7 съвета за здраво сърце

· 10.07.2017
Сърцето е най-важният мускул в човешкото тяло и е време да започнете да се грижите по-добре за него. Ще научите как в тази статия. По-лесно е отколкото си мислите!

Как да имате здраво сърце?

Сърцето е най-важният мускул в човешкото тяло. Въпреки това, обикновено хората не се грижат за него, както би следвало, докато не се стигне до проблеми.

Болестите на сърцето са сред основните причинители на смърт в световен мащаб. За да ги избегнете ви съветваме да правите всичко възможно, за да се радвате на здравото си сърце.

Как ли? Ще ви разкажем за това в днешната статия.

Съвети за здраво сърце

Здравословните навици са особено важни за дългия и пълноценен живот. Намаляването на риска от заболяване на сърцето става много лесно и зависи от вас самите и волята ви за промяна на ежедневните навици.

Малките неща в ежедневието могат да ви помогнат да разграничите здравото сърце от сърдечните заболявания.

Това са аспектите, които не можем да променим (пол, години, гени и т.н.). Въпреки това, за останалите си заслужава усилието. Да живееш по-здравословен живот в името на здравето на сърцето е много важно.

Обърнете внимание на следния съвет:

1. Започнете да се храните балансирано

Не казваме, че трябва непременно да се откажете от брашното, пърженото и захарите завинаги. Не казваме също, че трябва да се храните само с вегетариански храни. Въпреки това обаче, трябва да направите промени във вида на храните, с които се храните редовно.

Отбягвайте прекаляването с наситените мазнини и преработените храни. Те са правопропорционални на риска от сърдечни заболявания.

Бъдете внимателни с количествата сол, червено месо и замразени продукти, които консумирате.

От друга страна, прибавянето на повече плодове и зеленчуци към диетата е винаги добре дошло. Те не само ще подобрят здравословното състояние на сърцето ви, но и ще подпомогнат правилното функциониране и на останалите органи.

Варивата, ядките и пълнозърнестите брашна трябва също така да присъстват в блюдата ви.

2. Тренирайте

Тренирайте.

Един от основните рискови фактори, водещи до сърдечни заболявания е заседналият начин на живот.

От своя страна, спортуването и тренировките ще ви донесат редица ползи. Сред тях са отслабването, предотвратяването на атеросклероза, както и редуцирането на холестерола и кръвната захар.

Минималното препоръчително време за тренировка за възрастни е 150 минути седмично. Можете да правите и 75 минути интензивни тренировки.

Най-добрите занимания са аеробни: бързо ходене, колоездене, плуване и тичане.

3. Хранете се със здравословни закуски

Можете да се храните с тях вкъщи или в офиса. Опитайте да промените този навик, който ви кара да се спирате на нездравословни продукти между отделните хранения.

В късната сутрин не консумирайте кафе със сметана и нещо сладко. Вместо това, хапнете кисело мляко със зърнени храни или плодове.

Щом се върнете от работа не сядайте веднага на дивана с пакет чипс в ръка. Вместо това се спрете на слъногледови ядки или бадеми.

Здравословните закуски не трябва да бъдат скучни или безвкусни.

А какво ще кажете за морковените пръчици с хумус или патладжанов крем? Или пък за сандвич с пълнозърнест хляб, авокадо и пилешко месо?

Съществуват хиляди възможности, при това на една ръка разстояние от вас!

4. Намалете стреса

Намалете стреса.

Разбира се, съществува тясна връзка между нервите, безпокойството и сърдечните проблеми.

Някои хора са по-предразположени към стрес. Много от тях дори се оставят да бъдат водени от негативни емоции. Ако смятате, че спадате към тази група, значи имате нужда от отпускаща техника.

Можете да опитате с йога, медитация или дори терапия.

Други идеи включват:

  • Пътуване из страната.
  • Взимане на вана у дома.
  • Четене, докато сте удобно разположени на дивана.
  • Слушането на релаксираща музика преди сън.

Вижте и: Японска техника за премахване на стреса

5. Не пушете и не консумирайте алкохол

Тютюнът съдържа много вредни съставки. Те причиняват рак на белите дробове и стомаха. Освен това са токсични за сърцето, вените и артериите.

Тютюневият дим увеличава възможността за заболяване от тромбоза, като редуцира кръвообращението. За съжаление трябва да бъдете внимателни, дори ако не сте пушачи. Можете да заболеете, ако някой близък до вас човек се е отдал на този вреден навик.

Щом стане въпрос за консумацията на алкохол, трябва да споменем нещо важно: пиенето на чаша червено вино дневно не е лошо нещо, дори напротив.

Други напитки, особено щом се прекали с тях, могат да причинят сериозни сърдечни проблеми. Появата им често бива свързвана с консумацията на прекалено много алкохол.

Прочетете още: Колко години от живота ви краде тютюнопушението?

6. Контролирайте теглото си, за да имате здраво сърце

Контролирайте теглото.

Прекалената пълнота и наднорменото тегло водят до редица сърдечни проблеми.

Тестът за индексиране на телесната маса може да ви помогне. Той ще ви осведоми относно идеалното ви тегло. Въпреки това, не е единственият възможен метод.

За тези от нас, които имат малко излишни килограми, лекото отслабване ще подпомогне с регулирането на кръвното налягане, както и с по-доброто здраве на артериите.

Информацията за вашите идеални мерки и тегло не цели да ви обсебва, а по-скоро да ви помогне да разберете дали наистина трябва да отслабнете на всяка цена.

Постепенното отслабване е здравословно за онези от нас, които имат нужда да свалят малко килограми. По-здравословно е от „чудотворна“ диета, която обещава отслабване с до 10 килограма за по-малко от седмица.

Накрая трябва да кажем, че не бива да спирате да се храните, за да постигнете целите си: иначе само ще се разболеете.

7. Наспивайте се

Наспивайте се, за да имате здраво сърце.

Колко сън е достатъчен? Това е строго индивидуално за всеки. Все пак, прието е, че един възрастен човек следва да спи между 7 и 9 часа.

Здравият сън помага за здраво сърце. Причината за това е, че намалява риска от тахикардия и инфаркт.

Ако спите по едва няколко часа, тялото няма да може да произведе количеството серотонин, от което се нуждае. Този хормон отговаря за доброто настроение и чувството на комфорт.

Ако не произвеждате нормални дози от този хормон е възможно да огладнявате и ожаднявате по-често.

  • Benjamin, E. J., Virani, S. S., Callaway, C. W., Chamberlain, A. M., Chang, A. R., Cheng, S., … Muntner, P. (2018). Heart disease and stroke statistics - 2018 update: A report from the American Heart Association. Circulation. https://doi.org/10.1161/CIR.0000000000000558
  • American Heart Association. (2016). Heart disease, stroke and research statistics at a glance. American Heart Association. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2
  • Rees, K., Dyakova, M., Wilson, N., Ward, K., Thorogood, M., & Brunner, E. (2013). Dietary advice for reducing cardiovascular risk. Cochrane Database of Systematic Reviews. https://doi.org/10.1002/14651858.CD002128.pub5