Чувството на обезсърчение е нормално, но не и песимизмът

06 Март, 2019
Той винаги възниква, когато някой се поддаде на чувството на отчаяние
 

Песимизмът се отразява негативно на всички сфери в живота и може да парализира силите. В такъв случай потърсете помощ от любимите хора, позволете на някого да помогне.

Кой човек никога не се е чувствал обезсърчен? Това чувство е напълно нормално и дори се твърди, че хората почти винаги са податливи на отчаяние. Чувството на обезсърчение, обаче, е съвсем различно от песимизма.

Той засяга хората по много начини и прави живота сложен. Най-лошото е, че те не винаги осъзнават, че са песимисти, докато не стане твърде късно. Песимизмът е и едно от нещата, които веднъж влезли в живота, много трудно излизат от него.

От нормално до опасно

Истината е, че разстоянието между обезсърчението и песимизма е само една крачка. Какво точно се случва? Кое предизвиква песимизъм? Той винаги възниква, когато някой се поддаде на чувството на отчаяние.

Песимизмът може да стане опасен.

Не е страшно да се чувствате обезкуражени. Това чувство дори може да  помогне да съберете сили, за да посрещнете това, което предстои.

Проблемът е, че понякога е трудно да излезете от състоянието на обезсърчение. Това може да се дължи на обстоятелствата в живота, които не го правят особено лесен, или просто защото не виждате светлината на надеждата в тунела…

 

Тогава възниква вероятността да затънете здраво в капана на песимизма.

Песимизмът променя вашия мироглед

Той преобразява начина, по който възприемате живота и всичко, заобикалящо. Всичко започва да изглежда мрачно. Може да се почувствате много песимистична личност. Този порочен кръг пречи да намерите изхода.

Когато затънете дълбоко в безверието, вече няма да имате усет към възможностите, нямате вече преживявания. Истината е, че в такива моменти изпускате шансове, застанали на пътя… И всичко това – благодарение на страха.

Прочетете и: 6 неща, които страхът не иска да знаете

Той променя начина, по който чувате

Придобиете ли този начин на мислене, което чуете – ще бъде преувеличено. Достатъчен е само един негативен коментар или някой да отговори грубо и тези думи ще се разраснат в тежко чувство на вътрешен дискомфорт. Определени фрази от рода на:  “Ти за нищо не струваш”, “Рано или късно това щеше да се случи”, “Никой не може да ти помогне”, “Светът е срещу теб”ще изплуват в съзнанието точно в този момент. Думите още повече обезсърчават и потопят в песимизма, с който сте се обградили.

Той променя начина, по който говорите

В момента, в който започнете да слушате негативни неща, начинът, по който възприемате нещата, ще започне да се променя. Ще започнете да се изразявате много по-различно от обичайното.

В подобни моменти ще казвате тъжни неща  – думи, пълни с болка, които отразяват чувството на абсолютния песимизъм.

Какво е решението на проблема? Накарайте позитивните думи да изплуват, тъй като не всичко на този свят е лошо. Просто сте затворили очите, отворете ги!

 

Той разбива личните взаимоотношения

В крайна сметка целият този песимизъм ще им се отрази. Няма да излизате толкова често и песимизмът, с който сте се обградили, ще започне да се прехвърля и на приятелите. Това довежда до изолация.. Най-добрият съвет е да се опитате да говорите за проблема с приятели, да прекарате добре времето си и преди всичко – да не се изключвате от обществото.

Той подлага на риск бъдещето

Обезсърчението, песимистичната настройка и чувството на безнадеждност парализират. Вече няма да можете за посрещате житейските трудности, ще пропускате всичките възможности и ще пропилеете всичко, което бихте могли да си подарите.

Ще загубите всякакво желание да правите, каквото и да било и ще липсва всякакво вдъхновение. Целият успех ще се изплъзне между пръстите и ще се почувствате още по-зле. Опитайте се да се измъкнете от това състояние, да се преборите с него!

Препоръчваме ви да прочетете и: Мъчи ви тъга? Прочетете тези 8 съвета

Преди всичко помолете най-близките  хора за помощ. Те ще помогнат да погледнете на света в много по-позитивна светлина.

Песимизмът ви пречи на бъдещето.

Всеки е преминавал през това състояние, но важното е да излезете от него. Ако останете за дълго, ще станете отровни за околните. Ще загубите възможности и приятели, ще станете сиви и апатични отвътре.

 

Научете се да споделяте проблемите с другите хора и да изразявате това, което е в същността. Начинът, по който в момента виждате нещата, не е единственият възможен начин, по който те изглеждат и точно в този момент не е и най-правилният.

Позволете на другите да отворят очите. Борете се срещу тъмнината, която изяжда.

 

  • Martínez-Correa, A., Reyes Del Paso, G.A., García-León, A., and González-Jareño, M.I. (2006). Optimismo/pesimismo disposicional y estrategias de afrontamiento del estrés. Psicothema 18, 66–72.
  • Fernández-González, L., González-Hernández, A., and Trianes-Torres, M.V. (2015). Relaciones entre estrés académico,apoyo social,optimismo- pesimismo y autoestima en estudiantes universitarios. Electronic Journal of Research in Educational Psychology 13, 111–130.
  • Contreras, F. (2006). (2006). Psicología positiva: una nueva perspectiva en psicología. Diversitas: Perspectivas En Psicología 2, 311–319.