Лошо храносмилане и емоционални проблеми

· 19.12.2015
Най-известните лечебни растения с релаксиращи свойства са маточина, пасифлора, липа и валериан

Знаете ли, че вашите емоционални проблеми могат да резултират в лошо храносмилане? 

Когато имаtе лошо храносмилане, като киселинност, киселини в стомаха, рефлукс, газ, подуване на корема или запек, първото нещо, върху което се фокусираtе, е диетата. Диетата е причината за по-голямата част от здравословните проблеми – и особено храносмилателните такива. Но трябва също да се вземе предвид значението на емоциите, които често действат като предпоставки за някои от тези дисбаланси.
В тази статия ще обясним за връзката, която съществува между лошо храносмилане и емоционални проблеми, и ще дадем някои естествени средства и прости съвети, които ще ви помогнат за по-добро храносмилане, здраве и качество на живота.

Порочен кръг

Мозъкът и нервната система са неразривно свързани с храносмилателната система. Те взаимодействат и благосъстоянието на едната система зависи от това на другата. По този начин, ако храносмилателната система получава отрицателна нервна стимулация, храносмилането също ще бъде негативно повлияно. Ако не усвояваме правилно храната, настроението се влошава.
Независимо от факта, че това изглежда сложно, решението е просто и лесно: доброто психическо състояние ще помогне на храносмилането и доброто храносмилане ще допринесе за по-добър баланс на психиката.
Yoga

Стресът и храносмилането

Кой не е изпитвал поне веднъж болки в стомаха, след като претърпи нещо неприятно? Тялото има много основни инстинкти за оцеляване и е очевидно, че храносмилателната система не е приоритет, когато се сблъскваме с трудна ситуация. По този начин ние сме като животните и можем да кажем, че когато се сблъскат с каквото и да е затруднение, телата им се подготвят за бягство и други телесни функции, като храносмилането, не са приоритет.

Поради тази причина трябва да осъзнаем, че в периода от време, в който стресовата ситуация продължава (да приемем, че ситуацията е необичайна и нетипична), не можем да се преборим със стреса. Съответно – вероятно е да страдаме от лошо храносмилане, защото тялото ще сложи на заден план други жизненоважни функции.

Какви са емоциите, които могат да въздействат?

Освен стресът емоциите, които лесно се отразяват на храносмилателната система, са следните:

  • Безпокойство
  • Тъга
  • Вълнение
  • Гняв или ярост

Не всички хора, които изпитват тези силни емоции, ще страдат от лошо храносмилане, но тези, които са засегнати, трябва да са наясно с това, за да се лекува този дисбаланс – особено ако вече са направени промени в диетата, но храносмилателните проблеми продължават.
trev3

Най-честите нарушения

Най-често срещаните проблеми с храносмилането, които имат психосоматичен произход, са следните:

  • Диспепсия или лошо храносмилане
  • Синдром на раздразнените черва или колит
  • Гастрит
  • Хиатална херния
  • Стомашни язви

Природно лечение

След като сме осъзнали, че проблемите с храносмилането могат да имат различни първоизточници, трябва да обърнем внимание и на емоциите. Най-добре е да се консултирате с холистичен терапевт, който ще вземе предвид различните аспекти на всяка болест (диета, начин на живот, психология и т.н.), но също така трябва да положите усилия да разберете какво се случва и да опитате няколко природни лечебни средства:

  • Най-известните лечебни растения с релаксиращи свойства, които могат да помогнат за регулиране и балансиране на нервната система, са маточина, пасифлора, липа и валериан.
  • Естествени добавки и храни, които балансират нервната система: ориз и пълнозърнести храни, бирена мая, ядки, зелени зеленчуци, фурми, нахут и банани.
  • Избягвайте храни, които стимулират, дразнят или по друг начин въздействат негативно на нервната или храносмилателната ви система: печено кафе, сода, гуарана, алкохол, бяла захар и хранителни добавки (консерванти, оцветители и ароматизатори).
  • Правете физически упражнения най-малко 3 пъти седмично. Можете да тренирате интензивно, но по-добре да бъде нещо по-малко стресиращо за организма – ще направите избора си в зависимост от това, как се чувствате.
  • Излизайте сред природата най-малко веднъж седмично.
sport

Яжте на спокойствие

Ако вече сте забелязала, че вашите емоционални проблеми водят до проблеми на храносмилателната система, трябва да се пробват някои трикове в допълнение към мерките, които ще ви помогнат да намалите храносмилателните проблеми.


Изключително важно е, когато ядете, да спазвате следните неща:

  • Яжте сами или с добър приятел.
  • Не говорете за неприятни или много важни теми по време на хранене.
  • Избягвайте да ядете на работното си място или на други места, където не се чувствате спокойни.
  • Не се насилвайте да се храните, ако не се чувствате отпочинали – в тези случаи е по-добре да се изчака малко.
  • Не яжте набързо, в изправено положение или докато се занимавате с нещо друго.

Снимки: Alessandra, Marketing Deluxe, Relaxing Music.