Как да консумираме броколите

Оказва се, че най-често хапваме онази част от зеленчука, която не е най-богатата на хранителни вещества.
Как да консумираме броколите

Последна актуализация: 27 февруари, 2019

Броколите са зеленчук, познат в цял свят. Полезните му свойства за здравето са многобройни. Той се бори с възпаленията, предпазва от рак и притежава потенциала да алкализира тялото, подобрявайки здравословното състояние на човека.

Смята се, че броколите са един от най-завършените зеленчуци, които изобилстват от полезни нутриенти. Те представляват важен източик на витамини С и Е, бета-каротен, флавоноиди, изотиоцианати, серни съединения, диетични фибри, лутеин и др. Освен това съдържат много малко калории.

Въпреки богатия им състав много хора не са наясно кой е оптималният начин за консумация на броколи. Съществува заблуда, че ядивни са само розичките по върховете на зеленчука.

За да започнете да го консумирате по правилния начин и да извлечете максимум полза, трябва да забравите това, което знаете досега, и да прочетете информацията, която ще споделим с вас по-долу.

Коя част от броколите е препоръчително да се консумира?

Хората, които консумират броколи, често отрязват розичките, след което изхвърлят листата и стеблата в кофата за боклук. Те не знаят, че именно в тези части от растението се съдържат хранителни вещества в най-голяма концентрация.

Стеблата съдържат много фибри – повече, отколкото розичките. В допълнение към това, листата съдържат бета-каротен в по-голямо количество, отколкото в стеблата и розичките.

Как се консумират стеблата на броколите?

Стеблатана броколите съдържат много фибри

Вкусът на стеблата е леко сладък и вкусен. Можете да ги готвите, като отстраните горния слой и ги нарежете. Започнете да готвите стеблата преди розичките, тъй като последните изискват по-малко време за обработка.

Как можем да включим листата в диетата?

Листата на броколите често се обработват термично прекалено дълго време. Така те губят значителна част от хранителните си вещества. Листата съдържат много бета-каротен, който представлява важен антиоксидант, редуциращ риска от рак на гърдата. Той е свързан и с дегенерацията на макулата.

Листата на броколите са отличен източник на витамин А, който е важен за имунната система и здравето на очите. В 28 гр. броколи се съдържат 44% от препоръчителната дневна норма витамин С.

Можете да готвите листата на броколите подобно на розичките. Най-препоръчителният начин е като ги запечете, сотирате или задушите.

Листата на броколите съдържат много бета-каротен

Кой е най-добрият начин за готвене на броколите?

Много хора не осъзнават, че начинът, по който обработваме храните, е много важен за запазването на нутриентите в тях. Затова е ключово да умеете да приготвяте броколите така, че да не загубите ценните им съставки. Препоръчваме да готвите този зеленчук на пара.

По този начин се запазват всички хранителни вещества и извличате максимална полза за здравето.

Изследване, проведено през 2008 г. и публикувано в Agriculture and Chemistry Journal сочи, че броколите на пара са най-добрият начин за готвене на този зеленчук, тъй като се съхраняват максимално нутриентите.

Как да ги приготвим?

Можете да приготвяте на пара броколите отделно или в комбинация с други зеленчуци. В идеалния случай е добре да използвате съд, специално пригоден за готвене на пара. Необходими са само 15 минути, за да ги сготвите.

Можете да приготвяте на пара броколите

Какви храни се съчетават добре с броколите?

Едно от предимствата на броколите е, че можете да ги съчетаете с различни храни и вкусове. Идеално си подхождат с продукти, богати на витамин В – например домати и спанак. Можете също така да ги консумирате леко подправени със зехтин и лимонов сок.

Как да приготвим здравословна салата с броколи?

Здравословна салата с броколи

Този зеленчук може да бъде сервиран като основна съставка в салата.

Съставки:

  • 900 гр. броколиi
  • 2 домата
  • 1 зелена чушка
  • ½ глава лук
  • 150 гр. предварително сготвени скариди
  • Зехтин
  • Малко черен пипер
  • Щипка сол

Начин на приготовление:

  • Измийте и сортирайте стръковете броколи. Гответе в подсолена вода до готовност. Прецедете ги и ги сложете в купа.
  • След това нарежете доматите на кубчета, а чушката и лука на ивици. Смесете продуктите със скаридите. Добавете ги към купата с броколи.
  • Сервирайте салатата студена.
Може да ви заинтересува ...
Наслаждавайте се на вкусна и здравословна салата всеки ден от седмицата
Здраве и КрасотаПрочетете го в Здраве и Красота
Наслаждавайте се на вкусна и здравословна салата всеки ден от седмицата

Вкусната здравословна салата е основна част от балансираното меню.Може да бъде приготвена от разнообразни продукти. Научете повече днес.



  • Vasanthi, H., Mukherjee, S., & Das, D. (2009). Potential Health Benefits of Broccoli- A Chemico-Biological Overview. Mini-Reviews in Medicinal Chemistry9(6), 749–759. https://doi.org/10.2174/138955709788452685
  • Renaud EN, Lammerts van Bueren ET, Myers JR, et al. Variation in broccoli cultivar phytochemical content under organic and conventional management systems: implications in breeding for nutrition. PLoS One. 2014;9(7):e95683. Published 2014 Jul 16. doi:10.1371/journal.pone.0095683
  • Liu M, Zhang L, Ser SL, Cumming JR, Ku KM. Comparative Phytonutrient Analysis of Broccoli By-Products: The Potentials for Broccoli By-Product Utilization. Molecules. 2018;23(4):900. Published 2018 Apr 13. doi:10.3390/molecules23040900
  • Miglio, C., Chiavaro, E., Visconti, A., Fogliano, V., & Pellegrini, N. (2008). Effects of different cooking methods on nutritional and physicochemical characteristics of selected vegetables. Journal of Agricultural and Food Chemistry56(1), 139–147. https://doi.org/10.1021/jf072304b