Как четенето променя мозъка и е от полза за психичното здраве

Седмица след Международния ден на книгата и авторското право, бихме искали да ви покажем 7 начина, по които четенето укрепва психичното ви здраве. Ще бъдете изумени от фантастичните ползи от четенето!
Как четенето променя мозъка и е от полза за психичното здраве

Написано от Josberth Johan Benitez Colmenares

Последна актуализация: 09 август, 2022

Знаете ли, че четенето е от полза за психичното здраве?

Всеки 23 април по света се отбелязва Международният ден на книгата и авторското право. ЮНЕСКО популяризира празника през 1995 г. в чест на смъртта на Мигел де Сервантес и Уилям Шекспир. Други важни автори като Инка Гарсиласо де ла Вега, Владимир Набоков, Хосеп Пла и Уилям Уърдсуърт също са родени или починали на този ден.

За 2022 г. ЮНЕСКО избра Гуадалахара (Мексико) за световна столица на книгата. Тази титла се присъжда от 2001 г. и определените градове са отговорни за извършването на дейности за популяризиране на книгите и четенето.

Като част от кампанията за Международния ден на книгата и авторското право през 2022 г. за насърчаване на интереса към книгите, дейностите се фокусират върху обяснението как четенето е от полза за психичното здраве. Имайки предвид този скорошен празник, нека да разгледаме някои от начините. Поради които четенето е от полза за психичното ни здраве.

7 причини, поради които четенето е от полза за психичното здраве

Както посочва ЮНЕСКО, основната цел на Международния ден на книгата и авторското право 2022 е да насърчава навика за четене сред децата. Намерението не е тривиално, тъй като има много причини, поради които четенето е от полза за психичното здраве. Въпреки това интересът към книгите е изгубен сред младите поколения и държавните планове и програми понякога засилват тези нагласи.

Никога досега в историята на човечеството достъпът до книги не е бил толкова лесен, както и да се научите да четете. Независимо от недостатъците, образованието стана универсално право и няколко прости щраквания върху екрана дават достъп до хиляди и хиляди заглавия по литература, философия, психология, наука и т.н.

Ето 7 причини, поради които четенето е от полза за психичното здраве.

Четенето е от полза за психическото здраве.

1. Четенето укрепва цялостното ни психическо здраве

В продължение на десетилетия експертите използват четенето като допълнение към първичната терапия за лечение или контрол на определени психични разстройства, като тревожност или депресия.

Всъщност думата „библиотерапия“ става все по-популярна в контекста на използването на книгите като терапевтичен ресурс. При децата може да бъде особено полезно, тъй като има доказателства, че четенето оказва влияние върху тяхното самочувствие и психологическо благополучие.

Статистическите данни за депресията и тревожността сред общото население са достигнали тревожни нива и показват особен ръст сред децата и младите хора. Следователно четенето може да бъде чудесен съюзник за предотвратяване или намаляване на тези епизоди. Несъмнено това е чудесна причина да отпразнуваме със стил Международния ден на книгата и авторското право през 2022 г.!

2. Може да удължи живота ни

Проучване, публикувано в Social Science & Medicine през 2016 г., установи, че редовните читатели имат по-дълъг живот за разлика от тези, които нямат навика да четат. Всъщност експертите установиха, че когнитивните ползи се превръщат в предимство за оцеляване до 23 допълнителни месеца. В сравнение с тези, които само от време на време четат списания и вестници (а не книги).

Чрез четенето вие усвоявате основни идеи и уроци, които можете да приложите към реалността. Те могат да ви помогнат да вземете житейски решения, за да избегнете определени проблеми или да се възползвате от възможностите. Всичко това има пряко въздействие върху вашата почтеност, вашето здраве, вашето психологическо благополучие и живота ви като цяло. Поради тази причина четенето може да ви накара да живеете по-дълго.

3. Четенето е от полза за психичното здраве, като насърчава мозъчната свързаност

Изследване, публикувано през 2018 г. в Acta Paediatrica, установи, че мозъчната свързаност се увеличава при деца, които са запалени читатели.

Всъщност изследваната популация, която се състои от деца на възраст между 8 и 12 години, развива повишена мозъчна свързаност в когнитивните, визуалните и езиковите контролни региони в лявото полукълбо. По този начин визуалните, езиковите и обработващите зони са подсилени в лицето на навика за четене.

Но това не е всичко. Експертите установиха в своето изследване, че точно както мозъчната свързаност се увеличава при четене на книги, тя намалява, когато младите хора прекарват същото време пред екрана (компютри, мобилни устройства, таблети и т.н.).

Контрастът е прословут, дотолкова, че специалистите предлагат да се намали времето за излагане на екрана и да се замени с четене по време на този решаващ етап на развитие.

4. Четенето повишава емпатията

Повишената емпатия е може би един от най-непризнатите начини, че четенето е от полза за психичното здраве. Експертите са открили, че четенето на художествени книги (в частност) променя нивата ни на емпатия и винаги по положителен начин.

Според други изследователи тази полза се изразява в повишено социално развитие, подобрени междуличностни отношения и по-голяма ангажираност към другите.

Емпатията се определя като способност да се възприемат емоциите и мислите на другите. Теорията диктува, че читателят се свързва с идеалите, поведението и ценностите на определени герои. До такова ниво, че той или тя пренася всички тези критерии в своята реалност. Следователно четенето може да ви направи по-съпричастни както към себе си, така и към другите.

четенето е от полза за психичното здраве

5. Може да предотврати когнитивния спад

Въпреки че няма убедителни доказателства (отчасти защото научното разбиране за тези състояния все още е непълно), има индикации, че четенето може да укрепи мозъка срещу когнитивен упадък. Например, експертите предполагат, че когнитивната активност в ранния живот (като тази, постигната чрез четене) е свързана с по-бавен когнитивен спад.

Други автори са съгласни, че четенето е вид умствено упражнение, което може да запази и подобри когнитивната функция при здрави възрастни. В този смисъл и въпреки че трябва да се направят повече изследвания, четенето може да бъде чудесен съюзник за намаляване на вероятността от развитие на деменция и болестта на Алцхаймер, наред с други състояния.

Препоръчваме ви да прочетете: Писането ще излекува раните ви

6. Намалява нивата на стрес

Има доказателства, че четенето като навик може да намали нивата на стрес. Неговите ефекти са сравними с тези, постигнати чрез хумор и йога, а намаляването се постига средно само за 30 минути. Четенето може да се използва като начин за успокояване на нивата на стрес. Което също може да се консолидира като краткосрочно и средносрочно хоби.

7. Четенето е от полза за психичното здраве, като насърчава развитието на критично мислене

И накрая, известно е, че четенето е посредник на критичното мислене. Критичното мислене е термин, който присъства в образователните програми по света от десетилетия.

Нещо повече, това е част от идеала на гражданите на новите поколения. Отнася се до способността да се съмнявате в твърденията, които се приемат за верни, като ги поставяте под въпрос въз основа на стабилен анализ.

Като цяло, въпреки че посочихме само 7 причини, поради които четенето е от полза за психичното здраве, стана очевидно, че това е един от най-добрите навици, които човек може да практикува.

Международният ден на книгата и авторското право 2022 има за цел да създаде пространства за неговото популяризиране, където виртуалните канали имат много важно място. Не пропускайте да споделите своите впечатления и препоръки чрез социалните мрежи, като използвате хаштаговете #WorldBookDay и #InternationalBookDay.

Може да ви заинтересува ...
Четенето и воденето на дневник: “магически” стратегии за здравословно когнитивно стареене
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Четенето и воденето на дневник: “магически” стратегии за здравословно когнитивно стареене

Четенето и воденето на дневник е повече от просто хоби. Тези дейности ви помагат да изразявате себе си, да се освободите и да облекчите стреса.



  • Bal, P. M., & Veltkamp, M. How does fiction reading influence empathy? An experimental investigation on the role of emotional transportation. PloS one. 2013; 8(1): e55341.
  • Bavishi A, Slade MD, Levy BR. A chapter a day: Association of book reading with longevity. Soc Sci Med. 2016 Sep;164:44-48.
  • Boyes, M. E., Tebbutt, B., Preece, K. A., & Badcock, N. A. Relationships between reading ability and child mental health: Moderating effects of self‐esteem. Australian Psychologist. 2018; 53(2): 125-133.
  • Dowrick, C., Billington, J., Robinson, J., Hamer, A., & Williams, C. Get into Reading as an intervention for common mental health problems: exploring catalysts for change. Medical Humanities. 2012; 38(1): 15-20.
  • Horowitz-Kraus T, Hutton JS. Brain connectivity in children is increased by the time they spend reading books and decreased by the length of exposure to screen-based media. Acta Paediatr. 2018 Apr;107(4):685-693.
  • Koek, M., Janssen, T., Hakemulder, F., & Rijlaarsdam, G. Literary reading and critical thinking: Measuring students’ critical literary understanding in secondary education. Scientific Study of Literature. 2016; 6(2): 243-277.
  • McCreary, J. J., & Marchant, G. J. Reading and empathy. Reading Psychology. 2017; 38(2): 182-202.
  • Rizzolo, D., Zipp, G. P., Stiskal, D., & Simpkins, S. Stress management strategies for students: The immediate effects of yoga, humor, and reading on stress. Journal of College Teaching & Learning (TLC). 2009; 6(8).
  • Uchida S, Kawashima R. Reading and solving arithmetic problems improves cognitive functions of normal aged people: a randomized controlled study. Age (Dordr). 2008;30(1):21-29.
  • Wilson, R. S., Boyle, P. A., Yu, L., Barnes, L. L., Schneider, J. A., & Bennett, D. A. Life-span cognitive activity, neuropathologic burden, and cognitive aging. Neurology. 2013; 81(4): 314-321.
  • Organización Panamericana de la Salud. La pandemia por COVID-19 provoca un aumento del 25% en la prevalencia de la ansiedad y la depresión en todo el mundo. https://www.paho.org/es/noticias/2-3-2022-pandemia-por-covid-19-provoca-aumento-25-prevalencia-ansiedad-depresion-todo

Съдържанието на тази публикация е само с информативна цел. По никакъв начин не може да служат за улесняване или заместване на диагнози, лечения или съвети от професионалист. Консултирайте се с доверения си специалист, ако имате съмнения или търсите одобрението му преди да започнете всяка една процедура.