Ползите от витамин B6

Липсата на витамин B6 може да предизвика здравословни проблеми като аномия и кожни проблеми. Защо този витамин е толкова важен? Какви са предимствата от него? В тази статия ще ви разкажем всичко за това!
Ползите от витамин B6

Последна актуализация: 10 януари, 2021

Витамин В6 принадлежи към групата на разтворими във вода витамини. Следователно, това е витамин, който се разтваря във вода и не може да бъде складиран в тялото. Тялото отделя излишен B6 чрез урината и трябва да го консумирате редовно във вашата диета. Научете всичко за ползите от витамин В6 за организма.

Можете да го намерите естествено в месото и рибата. Освен това, нишестените храни като картофи и определени плодове, също го съдържат. Обаче, това е витамин, който е включен в диетичните добавки под формата на пиридоксин.

Липсата на този витамин предизвиква анемия, сърбящи обриви, напуквания в ъглите на устата и подуване на езика. Освен това, неговия дефицит може да е свързан с депресия, объркване и лошо функциониране на имунната система.

Ползите от витамин В6: подобряване на телесните функции

Витаминни добавки

Витамин B6 играе важна роля в предотвратяването на заболявания. Също така е важен за предпазване на умственото здраве.

Достатъчно доказателства подкрепят факта, че консумацията на този витамин, в препоръчаните дози, предизвиква положителни ефекти на тялото. Отдолу ще говорим за най-важните предимства:

  • B витамините могат да понижат риска от сърдечно заболяване като намаляват нивата на хомоцистеин. Обаче, запасяването с този витамин не намалява риска от заболяване ако диетичния прием е правилен, според скорошни проучвания.
  • От друга страна, хората с ниски нива на B6 могат да имат повишен риск от определени видове рак свързани с храносмилателния тракт. Пример за това е колоректалния рак, както твърди проучване публикувано в Световния журнал по Гастроентерология.
  • Също така, е показано, че хора с нормални нива на B6 имат по-добри спомени.  Обаче, добавките не изглеждат ефективни за подобряване на когнитивната функция при пациенти с деменция.
  • Освен това, специалистите спекулират, че има евентуално влияние на витамин B6 в предменструалния синдром. Някои статии твърдят, че запасвяването с този витамин може да намали симптомите на предменструален синдром, като намалява смените на настроението, раздразнителност и липса на концентрация.
  • Консумирането на този витамин под лекарски надзор е препоръчително за намаляване на гаденето и повръщането по време на ранен етап от бременността.

Ползите от витамин В6 и опасностите от предозиране

Като цяло, не е вероятно че предозиране с витамин B6 може да доведе до натравяне. Тъй като е разградимо във вода и отделяно в урината, е трудно да достигне високо концентрации. Обаче, неконтролираното запасвяване може да доведе до тази ситуация.

Това е сериозен здравословен проблем, който може да увреди нервната система, правейки контролирането на движенията на тялото трудни. Освен това, може да предизвика и кожни реакции, свръхчувствителност към слънчева светлина, гадене и бодежи в сърцето. Следователно, е много важно да приемате тази добавка под надзора на медицински специалист. 

Ползите от витамин В6 и взаимодействие с лекарства

Добавките, които съдържат този витамин, могат да взаимодействат със следните лекарства:

  • Някои антибиотици като циклосерин, които са използвани за лекуването на туберкулоза. Това взаимодействие може да влоши припадъците и да увреди нервните клетки.
  • Лекарства създадени за лекуване на епилепсия могат да намалят нивата на този витамин.
  • Поглъщането на теофилин за лечението на астма може също да намали нивата на B6 и да предизвика припадъци.

Нужди на организма от витамин В6

Храни, които съдържат витамин В6

Можете да получите витамин B6, от който вашето тяло се нуждае от силна, балансирана диета. Обаче, в някои случаи, е препоръчително да прибегнете до запасяване.

Като оставим настрана препоръките на СЗО за прием на витамин B6 в нормални ситуации, може да възникне прекомерно търсене в някои случаи. Например, това може да възникне при хората, спазващи диети с високо ниво на протеин, тъй като този витамин играе ролята в разграждането на протеин. Освен това, може да бъде важно да го консумиране в по-големи количества в ситуации, където страдате от неконтролирана крива на глюкозата. Накрая, е важно да наблюдавате приема на този микронутриент в случай на анемия.

Обаче, струва си да се отбележи, че скорошните проучвания за този витамин поставят под въпрос неговата антиоксидантна роля и неговата връзка със сложните заболявания. Към момента, специалистите вярват, че недостига и излишъка на този витамин могат да имат отрицателни последствия. Въпреки това, са необходими по-задълбочени проучвания за да се потвърди това.

Заключение

Витамин B6 има различни функции в тялото. При нормални условия можете да получите количеството, от което се нуждаете, чрез вашата диета. Обаче, може да има случаи, при които запасяването е необходимо за да коригирате дефицит или да предотвратите заболяване.

Въпреки това, е важно да не се злоупотребява с мултивитамините. Освен това, трябва да се консултирате с вашия лекар или диетолог преди да го консумирате. В случай че изпитвате странични ефекти, като гадене, специалистите препоръчват да прекратите приема на продукта.

Може да ви заинтересува ...
Кои храни подобряват паметта и съвети за стимулиране на мозъка
Здраве и КрасотаПрочетете го в Здраве и Красота
Кои храни подобряват паметта и съвети за стимулиране на мозъка

Консумацията на храни, които подобряват паметта и действието на мозъка са само част от нещата, които можете да направите за своето психично здраве.



  • Stover PJ, Field MS. Vitamin B-6. Adv Nutr. 2015;6(1):132–133. Published 2015 Jan 15. doi:10.3945/an.113.005207
  • Sato K., Why is vitamin B6 effective in alleviating the symptoms of autism? Med Hypotheses, 2018. 115: 103-106.
  • Bird RP., The emerging role of vitamin B6 in inflammation and carcinogénesis. Adv Food Nutr Res, 2018. 83: 151-194.
  • Zhang XH, Ma J, Smith-Warner SA, Lee JE, Giovannucci E. Vitamin B6 and colorectal cancer: current evidence and future directions. World J Gastroenterol. 2013;19(7):1005–1010. doi:10.3748/wjg.v19.i7.1005