Защо е препоръчително да ядете червено цвекло

· 09.09.2016
Варено, задушено, сурово или пък под формата на сок. Вие решавате!

Тази сладка грудка се характеризира с удивителни свойства. Представлява отлично прочистващо средство за черния дроб, понижава кръвното налягане, бори се със запека и зарежда тялото с енергия. Открийте още много любопитни факти защо е полезно да консумирате редовно червено цвекло в днешната ни статия.

То представлява кореноплоден зеленчук, но, както ще научите в следващите редове, можете да ядете без капка притеснение неговите листа и стебла. Цвеклото съдържа ценно количество витамини В и С, минерали, сред които калий, желязо, натрий, магнезий, а също така и фибри.

Здравословните ползи от червеното цвекло

  • Поради съдържанието на желязо, цвеклото се бори с анемията и силната умора. Идеална храна е за възстановяване след заболяване.
  • Червеното цвекло по естествен начин понижава кръвното налягане.
  • То притежава противовъзпалителни свойства.
  • Цвеклото прочиства кръвта и черния дроб. Освен това стимулира елиминирането на токсините от тялото, които увреждат черния дроб.
  • То понижава риска от развитието на сърдечно-съдови заболявания.
  • Бори се с рака, подобно на други червени храни.
  • Съдържа фибри, които по естествен начин стимулират оптималното преминаване на храната през червата.

Прочетете и: Съживете тялото си със сок от круша, цвекло и спанак

Как да консумирате червено цвекло?

  • Задушено: За тези от вас, които не се наслаждават особено на сладкия вкус на червеното цвекло, препоръчваме да го нарязвате на малки парчета и да го добавяте към задушени ястия с месо и зеленчуци. По този начин вкусът му ще бъде слабо доловим, но ще можете да извлечете полза от богатото на нутриенти съдържание.
  • Варено: За да сварите червеното цвекло, трябва да го измиете добре, така че да можете да го оставите с кората. Освен това е желателно да оставите част от стеблото, за да запазите хранителните вещества, цвета и вкуса. Цвеклото по принцип се вари около час, докато стане меко.
  • Сурово: Почитателите на червеното цвекло се наслаждават на вкуса му, дори когато е сурово. Те го използват за приготвянето на салати и като гарнитура. Тъй като цвеклото е твърдо, можете да го рендосате и да го използвате като допълнителна съставка в ястията, придавайки им цвят. Можете да го прибавите дори в десерт, например бисквити или кисело мляко.
  • Сокове и смутита: Можете да се насладите на оригинални, вкусни и полезни смутита и сокове, като включите в рецептите им червено цвекло. По този начин ще извлечете полза от хранителните вещества, съдържащи се в суровия зеленчук, без да е необходимо да го дъвчете. Опитайте се да съчетаете цвеклото с ябълки, банани, червени плодове, ягоди и т.н.
Салата от червено цвекло

Запазете листата

Ако купите от пазара органично отгледано червено цвекло, възможно е то да бъде с листа. За да извлечете максимална полза от ценните съставки на зеленчука, можете да използвате и тях. Още в древни време листата редовно са били консумирани. За целта е необходимо добре да измиете червеното цвекло и листата му. Добавяйте ги към сокове, смутита, задушени ястия, омлети или салати.

Листа на червено цвекло

За ваша информация листата са богати на витамини А, С и К, както и на минерали като калций и желязо.

Лекарство за жени

Сокът от цвекло е изпитано във времето натурално средство, което ефикасно се бори с нередовния цикъл и преждевременната менопауза. И в двата случая препоръчително е да консумирате чаша сок от червено цвекло на празен стомах, когато усещате дискомфорт.

Вижте още: Съвети за щастлива и здравословна менопауза

Руска супа

Тази традиционна рецепта е популярна и в наши дни.  Идеална е в борбата с настинките, които са типични за Русия: Борш или супа с червено цвекло.

Нарежете лук и червено цвекло. След това ги сотирайте до омекотяване (нужни са около 7 минути). Налейте зеленчуков бульон и гответе на слаб огън в продължение на 15 минути. Добавете нарязано зеле, магданоз, шери, сол и пипер на вкус. Традиционно тази супа се сервира със сметана.

Естествена боя

Любопитен факт е, че от цвеклото може да бъде извлечена червена боя. Позната е като добавка Е-162 или бетатин. Тя не е вредна за здравето на човека, за разлика от червената боя, позната като Е-120, която се извлича от вид насекоми. Докато Е-162 не е опасна, добавката Е-120 може да провокира алергична реакция.

  • Cao, G., Sofic, E., & Prior, R. L. (1996). Antioxidant Capacity of Tea and Common Vegetables. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf9602535
  • Czapski, J., Mikołajczyk, K., & Kaczmarek, M. (2009). Relationship between antioxidant capacity of red beet juice and contents of its betalain pigments. Polish Journal of Food And Nutrition Science. https://doi.org/285694590_Relationship_between_antioxidant_capacity_of_red_beet_juice_and_contents_of_its_betalain_pigments
  • Lu, G., Edwards, C. G., Fellman, J. K., Scott Mattinson, D., & Navazio, J. (2003). Biosynthetic origin of geosmin in red beets (Beta vulgaris L.). Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf020905r