Затлъстяване на черния дроб: кои храни да избягвате

· 09.10.2015
Изключете напълно от менюто си мазно, пържено и алкохол

Затлъстяване на черния дроб се е превърналo в ключов медицински проблем на нашето съвремие. Една от основните причини за възникването му се корени в съвременния начин на живот. Той се характеризира с продължителни периоди без редовни занимания с физическо натоварване.

И не само това –  в последно време се отбелязва продължаващ бум на консумацията на различни снаксове и т.нар. „джънк фууд“ (храна-боклук). Те снабдяват тялото ни с излишно количество мазнини, но не и вещества с хранителна стойност.

Последствията от подобни промени в хранителното меню са натрупване на излишни килограми и затлъстяване на жизненоважен орган като черния дроб поради прием на прекалено много мазнини.

Щом някой бъде диагностициран със заболяването „затлъстяване на черния дроб“, бързото привикване към здравословни навици е ключово за болния.

С други думи, човекът, който страда от затлъстял черен дроб, трябва да следва балансирана диета и да включи в ежедневния си живот редовни занимания със спорт. По този начин той ще може да стабилизира теглото си и да облекчи процеса на възстановяване на функциите на черния дроб.

Храни, богати на мазнини

храните богати на мазнини помагат за затлъстяване на черния дроб

(Снимка: PABLO TESTIGOCRIMINAL/ Flickr.com)

Когато черният дроб е затлъстял, той изпитва проблеми със смилането на храната, богата на мазнини и други подобни елементи.

Вижте и: Признаци на претоварен черен дроб

Поради това е препоръчително консумацията на мазна храна да бъде избягвана или сведена до критичен минимум. В допълнение, храните, които са богати на мазнини, водят до натрупването на излишни килограми, което на свой ред предизвиква други здравословни усложнения за човека, страдащ от затлъстял черен дроб.

Храни, които трябва да избягвате при затлъстяване на черния дроб:

  • Пържени храни
  • Храни, приготвени на фурна, които съдържат кашкавал и мазнини
  • Мляко и млечни продукти

Не забравяйте – при диагноза „затлъстял черен дроб“ е от първостепенна важност е да изключите напълно от менюто си храните, богати на мазнини.

Храни с висок гликемичен индекс

Храните, които са богати на естествени захари, или тези, които са с висок гликемичен индекс, стимулират повишаването на нивото на глюкозата в кръвта.

Това повишаване, от своя страна, влияе върху черния дроб на човека. Препоръчваме ви да консумирате умерено храни като картофи, диня, стафиди, банани, бял хляб, продукти, получени от царевица, сладолед, ароматизирано кисело мляко и шоколад, богат на прости въглехидрати.

Обработени зърнени култури

Желателно  е тези храни да бъдат избягвани от хора, които страдат от затлъстяване на черния дроб. Вместо това, в менюто им трябва да намерят място пълнозърнестите храни.

Вижте и: 7 симптома на натровен черен дроб

По този начин се набавят достатъчно количество фибри, което спомага за регулирането на нивото на холестерола и глюкозата. Приемът на фибри е ключова стъпка в преодоляването на сериозен здравословен проблем като затлъстелия черен дроб.

Алкохол

алкохола уврежда черния дроб

Консумацията на алкохол, независимо дали е умерена или прекомерна, води до натрупване на мазнини в клетките на черния дроб. Когато това натрупване премине допустимите нива, клетките започват да се възпаляват и след време заболяването започва да се проявява.

След като то е налице, нормалното циркулиране на кръвта е нарушено и, ако този процес не бъде спрян, черният дроб може да бъде поразен невъзвратимо. Поради това е препоръчително консумацията на алкохол да се сведе до минимум.

Ако вече сте получили диагнозата затлъстял черен дроб, вероятно сте били посъветвани да спрете изцяло приема на алкохолни напитки.

  • Canciano Chirino, Ernesto et al. "Metformín en el control clínico-metabólico de mujeres de edad mediana con hígado graso no alcohólico" Rev Cubana Obstet Ginecol, Dic 2012, vol.38, no.4, p.521-529
  • Pérez Lorenzo, Marlene et al. "Prevalencia del hígado graso no alcohólico en muestras de biopsias hepáticas" Rev Cub Med Mil, Dic 2006, vol.35, no.4, p.0-0
  • Bastos, González, Molineros, Salguero. (2005). "Obesidad, nutrición y actividad física",  Repositorio Institucional de la Universidad Federal de Sergipe.
  • Oliva, Fragoso. (2013). "Consumo de comida rápida y obesidad, el poder de la buena alimentación en la salud",  Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo: RIDE, Vol. 4, Nº. 7, 2013, págs. 176-199