Храни, които вредят на костите

Газираните напитки съдържат високо количество фосфорна киселина, която възпрепятства усвояването на калция
Храни, които вредят на костите
Maricela Jiménez López

Написано и проверено от лекар Maricela Jiménez López.

Последна актуализация: 11 август, 2022

Знаете ли, че някои храни вредят на костите?

Добре подбраното хранително меню е предпоставка за добро здраве. Изключително важно е да познаваме полезните храни и да ги направим неразделна част от хранителните си навици, защото така позволяваме на всички органи и системи в тялото да функционират оптимално. Когато ядем небалансирано и залагаме на нездравословна храна, създаваме предпоставка за развитието на различни болести на костите. Освен това чувстваме умора и тялото ни страда от дефицит на важни хранителни вещества.

Именно поради това бихме желали да ви запознаем с храните, които е желателно да избягвате. В следващите редове ще разгледаме храните, които вредят конкретно на костната система.

Газирани напитки вредят на костите

Тези напитки съдържат високо количество фосфорна киселина, която възпрепятства усвояването на важен за костите елемент като калция. Поради тази причина ви съветваме да редуцирате максимално консумацията на газирани напитки.

Кафе

Кофеиновите напитки вредят на костите

Кафето е познато като една от съвременните напитки, носещи редица здравословни ползи. Важно е обаче да консумирате кафето умерено. С други думи, дори това да е любимата ви напитка, избягвайте да пиете повече от три чаши дневно. Кафето съдържа субстанции, наречени ксантини, притежаващи способността да стимулират извеждането на калция от тялото посредством урината.

Сол

Солта е подправка, която, консумирана в неограничени количества, може да навреди на сериозно костите ни. Защо? Тъй като съдържа натрий, а той стимулира извеждането на калция от организма ни.

Алкохол

Алкохолните напитки вредят на костите

Прекомерната употреба на алкохол е вредна за здравето на костите, тъй като повишава извеждането на калций чрез урината. Ако сте свикнали да пиете по чаша-две червено вино на ден, вие като цяло сте си изградили полезен навик. В такова количество алкохолът не е вреден за костите. Прекалявате ли обаче, със сигурност вредите на костната система.

Месо

Когато консумирате месо твърде често, напълно възможно е да снабдявате тялото си с много протеини, които съдържат серни аминокиселини. Последните повишават количеството на извеждания с урината калций. Когато приемате протеини с растителен произход, този ефект се неутрализира. Въпреки това ви съветваме да контролирате количеството на консумация на месо.

Хидрогенираните мазнини вредят на костите

Маслата обикновено съдържат високо количество витамин К, който е важен за здравето на костите. Въпреки това, когато мазнините преминат през процеса, който ги превръща в хидрогенирани, те напълно губят ценния витамин К.

Този тип масла се използват главно за направата на десерти. Те са опасни за здравето, тъй като са загубили основното си полезно свойство. Препоръчваме ви да сведете до минимум консумацията на продукти, направени с хидрогенирани масла, а най-добре изцяло да ги изключите от менюто си.

Може да ви заинтересува ...
8 натурални начина за укрепване на костите
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
8 натурални начина за укрепване на костите

Някога чудили ли сте какво е необходимо за укрепване на костите? Кога ли е правилният момент да го направите? Днес искаме да ви кажем малко по тема...



  • Carlos Gonzalez Rotger, DIABETES: Un mundo de posibilidades.: ¿Vas a esperar a que sea demasiado tarde o vas a hacer algo por tu salud ahora?. Carlos Gonzalez Rotger, 2013.
  • Gloria García, Alimentos Que Ayudan a Prevenir y Combatir Enfermedades. Palibrio, 2012.
  • Simeon Margolis, Johns Hopkins Medical Institutions. Johns Hopkins Symptoms and Remedies: The Complete Home Medical Reference. Pensilvannia University.2009.
  • Marcia Onzari. Fundamentos de nutrición en el deporte. El Ateneo, 2014.
  • Francesc Fossas. Qué comer: consejos y curiosidades de la nutrición. Océano Ámbar,2008.
  • Guarnotta V, Riela S, Massaro M, Bonventre S, Inviati A, Ciresi A, et al. The daily consumption of cola can determine hypocalcemia: A case report of postsurgical hypoparathyroidism-related hypocalcemia refractory to supplemental therapy with high doses of oral calcium. Front Endocrinol (Lausanne). 2017;
  • Heaney RP. Effects of caffeine on bone and the calcium economy. Food and Chemical Toxicology. 2002.
  • Teucher B, Dainty JR, Spinks CA, Majsak-Newman G, Berry DJ, Hoogewerff JA, et al. Sodium and bone health: impact of moderately high and low salt intakes on calcium metabolism in postmenopausal women. J Bone Miner Res. 2008;
  • Sampson HW. Alcohol and Other Factors Affecting Osteoporosis Risk in Women. Alcohol Res Heal. 2002;
  • Cao JJ, Nielsen FH. Acid diet (high-meat protein) effects on calcium metabolism and bone health. Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care. 2010.
  • Booth SL, Lichtenstein AH, O’Brien-Morse M, McKeown NM, Wood RJ, Saltzman E, et al. Effects of a hydrogenated form of vitamin K on bone formation and resorption. Am J Clin Nutr. 2001;

Съдържанието на тази публикация е само с информативна цел. По никакъв начин не може да служат за улесняване или заместване на диагнози, лечения или съвети от професионалист. Консултирайте се с доверения си специалист, ако имате съмнения или търсите одобрението му преди да започнете всяка една процедура.