9 натурални съставки за по-добър сън

28.02.2017
За да спим добре през нощта, трябва да се храним поне два часа преди лягане.

Кои средства да използваме за по-добър сън? Добрият и качествен сън е една от най-важните биологични дейности за физическо и психично здраве.

Въпреки че много хора пренебрегват този факт, в периода на почивка се извършват много функции в организма. Те са важни за оптималното функциониране на органите и емоционалното здраве.  

Проблемът е, че модерният начин на живот в повечето случаи предизвиква затруднения, които се отразяват върху настроението и общото здравословно състояние

Безсънието или нарушенията на съня са тясно свързани с липсата на концентрация, раздразнителността, депресията и редица болести, които се отразяват на качеството на живот.

Заради това е жизнено важно да се обърне внимание и да се създадат навици, които подобряват качеството на съня и позволяват на подобрението да се случи навреме.  

Съществуват природни съставки може да помогнат за по-добър сън през нощта. По-долу ще намерите някои от продуктите, които помагат на съня, така че ги опитайте!

1. Мляко

Мляко за по-добър сън

Топлото мляко е едно от най-ефективните средства за безсъние и затруднения със съня. Това се дължи на голямото количество калций и триптофан. Това е есенциална аминокиселина, която увеличава производството на мелатонин – хормона на съня.

За да се възползвате от това, трябва да изпиете чаша топло мляко малко преди лягане.

2. Маруля

Вкусната салата от пресни марули служи като натурална алтернатива на лекарствата за борбата със смущенията, които пречат на добрия сън.

Това растение съдържа релаксанти и аналгетици, които намаляват напрежението, главоболието и стреса.

3. Валериан

Валериан за по-добър сън

Успокояващите свойства на валериана са научно доказани. Много фармацевтични компании го използват, за да произвеждат лекарства против безсъние, депресия и болка.

Приемането на екстракт или отвара от валериан увеличава усещането за благополучие и повишава производството на хормона на съня. 

Коренът на растението съдържа активни източници, които отпускат мускулите, помагат за емоционалния баланс и удължават почивката.  

4. Бадеми

Бадемите и сушените плодове допринасят за по-добрия сън без прекъсвания.

Това отново се дължи на високото съдържание на триптофан – аминокиселината, която повишава производството на мелатонин  

Освен това се предполага, че бадемите дават значително количество магнезий –  основен минерал, който отпуска мускулите и помага за съня.

Вижте още: Разберете защо трябва да ядете накиснати бадеми

5. Мед

Мед за по-добър сън

Медът съдържа вид натурална захар, която сигнализира на мозъка, че трябва да намали функцията на орексин-A. Това вещество се свързва с неспособността да спим без прекъсване. Просто го добавете към горещ чай или малко количество топла вода.

6. Тъмен шоколад

Няколко парченца тъмен шоколад дават допълнителни антиоксиданти на тялото и повишават качеството на съня.

Тази вкусна храна стимулира производството на серотонин – вид хормон, който отпуска тялото и ума.

7. Банани

Банани за по-добър сън

Много експерти в областта на здравето чрез природни средства ни уверяват, че бананите са най-доброто лекарство за здрав сън.  

Предимството на тези природните лекове пред конвенционалните лекарства е, че те нямат странични ефекти и осигуряват хранителни вещества, които подобряват здравето.

Бананите са естествен източник на триптофан и също така стимулират производството на серотонин.

Те осигуряват и голямо количество калий и магнезий – два основни минерала, които отпускат мускулите и нервната система. 

Вижте и: 5 доказателства, че бананите са по-полезни от хапчетата

8. Пасифлора за по-добър сън

Пасифлората (Passiflora incarnata) е традиционна билка, която се използва в много култури за успокояване на нервите и предизвикване на сън.

Тя съдържа активно вещество, наречено хармин, което повишава производството на серотнин и мелатонин. 

Не предизвиква негативни реакции в нервната система и чаят от пасифлора може да се дава на деца и възрастни в ситуации на стрес, напрежение и затруднения със съня.

Не прекалявайте с лекарствата с пасифлора, защото те може да предзивикат сънливост през деня.

9. Лайка

Екстрактът  и отварите от лайка намаляват напрежението и действат като успокояващи средства, които допринасят за по-добър сън.

Тези средства са много нежни към тялото и имат свойства, които намаляват стреса, болката и проблемите с храносмилането. В заключение, помнете, че освен консумирането на тези природни продукти, трябва да създадете приятна атмосфера в спалнята си и да я направите възможно най-удобна. 

  • Pilcher, J. J., Ginter, D. R., & Sadowsky, B. (1997). Sleep quality versus sleep quantity: Relationships between sleep and measures of health, well-being and sleepiness in college students. Journal of Psychosomatic Research. https://doi.org/10.1016/S0022-3999(97)00004-4
  • Bianchi, M. T. (2017). Chronic Insomnia. Seminars in Neurology. https://doi.org/10.1055/s-0037-1605344
  • Roth, T. (2007). Insomnia: Definition, prevalence, etiology, and consequences. Journal of Clinical Sleep Medicine.