Дислексията при децата - какво представлява и как ги засяга
Знаем, че децата учат с различно темпо. Някои се учат доста бързо, докато на други им трябва повече време. Въпреки това, когато става въпрос за дислексията при децата, това означава, че децата изпитват много трудности да се научат да четат и пишат. При адекватна психо-педагогическа подкрепа обаче детето с дислексия успешно ще може да развие своите способности.
Дислексията е проблем с ученето, който е по-често срещан, отколкото си мислите. Децата с дислексия може да бъдат несправедливо етикетирани като глупави или бавни, въпреки че се опитват много усилено да четат, пишат и да следват инструкциите.
В тази статия ще разгледаме по-отблизо това често срещано състояние.
Какво представлява дислексията при децата?
Четенето може да изглежда като автоматична и проста процедура за тези, които лесно могат да го направят. Четенето обаче е сложна задача за мозъка. Докато говоренето е естествен процес за децата, четенето включва учене.
Да се научиш да четеш означава да разбереш, че думите са съставени от звуци и след това да ги свържеш с буквите в азбуката. Когато тези звуци и букви се комбинират, се образуват думи. След като успеете да разпознаете тези думи, можете да се научите да четете.
Този процес обаче не е еднакъв за всички деца. Мозъкът на децата с дислексия се развива и функционира по различен начин. Има няколко различни вида дислексия, но като цяло за децата с дислексия е трудно да различат звуците, които съставляват една дума. Освен това им е трудно да разберат с кои букви са свързани тези звуци.
Дислексията при децата не е въпрос на интелигентност или желание за учене. Децата с дислексия могат да бъдат успешни и могат да учат перфектно с подходящите методи на преподаване, поради което ранното откриване е важно.
Какви са симптомите на дислексията при деца?
Когато са в предучилищна възраст, децата с дислексия имат следните симптоми. Те:
- Не говорят много и не знаят толкова думи, колкото другите деца на тяхната възраст.
- Имат проблеми с научаването на цифри, цветове и букви.
- Не успяват да разпознаят или свържат думи, които се римуват.
- Трудно е да следват инструкциите. Трябва често да им напомняте правилата.
Когато пораснат и трябва да започнат да се учат да четат и пишат, децата с дислексия обикновено проявяват следните симптоми:
- Те изпитват затруднения при идентифицирането на сричките и звуците, които съставляват думите.
- Те не могат да произнасят изолираните звуци, които съставят сричките.
- Освен това променят правилната последователност от букви при четене и писане на думи.
- Имат проблеми с почерка и фината моторна координация.
И накрая, ако достигнат юношеска възраст, без да са получили официална диагноза дислексия, те могат да проявят следните характеристики:
- Вокализацията и декодирането на думи им е трудно, така че ще избягват да четат публично.
- Тъй като им е трудно да намерят правилната дума, те ще използват думи, които имат различно значение, но звучат сходно.
- Те изпитват затруднения при изразяването на идеи в правилния ред. Освен това няма да използват правилен правопис, граматика и пунктуация.
- Тъй като комуникацията им може да бъде засегната, няма да им е лесно да участват в групови проекти и социалният им живот може да бъде засегнат.
Какъв ефект има дислексията при децата?
Децата с дислексия може да имат трудности в училище. Те често са несправедливо стигматизирани като немотивирани, глупави или мързеливи, а техните връстници могат да се заяждат с тях. Ако детето с дислексия не получи помощта, от която се нуждае, то може да се справя много лошо в училище. Това ще ги направи жертва на негативни послания и оценки, идващи от училището, социалната и семейна среда.
Продължителният неуспех в училище ще накара детето с дислексия да загуби мотивация да учи. Освен това ще го направи по-несигурно относно способностите си. А това може да премине и в други извънкласни дейности, които могат да повлияят на цялостното качество на живот на детето.
Детето с дислексия може да развие емоционални или поведенчески проблеми, ако проблемът му не се лекува. Това може да включва:
- Ниско самочувствие
- Трудности в социалното взаимодействие
- Намален или повишен апетит.
- Тревожност под всякаква форма.
- Проблеми със съня, като безсъние или кошмари
- Соматизиране на стреса под формата на болка като главоболие, повръщане или коремна болка, наред с други
- Депресивни симптоми, като чувство на провал, несигурност, трудности в училище, тъга и промени в настроението
- Поведенчески разстройства, които се проявяват с агресивно или провокативно поведение като неефективен защитен механизъм
Как можем да помогнем на деца с дислексия?
Децата с дислексия обикновено са креативни, тъй като мислят по нетрадиционен начин и могат да решават проблемите си по различен начин от другите. Ако можем да им помогнем рано, е възможно да преодолеем трудностите им и да предотвратим много от проблемите, които засягат самочувствието и емоционалното им благополучие.
Въпреки че не могат да пишат и им отнема повече време за обработка на информация, най-важното е, че ги подкрепяме. Не искаме те просто да се откажат и да напуснат училище. Работата на родителите е да насърчават четенето и да помагат на децата си да четат у дома. За щастие има много забавни начини да научите детето да чете !
Освен това детето трябва да разбере какво е дислексия и да разбере, че това не го прави по-малко интелигентно. Освен това трябва да им предложим различни възможности, които ще им позволят да изградят самочувствието си. Уверете се, че ги насърчавате да опитат други неща, като спорт, артистични дейности или театър.
Ако детето ви е с дислексия, важно е да знаете, че няма нищо лошо в това да бъде различно. Дислексията не определя вашето дете и никога не трябва да пречи на любовта ви съм него. Освен това може да разберете, че детето ви е много талантливо в редица други неща.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- Fletcher J. M. (2009). Dyslexia: The evolution of a scientific concept. Journal of the International Neuropsychological Society : JINS, 15(4), 501-8.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3079378/ -
Artigas-Pallarés, J. (2009). Dislexia: Enfermedad, trastorno o algo distinto. Revista de Neurologia. https://doi.org/10.1002/dc.20846
-
Galaburda, A. M., & Cestnick, L. (2003, February). Dislexia del desarrollo. Revista de Neurologia. https://doi.org/10.4067/S0718-22282006000200001
- Dislexia – Síntomas y causas – Mayo Clinic. (2017). Retrieved 6 September 2020, from https://www.mayoclinic.org/es-es/diseases-conditions/dyslexia/symptoms-causes/syc-20353552