8 сорта ябълки и техните характеристики

Ябълките са популярни, но знаете ли какъв сорт ядете? Вижте кой е любимият ви и ползите, които носи за вашето здраве.
8 сорта ябълки и техните характеристики

Последна актуализация: 19 май, 2022

Ябълките са много популярен плод. Това е семков плод, както и крушите и дюлите. Има различни скали на сладост, както и сортове ябълки за всеки вкус.

Разпознати са до 7500 разновидности с цветове, вариращи от червено, зелено и жълто. Въпреки това, само малък брой от тях се предлагат в търговската мрежа.

От гледна точка на храненето, ползите за здравето на този плод са добре известни, тъй като съдържа антиоксиданти, фибри, витамини и минерали. В тази статия ще обясним подробно предимствата на яденето на ябълки и сортовете, които можете да откриете.

Хранителни характеристики на ябълката

В хранително отношение стойностите на всички сортове ябълки не се различават много. Това, което варира, е тяхната киселинност, форма и цвят.

100 грама (4 унции) ябълки, според Министерството на земеделието на Съединените щати (USDA ), съдържат 48 килокалории, 0,27 грама протеини, 0,13 грама мазнини и 12,8 грама въглехидрати. Те осигуряват 2,7 грама фибри и около 10 грама захари. Високото им водно съдържание ги прави сочен плод, тъй като съдържа 86,7 грама (3,5 унции) от тази течност.

Този плод е добър източник на калий, тъй като съдържа 90 милиграма. Освен това има 11 милиграма фосфор и 4 милиграма магнезий. В състава му откриваме и 4 милиграма витамин С, 3,4 милиграма холин и 2 микрограма витамин А.

Ползите от ябълките

Ползите от ябълките са много. Те варират от високото съдържание на антиоксиданти до фибрите, които допринасят за здравето на червата. Ще се спрем на темата в следващите редове.

Има много сортове ябълки.
Ябълките имат високо съдържание на вода, така че допринасят за ежедневната хидратация.

1. Съдържание на фибри

Ябълките съдържат както разтворими, така и неразтворими фибри. Неразтворимите фибри намаляват усвояването на холестерола в храносмилателната система.

Министерството на земеделието на Северна Калифорния твърди, че яденето на ябълка на ден понижава лошия холестерол или LDL холестерола с 8-11%. Приемането на две ябълки на ден го понижава с 16%.

В допълнение, фибрите допринасят за доброто чревно здраве, като омекотяват изпражненията, като по този начин намаляват запека. Ако има воднисти изпражнения, разтворимите фибри ги втвърдяват, така че могат да намалят и диарията.

2. Високо съдържание на антиоксиданти

Този плод има високо съдържание на антиоксиданти, като бета-каротин (17 микрограма). Също така криптоксантин – 13 микрограма. Съдържа флавоноиди като катехин, епикатехин и процианидин В2.

Антиоксидантите предотвратяват окисляването на клетките. Това означава, че те се борят със свободните радикали, вещества, произвеждани от тялото като отпадък. Свободните радикали са отговорни за процеса на оксидативен стрес, който е свързан със стареенето.

3. Предотвратяват сърдечно-съдови заболявания

Изследванията показват връзка между консумацията на флавоноиди в ябълките и намаляването на сърдечно-съдовите и мозъчно-съдовите заболявания. Една от причините, поради които ябълките могат да постигнат този ефект, е, че ограничават нивата на холестерола. При проучвания върху мишки е установено, че яденето на ябълки може да намали натрупването на мазнини в артериите на сърцето.

Сортове ябълки

Въпреки че има различни сортове ябълки, тук ще опишем най-популярните от тях, предлагани в търговската мрежа, които със сигурност сте виждали в местния магазин.

1. Сортове ябълки – Фуджи 

Тази ябълка произхожда от град Фуджизаки. Това е смесица от Red Delicious и Ralls Janet. Сред характеристиките на сорта е неговата закръгленост, мек червен цвят, хрупкавост, твърдо месо, сочност, сладост и аромат. Киселинността му е минимална.

2. Royal Gala

Този сорт произхожда от Нова Зеландия. Той е наситено червен с вариации от жълто до оранжево. Формата му е закръглена със среден до малък размер. Той е сладък с нотка на киселинност, ароматен и със сочна, бяла и кремообразна плът.

3. Сортове ябълки – Honeycrisp

Тази ябълка произхожда от Минесота (САЩ). Това е хрупкав плод, с цвят между яркочервен и бледозелен. Сладка е, с лека киселинност.

4. Granny Smith

Ябълката Granny Smith е хибридна ябълка, резултат от смес от два сорта. Появява се в Австралия през 1868 г., след като баба Мери Ан Смит Шерууд създава първата присадка.

Има наситен зелен цвят, въпреки че може да бъде и розова. Ябълките са кръгли, със сочно бяло месо, кисело и хрупкаво. Ароматът им е деликатен.

5. Сортове ябълки – Red Delicious

Това е ябълка с червена кора със средна сладост. Ароматна е със сочна плът.

6. Golden Delicious

Това е много сладка ябълка с твърда бяла плът. Кожата е гладка и тънка. Всъщност рядко се налага да се бели.

Червени ябълки.
Някои сортове ябълки са възникнали чрез смесване и присаждане между растенията.

7. Empire

Ябълката Empire също произхожда от Съединените щати. Има мек вкус с лека киселинност. Това е един от сортовете с най-твърда текстура и е много сочен.

8. Winesap

Това е предпочитаната ябълка за приготвяне на ябълков сайдер заради пикантния си вкус. Текстурата на плодовете обикновено е мека, цветът – лилаво-червен, с размер, вариращ от среден до малък.

Изберете един от многото сортове ябълки и се насладете на предимствата му

Препоръчително е да се ядат две ябълки на ден. Ако ядете повече, има риск от наддаване на тегло и повишаване на кръвната захар.

Отидете до квартален пазар и разберете кои сортове ябълки се продават там. Разказахме ви за най-често срещаните, но може дори да намерите други и да разберете кои от тях ви харесват най-много.

Може да ви заинтересува ...
7 причини да изяждате по една зелена ябълка на гладно
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
7 причини да изяждате по една зелена ябълка на гладно

Всички видове ябълки съдържат важни, полезни за здравето, хранителни вещества. Ще ви разкажем защо трябва да изяждате по една зелена ябълка на глад...



  • Auclair S, Silberberg M, Gueux E, et al.: Apple polyphenols and fibers attenuate atherosclerosis in apolipoprotein E-deficient mice. J Agric Food Chem. 2008;56: 5558-63.
  • Mink PJ, Scrafford CG, Barraj LM, et al.: Flavonoid intake and cardiovascular disease mortality: a prospective study in postmenopausal women. Am J Clin Nutr. 2007; 85: 895-909
  • Palomo I. EL CONSUMO DE MANZANAS CONTRIBUYE A PREVENIR EL DESARROLLO DE ENFERMEDADES CARDIOVASCULARES Y CÁNCER: ANTECEDENTES EPIDEMIOLÓGICOS Y MECANISMOS DE ACCIÓN. Rev Chil Nutr Vol. 37, Nº3, Septiembre 2010
  • USDA. Apples, raw, without skin. 2018.
  • Melendez A. Importancia nutricional de los pigmentos carotenoides. ALAN v.54 n.2 Caracas jun. 2004