7 индикатора за високи нива на стрес

· 26.11.2018
Има определени физически фактори, които подсказват, че нивата ви на стрес са извън контрол

Как да разберете дали имате високи нива на стрес?

Модерният ни начин на живот, мултифункционалните ни професии и всекидневни проблеми ни карат да вярваме, че стресът е съвсем нормална част от нас.

Въпреки, че е естествена психологична реакция към ситуациите, които възникват ден след ден, ефектите му се усложняват в по-напрегнатите ситуации.

Доказано е, че продължителното излагане на стрес в организма повишава риска от сърдечно-съдови заболявания, води до отслабване на имунната система и увеличава риска от депресии.

Повечето от симптомите на стрес се характеризират с промяна с поведението. Съществуват и няколко индикатора –  физически последствия, които имат връзка с нивото на стрес в организма ви и подсказват, че то е твърде високо.

Американската Асоциация по Психология предупреждава, че тези високи нива на стрес засягат населението по света много повече от когато и да е било в миналото. 

Най-тревожен е фактът, че в повечето случаи на тези хора не се обръща нужното внимание, а това в крайна сметка води до по-сериозни заболявания.

Всеки може да пострада от стреса в един момент, важно е само да знаем кои са индикаторите, че нещата излизат извън релси.

1. Обривът като знак за високи нива на стрес

Обривите са индикатор за високи нива на стрес.

Ако никога не сте имали алергии, а внезапно забележите червени петна и обриви, възможно е те да се дължат на високи нива на стрес.

Когато организмът ви преминава през това състояние, имунната система става по-небалансирана и тялото освобождава вещество, известно като хистамин.

Ако това не се контролира, с времето обривите и раздразненията могат да се задълбочат. Възможно е дори да започнете да имате кожни проблеми, без да сте имали такава чувствителност в миналото. 

2. Постоянно главоболие

Главоболието и мигрените са чести симптоми при хора, които са под стрес или се опитват да разрешат тежки проблеми.

Това е в резултат на освободените от организма вещества, които пречат на нормалното функциониране на нервната система и кръвоносните съдове в мозъка. 

Това също е нещо, което обикновено се отразява на мускулите и причинява така познатото напрежение в главата.

3. Разстроен стомах

Разстроен стомах

Голяма част от хранителните разстройства са в следствие на чести ситуации, в които преживявате физически и психически стрес.

Хормоните от тях могат да променят функцията на стомашно-чревния тракт и да предизвикат натрупване на токсини, газове и възпаления. 

В някои случаи дори е възможно да увеличат съкращение в дебелото черво, което предизвиква спазми и диария.

4. Чести настинки

Кортизолът, който се отделя при високите нива на стрес, блокира имунната система и понижава способността й да се бори с патогените, които влияят на дихателното ви здраве.

Има голяма вероятност хората под стрес да страдат от настинки, херпеси и други бактериални и вирусни заболявания.

Това, което е по-лошо, е че ако проблемът не бъде решен, почти няма лечение, което да помогне след това.

Прочетете още: Как да се преборим със симптоми на настинка за 24 часа

5. Поява на акне

Акне

Всеки знае, че акнето е проблем на кожата, което може да бъде предизвикано от множество фактори. Въпреки, че тийнеджърите са най-засегнати, възрастните също могат да имат такива проблеми заради стреса, с който се сблъскват всеки ден.

Най-вероятно акнето се дължи на хормоналния дисбаланс, поради който нивата на кортизол надвишават тези на останалите вещества. 

Този хормон стимулира активността на мастните жлези на кожата и увеличава прекомерното й омазняване.

Излишният себум, който се събира в порите, води до появата на черни точки и пъпки.

6. Безсъние

Безсънието и трудността за постигане на спокоен сън през нощта има голяма връзка с емоционалното състояние, в което се намирате, както и навиците ви през деня.

Човек, чието ниво на стрес е извън граници, може да има мускулни болки, мислите му да са фокусирани върху непреодолими ситуации, и занижена способност да заспи, когато трябва.

Най-сериозен е фактът, че с времето ефектът върху организма и физическото състояние могат значително да намалят качеството ви на живот.

Вижте още: 8 храни за справяне с безсънието по естествен начин

7. Прекомерна умора

Умора

Изтощението и прекомерната умора са нормални реакции на организма, когато не си почивате достатъчно и сте подложени на регулярен физически и психически стрес.

Тези симптоми са придружени от чести промени в настроението, включително депресия, тревожност и раздразнителност

Разпознавате ли някои от тези индикатори? Ако страдате от тях напоследък, запазете с час при лекаря и заедно търсете алтернативи, за да намалите стреса.

  • Chrousos, G. P. (2009). Stress and disorders of the stress system. Nature Reviews Endocrinology. https://doi.org/10.1038/nrendo.2009.106
  • Oei, N. Y. L., Everaerd, W. T. A. M., Elzinga, B. M., Van Well, S., & Bermond, B. (2006). Psychosocial stress impairs working memory at high loads: An association with cortisol levels and memory retrieval. Stress. https://doi.org/10.1080/10253890600965773
  • Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A Global Measure of Perceived Stress. Journal of Health and Social Behavior. https://doi.org/10.2307/2136404