените сусамови семена имат по-голяма хранителна стойност от белите. Те съдържат осем пъти повече калций от белите олющени семена.

Продуктите, направени от необелени семена, като масло и тахан, са по-тъмни и горчиви.

Семена от бял сусам

Белият сусам се използва за приготвяне на торти, хляб и други печива, защото осигуряват хрупкава текстура.

Приблизително 50% от масата им е масло. Това е основна подправка в Китай и Япония, която придава невероятен вкус и аромат на ястията. Тези семена също стимулират храносмилането и съдържат много хранителни свойства.

Също така трябва да прочетете: Как да се храните пълноценно, ако спрете консумацията на месо

Хранителната стойност на сусамовите семена

бели сусамови семена

Протеин

Въпреки че е вярно, че те не съдържат всички основни аминокиселини, сусамовите семена са богати на протеини.Ако ги комбинирате със зърна, получавате много ценен, здравословен протеин.

Добър начин да направите това е като добавите малко сусам към мюсли или зърнени храни по време на закуска.

Мазнини

Есенциалните мастни киселини (омега-3 и омега-6) са една от звездните съставки на сусама. Тези киселини са наистина важни и полезни за вашето здраве.

Те се наричат ​​незаменими мастни киселини, защото телата ни не могат да ги произвеждат, което означава, че трябва да ги приемаме чрез храната. Тези мастни киселини са изключително полезни за сърдечно-съдовата система, защото понижават кръвното налягане и намаляват риска от състояния, свързани с лошото здраве на артериите.

Въглехидрати

Друго забележително свойство на сусама е, че той е богат на фибри, специален вид въглехидрати.

Фибрите са от съществено значение за доброто чревно здраве, защото почистват отпадъците от чревните стени.

Витамини

Тези семена са богати на витамини от група В (В1, В3, В6 и фолиева киселина). Тези витамини са от съществено значение за здравата кожа и тъканите. Както и насърчават правилното функциониране на сърцето и мускулите.

Освен това те съдържат значително количество витамин Е, един от най-антиоксидантните витамини, който е в състояние да противодейства на ефекта на свободните радикали  или стареенето на клетките.

„Полезни изкопаеми“

Сусамовите семена съдържат различни минерали като фосфор, калий, магнезий, цинк и др. Сусамовите семена са най-вече един от най-богатите източници на калций.

Затова децата, жените в постменопауза и бременните жени трябва да ги консумират.

Също така трябва да прочетете: Отслабнете като включите семената от чиа в менюто си

Предимствата на сусамовите семена

предимства на сусамовите семена

Редовната консумация на сусамови семена е полезна по много начини:

  • Те защитават сърдечно-съдовата система. Това е така, защото полиненаситените мастни киселини, които съдържат, подобряват състоянието на артериите, като по този начин намаляват риска от хипертония, инфаркт и стенокардия, наред с други състояния.
  • Сусамовите семена помагат на хората, които страдат от диабет. Според проучвания, редовната консумация на сусамово масло понижава кръвното налягане и нивата на кръвната захар при диабетни хипертоници.
  • Те могат да помогнат за подобряване на депресията. Това е така, защото те съдържат значително количество аминокиселина триптофан, предшественик на серотонин, който контролира стрес, тревожност, безсъние, депресия и липса на енергия.
  • Сусама намалява риска от остеопороза , тъй като съдържа значително количество калций.
  • Те ни поддържат здрави. Техните антиоксиданти, витамини и минерали поддържат имунната система в отлична форма и се борят със свободните радикали.
  • Те могат да защитят храносмилателната ви система благодарение на фибрите, които съдържат. Това предпазва лигавиците и намалява риска от дразнене (гастрит, киселини и др.).
  • Сусама може да подобри здравето на устната кухина. Според Аюрведа (традиционната индийска медицина) задържането на малко сусамово масло в устата за няколко минути намалява риска от кухини, гингивит, плака и лош дъх.

Следователно, сусама е храна с множество хранителни вещества, която трябва да добавите към диетата си. Също така, не забравяйте да спазвате балансирана диета и да спортувате редовно!

  • Pathak, N., Rai, A. K., Kumari, R., & Bhat, K. V. (2014). Value addition in sesame: A perspective on bioactive components for enhancing utility and profitability. Pharmacognosy reviews8(16), 147-55.
  • Ide T, Azechi A, Kitade S, Kunimatsu Y, Suzuki N, Nakajima C, Ogata N. Comparative effects of sesame seeds differing in lignan contents and composition  on fatty acid oxidation in rat liver. J Oleo Sci. 2015;64(2):211-22. doi: 10.5650/jos.ess14182. Epub 2015 Jan 20. PubMed PMID: 25748381.
  • Luciana de Almeida Vittori Gouveia, Carolina Alves Cardoso, Glaucia Maria Moraes de Oliveira, Glorimar Rosa, and Annie Seixas Bello Moreira. Effects of the Intake of Sesame Seeds (Sesamum indicum L.) and Derivatives on Oxidative Stress: A Systematic Review. Journal of Medicinal Food. Apr 2016.ahead of printhttp://doi.org/10.1089/jmf.2015.0075