7 храни, които са разрешени при мека диета

Целта на разрешените храни в меката диета е да улеснят храносмилателния процес. В същото време е важно да се уверите, че диетата ви осигурява необходимите ви хранителни вещества.
7 храни, които са разрешени при мека диета

Написано от Okairy Zuñiga

Последна актуализация: 15 ноември, 2022

Вашият лекар ви е препоръчал да минете на мека диета и нямате представа какво да ядете?

В тази статия ще ви дадем няколко много лесни за следване опции, които също ще ви бъдат от голяма полза за справяне с медицинския ви проблем. Следователно ще научите кои храни са разрешени в меката диета. Най-общо казано, трябва да ядете меки храни, които не са много пикантни и с малко фибри.

Обикновено мека се препоръчва диета преди и след някои медицински процедури. Също така често е необходимо, когато стомахът ви има проблеми като диария, газове или някаква непоносимост, според експерти.

Други случаи, в които се препоръчва е за лечение на гастроентерит или възпаления, но винаги след консултация с вашия лекар.

Като цяло целта на разрешените храни в меката диета е да улеснят храносмилателния процес. В същото време ви осигуряват и необходимите хранителни вещества.

Прочетете и разберете кои са най-добрите храни, с които да започнете този хранителен режим!

1. Месо и месни заместители

Някои хора смятат, че месото е изключено от разрешените храни в меката диета. Това обаче е пълна лъжа! Реалността е, че винаги трябва да консумирате достатъчно протеини, а най-добрият вариант за набавянето им е месото.

Все пак това, което трябва да имате предвид е, че трябва да консумирате постно месо, приготвено по възможно най-простия начин.

  • Опитайте се да избягвате всякакви дресинги, сосове, панировка и пържени заготовки.
  • Междувременно можете да се възползвате от нежни билки и други естествени заместители за овкусяване.
  • Готвенето трябва да става на пара, във фурна или на скара и без никаква мазнина.

Допустимите продукти при този тип диета са:

  • Пиле без кожа и мазнина
  • Пуйка
  • Риба
  • Яйца
  • Тофу
  • Други видове постно месо

Тази статия също може да ви е интересна: Здравословно хранене за здраво сърце

2. Плодове и сокове

Други разрешени храни в меката диета са плодовете и соковете. Тези сокове трябва да са напълно натурални и също възможно най-пресни, но без плода.

Това е така, защото пулпата съдържа големи количества фибри, което затруднява работата на стомаха.

При ябълките и крушите е препоръчително да ги варите в малко вода, за да омекнат. Изследванията показват, че пектинът, съдържащ се в тези плодове, благоприятства чревния транзит. Трябва също да избягвате семената и кожата.

Най-добрите опции са :

  • Банани
  • Авокадо
  • Праскови
  • Круши
  • Ябълки

3. Зеленчуците при мека диета

Зеленчуците са една от най-подходящите храни, разрешени в меката диета. Поради голямото им разнообразие, лесно ще намерите опции по ваш вкус.

  • Най-добрият начин да ги приготвите е да ги сготвите, сварите или приготвите на пара.
  • Не е препоръчително обаче да ги печете, тъй като е трудно да ги усвоите по този начин.
  • Можете да си приготвите и сокове или смутита, но най-добре е да ги прецедите, преди да ги консумирате, защото съдържат много фибри.

Най-добрият избор на зеленчуци за този тип диета са:

  • Картофи
  • Зеле
  • Сладки картофи
  • Домати без кората
  • Тиква

От друга страна, зеленчуци като моркови и тиквички също се препоръчват за включване в мека диета. Могат да се приготвят на крем или пюре и са идеалният избор като допълнение към риба и бели меса.

По време на вашата мека диета избягвайте на всяка цена пържени или мазни зеленчуци.

4. Зърнени и зърнени храни: Храни, разрешени в мека диета

Ориз
Когато консумирате зърнени храни като част от мека диета, се препоръчва те да бъдат приготвени до степен, в която са много, много меки.

Въпреки че фибрите може да са трудни за обработка, това са храни, които са разрешени в меката диета. Просто препоръчваме зърнените храни да бъдат сготвени до степен, така че да са много, много меки.

В този случай се препоръчва да изберете обикновена паста и бял ориз. Те са по-лесни за готвене и смилане и също така ще ви накарат да се чувствате сити с по-малко количество консумиран продукт.

Можете да включите следните зърнени храни в тази диета в умерени количества:

  • Варени овесени ядки
  • Бял ориз
  • Паста
  • Юфка
  • Хляб и бисквитки, които се приготвят с рафинирано брашно

5. Млечни продукти

Ще се радвате да разберете, че една от разрешените групи храни в меката диета са млечните. Млечните продукти могат да действат като естествен пробиотик и значително да намалят стомашния дискомфорт, според много проучвания.

Всъщност този тип диета ви позволява да приготвите повечето от другите храни, споменати тук, по по-приятен начин. Например, можете да се възползвате от млякото, за да приготвите овесена каша или ориз за закуска.

  • Когато избирате млечните си продукти, уверете се, че са с ниско съдържание на мазнини и лактоза.
  • Някои опции са мляко, обикновено сирене, кисело мляко и извара.

Тъй като тази съставка е разрешена, можете да избирате между няколко опции и да експериментирате. Не забравяйте, че можете да включите малко мед или нежна подправка, за да добавите вкус.

6. Десерти и преработени продукти

Обикновено не се препоръчва да се консумират тези храни, но понякога се допускат в мека диета.

  • Ние обаче препоръчваме само основни продукти като желатин или кремове. Винаги трябва да внимавате с порциите си.
  • Не забравяйте, че те могат да повлияят и на други аспекти на вашето здраве.

Важно е да избягвате десерти, а също и продукти с кокос и семена . Тези храни са трудни за обработка и синтезиране от стомаха ви.

Това, което можете да консумирате е :

  • Желатин
  • Бисквитки без ядки и семена
  • Сладолед
  • Кафява захар
  • Желе
  • Пудинг или крем

7. Билки и подправки

Билки
Някои билки и подправки могат да бъдат част от меката диета, когато се консумират в умерени количества.

Последната от разрешените храни в меката диета ще ви позволи да овкусите това, което консумирате.

Едно от предизвикателствата при спазването на мека диета често е липсата на вкус на някои храни. Опитайте се да се възползвате от приятния вкус на билки, подправки и малко сол, за да поправите това.

Подправките, които трябва да избягвате обаче са :

  • Карамфил
  • Анасон
  • Пресни билки
  • Пипер на зърна
  • Розмарин

Останалите подправки и сол могат да се използват. Само не забравяйте да избягвате прекомерната им употреба.

Какви храни трябва да избягвате, когато следвате мека диета?

Основният ключ към меката диета е да избягвате прекомерната консумация на храна. Последните публикации твърдят, че големите порции храна увеличават размера на стомаха и генерират повече натоварване на останалите органи.

По същия начин по време на меката диета трябва да се избягват следните храни :

  • Карфиол и броколи
  • Торти, кремове и сладки теста
  • Колбаси
  • Сушени плодове, ядки и пълнозърнести храни
  • Млечни продукти, комбинирани с ядки и семена
  • Безалкохолни напитки и конфитюри
  • Пикантни продукти

Препоръки при спазване на мека диета

В допълнение към познаването на разрешените храни в меката диета е важно да имате предвид някои съвети, когато я спазвате.

На първо място, трябва да избягвате всяка храна, съдържаща много фибри или мазнини, тъй като те повишават работата на стомашно-чревния тракт. Също така трябва да избягвате да ядете в рамките на два часа преди лягане.

От друга страна е необходимо да се ядат малки порции храна по-често през деня. Дъвчете храната много добре, за да улесните храносмилането. Ако по някаква случайност все още имате съмнения относно разрешените храни в меката диета, най-добрият вариант е да се консултирате със специалист.

Може да ви заинтересува ...
Диета с ленено семе – отслабнете лесно
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Диета с ленено семе – отслабнете лесно

Защо трябва да хапваме ленено семе? Лененото семе е познато от години благодарение на своите полезни свойства и компоненти.



  • Salud, O. M. de la. (2013). Dieta, nutrición y prevención de enfermedades crónicas. Alimentacion Y Dieta, Consecuencias De Habitos Alimentarios Inadecuados Pdf. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2
  • Martínez, M. I., Hernández, M. D., Ojeda, M., Mena, R., Alegre, A., & Alfonso, J. L. (2009). Desarrollo de un programa de educación nutricional y valoración del cambio de hábitos alimentarios saludables en una población de estudiantes de Enseñanza Secundaria Obligatoria. Nutricion Hospitalaria. https://doi.org/10.1213/ANE.0b013e3182110f9f
  • Izaga, M. A., Pablo, A. M. R., Alday, L. A., Apalauza, E. P., Beti, I. S., & Ochoa, E. R. (2006). Calidad de la dieta, sobrepeso y obesidad en estudiantes universitarios. Nutricion Hospitalaria. https://doi.org/10.1021/ac971375e