Протеиновите шейкове: защо са полезни за здравето?

22.04.2019
Протеиновите шейкове ще ви помогнат да се храните здравословно. Въпреки това трябва да спазвате препоръките на специалист, за да избегнете появата на усложнения. Освен това трябва да сте сигурни, че приемате правилното количество.

За щастие все повече хора се грижат за здравето и физическата си активност. Затова мнозина се интересуват от ползите за здравето на протеиновите шейкове.

В тази статия ще ви разкажем по какъв начин протеиновите шейкове влияят върху теглото ви и как подобряват физическото ви състояние.

Да поговорим за протеинитеПротеиновите шейкове са ценен източник на енергия.

Протеините са макрохранителни вещества, образувани от аминокиселините в тялото. Те се изгарят чрез вериги наречени пептидни връзки. Протеините отговарят за образуването и възстановяването на тъканите. Става въпрос за тъканите изграждащи костите, мускулите, органите и кожата.

Основно организмът ни си набавя тези молекули чрез храната. Освен казаното те играят важна роля и за нормалното функциониране на тялото.

Изградени са от:

  • Водород
  • Въглерод
  • Азот
  • Кислород
  • Много протеини съдържат и сяра.

В действителност протеините съставят половината от теглото на тъканите в организма. Могат да бъдат открити във всяка една клетка на организма. Тези вещества участват във всички биологични процеси протичащи в тялото ни.

Протеиновите шейковеПримайте в правилните дози всяка една напитка, съдържаща протеини.

Доскоро протеиновите шейкове не се радваха на добра репутация.

Мнозина вярват, че те са предназначени за хората, целящи да натрупат мускулна маса. Съвсем не е така. Те са много полезни и далеч не служат единствено за спазването на дадена диета. Те са много повече от перфектната добавка към натоварващите тренировки във фитнеса.

Тези шейкове съдържат голямо количество протеини. Основната им функция е да осигурят на организма ви достатъчно количество молекули, необходими за по-лесното изграждане на мускулите.

Все повече хора тренират редовно. На тях им е ясно, че за да поддържат формата си им трябва добър тренировъчен режим. Той винаги трябва да е съчетан с диета, богата на въглехидрати, минерали и протеини.

Но тези препоръки невинаги са достатъчни, за да постигнете целите, които сте си поставили. Въпреки че може да се храните с продукти, богати на хранителни вещества, нерядко се налага да приемате протеини под формата на добавки. 

Ето защо протеиновите шейкове заемат важно място в хранителния ви режим. Те ви осигуряват допълнително количество от тези молекули. Можете да си ги приготвите под различни форми, с разнообразни вкусове и различни рецепти.

Прочетете и: Как да намалите приема на въглехидрати, за да отслабнете

Защо са полезни за здравето протеиновите шейкове?Протеините играят ключова роля в протичането на редица основни процеси в организма.

Протеиновите шейкове се консумират най-вече от спортистите. Причината за това са интензивните тренировки и постоянната необходимост от поддържането на добра физическа форма. Ето защо атлетите се нуждаят от допълнително количество протеини след тренировка. Така те възстановяват енергията, която са изразходвали.

Протеиновите шейкове ви гарантират, че приемате достатъчно количество протеини всеки ден. Разбира се, това важи само, ако се храните балансирано. Те спомагат достигането на желаното от вас тегло.

Въпреки това трябва винаги да знаете какво количество протеини се съдържа във всеки шейк, който консумирате. Прекомерният прием на тези вещества също не се препоръчва.

Запомнете, че протеиновите шейкове не са заместители на храната. Те са добавки, спомагащи ви да си осигурите допълнително количество хранителни вещества, необходими за правилното функциониране на организма ви. Ето защо не трябва да превишавате препоръчаната ви доза.

Могат да подобрят здравето

Според проучване, направено от експерти, тези шейкове могат да бъдат полезни на хората, страдащи от остеопороза. Това важи най-вече за шейковете, съдържащи суроватъчни протеини. Същевременно прекомерният прием на протеини може да доведе до проблеми с костите. Затова е важно винаги да приемате правилната доза.

Тези напитки спомагат и по-бързото лечение на раните при травми. Като цяло протеините и добавките с тях са полезни за укрепването на имунната система.

Освен казаното протеиновите шейкове спомагат подобряването на действието на сърдечно-съдовата система. И помагат и за понижаване нивото на холестерола.

Разказвайки ви всичко това не искаме да ви накараме да си мислите, че пиейки тези напитки ще си решите всички здравословни проблеми. Освен това не трябва да замествате предписаните ви от лекар медикаменти с тези протеинови шейкове. Точно обратното – правилната им комбинация може да бъде много полезна за здравето.

Както вече споменахме, можете да се възползвате от тези шейкове, само ако ги приемате в правилното количество. В противен случай излишъкът на протеини в организма може да доведе до сърдечно-съдови проблеми и повишаване на холестерола.

Препоръчваме ви да прочетете и: 6 неочаквани храни с лош холестерол

Имат ли недостатъци тези напитки?

Вече ви разказахме за предимствата от консумацията на протеиновите шейкове. Сега ще се спрем и на някои от недостатъците на тези напитки.

В дългосрочен план, ако не приемате препоръчаното количество от протеиновите шейкове или злоупотребявате с тях, съдържащият се в организма ви калций спира да изгражда протеините.

А този процес може да доведе до образуването на камъни в бъбреците. Освен това можете да претоварите организма си с прекалено много елементи. Най-вече може да повишите количеството на азота в тялото си. А това ще го накара да функционира по-интензивно, за да изхвърли натрупаните от прекомерния прием на протеини токсини чрез урината.

Повишавайки нивото на азота в кръвта, препоръчителния прием на вода намалява. А това води до дехидратация.

Посетете специалист, ако сте решили да включите протеиновите шейкове в менюто си. Той ще ви даде най-добрите съвети и препоръки. Запомнете, че правилното хранене трябва да бъде планирано.

  • He T, Giuseppin MLF. Slow and fast dietary proteins differentially modulate postprandial metabolism. International Journal of Food Sciences and Nutrition 2014; 65 (3): 386-390. Available at: https://doi.org/10.3109/09637486.2013.866639. Accessed 01/20, 2019.
  • Morton RW, Murphy KT, McKellar SR, Schoenfeld BJ, Henselmans M, Helms E, Phillips SM. A systematic review, meta-analysis and meta-regression of the effect of protein supplementation on resistance training-induced gains in muscle mass and strength in healthy adults. British Journal of Sports Medicine 2018; 52 (6): 376-384. Available at:  https://doi.org/10.1136/bjsports-2017-097608. Accessed 01/20, 2019.
  • Phillips SM. Dietary protein requirements and adaptive advantages in athletes. British Journal of Nutrition 2012; 108 (S2): 158-167. Available at: https://doi.org/10.1017/S0007114512002516. Accessed 01/20, 2019.
  • Phillips SM, van Loon LJC. Dietary protein for athletes: From requirements to optimum adaptation. Journal of Sports Sciences 2011; 29 (s1): 29-38. Available at: https://doi.org/10.1080/02640414.2011.619204. Accessed 01/20. 2019.
  • Schoenfeld BJ, Aragon A, Wilborn C, Urbina SL, Hayward SE, Krieger J. Pre-versus post-exercise protein intake has similar effects on muscular adaptations. PeerJ 2017; 5. Available at: https://doi.org/10.7717/peerj.2825. Accessed 01/20, 2019.