7 вида медитация и ползите от тях

· 16.04.2018
Макар че повечето хора не го знаят, съществуват различни видове медитация, носещи съответно различни ползи. Открийте в тази статия коя е подходящата за вас!

Стресът, безпокойството и липсата на контрол над емоциите карат много хора да се обърнат към практикуването на медитация.

Когато говорим за медитация обаче, знаете ли, че съществуват много нейни разновидности? Истината е, че е полезно да знаете какво представляват различните видове медитация, за да разберете коя е най-подходящата за вас.

По тази причина в днешната статия искаме да ви запознаем с видовете медитация, които се практикуват в днешно време, ползите от всяка една от тях и за кого са подходящи.

Видове медитация

1. Първичнозвукова медитация

Първичнозвукова медитация

Първичнозвуковата медитация е базирана на мантрите.

Какво обаче е мантра?

Мантрата е звук, дума или израз, който повтаряте с цел да накарате съзнанието си да трепти.

Например, добра позната мантра е класическото „омммм“. Чрез изговарянето на този звук се изчиствате от мислите, които ви отдалечават от настоящето.

Дори да мислите, че мантрите са случайно подбрани шумове, истината е, че всички те са свещени звуци. Те си имат свое значение, което ги следва от древността.

Първичнозвуковата медитация ви отдалечава от шума в съзнанието ви, който ви пречи да бъдете спокойни.

2. Випассана медитация

Випассана медитация

Випассана медитация се нарича още Проникновена медитация.

Тази практика се фокусира върху назалното дишане и установяването на мислите и чувствата ви. Изучавате ги без да им давате каквато и да било оценка.

Този вид медитация ви помага да виждате нещата, каквито са в действителност, без да ги осъждате. Тя отваря очите ви и ви помага да разберете какво се случва около вас.

3. Дзадзен медитация

Дзадзен медитацията, наричана още само Дзен, се фокусира върху дишането. Въпреки това има съществена разлика между Дзен и Випассана медитациите. Дзен не се основава на назалното дишане, а на дишането чрез корема.

За този вид медитация е нужно да сте седнали с изправен гръб, брадичката ви трябва да сочи надолу, а ръцете ви трябва да бъдат поставени върху корема.

Дзадзен медитацията ви учи да виждате мислите, които преминават през съзнанието ви. Наблюдавате ги една след друга, за да ги пуснете впоследствие на свобода .

4. Метта медитация

Метта медитация

Метта медитацията, наричана още медитация върху всеобщата любов и милосърдие, се основава на Тибетския будизъм. Този начин на медитация се базира на грижата и състраданието.

Благодарение на него се учите да съчувствате повече на останалите. Посрещате живота с позитивна нагласа. Освен това се научавате да приемате както себе си, така и другите хора.

От този вид медитация може да се възползват хората с ниско самочувствие, перфекционистите и самокритичните хора.

5. Кундалини медитация

Основната цел на Кундалини медитацията е пробуждането на съзнанието. Това се постига чрез мантри и песнопения, които достигат до подсъзнанието ви.

Този вид медитация е съсредоточена главно върху гръбначния ви стълб. Енергията на Кундалини е концентрирана в областта на кръста.

Когато изреждате мантрите или песнопенията, освобождавате енергията, пребиваваща в гръбначния ви стълб. След това се пробуждате. Ако отидете по-далеч, може и да достигнете до просветление.

6. Чакра медитация

Чакра медитация

Според индуизма хората имат 6 чакри. Тези чакри представляват енергийни средища, разпръснати по цялото тяло.

Този вид медитация се фокусира върху звуците, положението на ръцете, зрителните представи и съсредоточаването върху всяка една чакра, която ще ви свърже с физическото ви тяло.

7. Медитация Тонглен

Последният вид медитация, за който ще ви разкажем, е медитацията Тонглен. Тя ви помага да се свържете с това, което ви причинява страдание, да приемете болката и да се освободите от нея.

Хората са склонни да бягат от всичко, което считат за негативно или което ги наранява. Това обаче единствено влошава положението.

По тази причина този тип медитация ви позволява да се преборите с трудните обстоятелства, с които се сблъсквате в живота.

Медитацията Тонглен ви помага да се отърсите от негативното и да бъдете състрадателни и съпричастни към останалите. Затова, освен медитацията, се отделя специално внимание и на дишането.

Пробвали ли сте да практикувате някоя от посочените видове медитации? Макар че всички те са ефикасни, някои от тях са по-съсредоточени върху определени елементи от другите. Най-хубавото е, че може да изберете тази, която ще ви помогне за постигането на конкретните ви цели.

Какъв е любимият ви вид медитация?