За предпазване от псориазис: 5 ефективни начина

За да се предпазите от псориазиса, е важно да знаете какво го задейства заедно с навиците, които можете да възприемете, за да облекчите симптомите. Днес ще ви кажем какво можете да направите, за да подобрите лечението на това заболяване на кожата.
За предпазване от псориазис: 5 ефективни начина

Последна актуализация: 02 ноември, 2021

Докато се опитвате да се предпазите от псориазис, първо трябва да знаете, че това заболяване не е заразно. Не може да се предава между хората. Предлагаме ви 5 ефективни начина за предпазване от псориазис. Най-лошото, което може да се случи, е, че може да се разпространи по други части от тялото ви, докато се развива. Следователно остава въпросът: Как можете да предотвратите досадните и неприятни огнища на псориазис?

За предпазване от псориазис: разберете какво представлява това заболяване

Това кожно заболяване е много често срещано автоимунно заболяване. Точните причини за него не са известни.

Псориазисът включва прекомерно образуване и натрупване на кожни клетки. Това поражда появата на червени, сухи, плътни и люспести петна в определени области като лакти, колене, скалп и дори вътре в очите.

Симптомите на псориазис могат да бъдат леки или тежки, в зависимост от вида и мерките, предприети за лечението му. Затова трябва да знаете какво може да предизвика тези огнища и как да подобрите начина си на живот, за да направите състоянието по-поносимо.

За предпазване от псориазис: разберете защо се появява

За предпазване от псориазис: снимка на лакът с псориазис

В най-честата си форма псориазисът се проявява като гъсти, червеникави петна по кожата, които причиняват сърбеж и дискомфорт.

Псориазисът се проявява по различни начини при различните хора. Всичко зависи от вида на псориазиса и имунния отговор на засегнатия човек. Плакатният псориазис е най-често срещаният вид. Появява се като гъсти, лъскави петна на люспеста кожа, придружени обикновено от сухота, зачервяване, сърбеж и понякога дори болка.

Според Националната фондация за псориазис, леките случаи се проявяват като петна, които покриват до 3% от тялото. За разлика от тях, най-тежките случаи на това състояние могат да засегнат до 10% от кожата.

Въпреки, че точните му причини са неизвестни, има два основни фактора, които са общи в повечето случаи: генетична предразположеност и имунната система. Освен това има определени компоненти на околната среда и начина на живот, които могат да окажат влияние за появата или влошаването на псориазиса. Въпреки, че някои от тях са трудни за избягване, други могат да бъдат намалени, за да се намали и риска от усложнения.

Най-често срещаните причини са:

  • Инфекции, в която и да е част от тялото
  • Тютюнопушене
  • Порязвания по кожата или изгаряния
  • Постоянно излагане на стресови ситуации
  • Сух въздух или от времето, или от това, че сте в стая с изкуствено отопление
  • Приемът на големи количества алкохол
  • Прием на някои лекарства (като литий или лекарства за високо кръвно налягане)
  • Недостиг на витамин D
  • Прекомерно тегло или затлъстяване.

Съвети за предпазване от псориазис

По очевидни причини, най-добрият начин за предпазване от псориазис, особено от разпространението му по други части на тялото, е да подобрите начина си на живот. По този ще намалите възможността за появата на псориазис и следователно ще улесните медицинското лечение.

1. Следвайте здравословна диета

Лице на усмихната млада жена, която яде салата.

Храната играе ключова роля в контрола на псориазиса. Следването на здравословна диета е един от основните навици, към които трябва да се придържате, за да предотвратите появата на псориазис или да го влошите. От съществено значение е хората, страдащи от това състояние, да подобрят хранителните си навици.

Алкохолът е една от основните причини, така че трябва или да го избягвате изцяло, или да поддържате консумацията му до минимум. Също така, намалете храните, съдържащи глутен и всяка друга храна, която може да предизвика дразнене.

Вместо това увеличете приема на храни, богати на омега 3, витамин D и антиоксиданти. Например, зеленчуците, плодовете и рибеното масло са добър избор.

Най-добре е да се консултирате с вашия лекар и да формулирате план заедно. Хранителните нужди варират от човек до човек.

2. Пушенето определено няма да ви предпази от псориазсис

Тютюнът е толкова вреден, колкото алкохолът, за пациенти с псориазис. Всъщност пушенето е определено като една от основните причини за появата на псориазис.

Ето защо, ако пушите и имате псориазис, тогава или се откажете, или намалете цигарите до минимум. Има много стратегии, които ще ви помогнат да се откажете.

3. Защитете кожата си

Ръка, засегната от псориазис

Грижата за кожата играе много важна роля за предотвратяване на огнища на псориазис. Тъй като болестта влияе пряко на вашето здраве, трябва да подобрите навиците си, за да се предпазите от факторите на околната среда.

Слънчевото изгаряне, замърсяванията и порязванията по кожата ще влошат симптомите ви. Поради тази причина трябва да запомните следното:

  • Нанасяйте слънцезащитен крем върху кожата всеки ден. Използвайте леки кремове, които няма да причинят алергии.
  • Поддържайте кожата си добре хидратирана, като използвате крем за чувствителна кожа. Освен това, хидратирайте организма си, като пиете много течности през целия ден.
  • Също така, внимавайте за порязвания или драскотини по кожата и си осигурете подходящото бързо лечение. За тази цел 100% чист суров мед е чудесно средство за приложение.
  • Ако е възможно, инсталирайте овлажнител във вашия дом или офис или помещение, където прекарвате много време. Ще намали сухотата в помещението.
  • Избягвайте употребата на парфюми или други тежки химикали.
  • И накрая, избягвайте много горещите душове.

4. За да се предпазите от псориазис, контролирайте стреса

Много често се случва състоянието на псориазис да се влоши, когато се чувствате стресирани. Освен това е нормално да се чувствате стресирани, когато симптомите на псориазис се влошат или когато не се подобряват. Важно е обаче да умеете да контролирате стреса, тъй като той има отрицателно въздействие върху това състояние.

Опитайте следното, за да намалите стреса:

  • Гъвкаво работно време.
  • Отделете си време за приятни занимания.
  • Прекарвайте време със семейството и приятелите.
  • Поддържайте тялото си здраво чрез диета и упражнения.
  • И накрая, направете си отпускащ режим, който включва дихателни упражнения. Упражненията по йога и медитация са чудесни за тази цел. Освен това, има много други видове упражнения.

5. Наспивайте се добре

Снимка на спяща жена

Трябва да спите поне 7 до 8 часа на ден без прекъсване. Това ще направи чудеса и ще предотврати появата на псориазис.

Спазването на подходящ режим на сън ще укрепи имунната ви система, ще намали стреса и ще ви помогне да поддържате оптималното си тегло. Всичко това заедно има силно положителен ефект, когато става дума за предпазване от псориазис.

Не трябва да пренебрегваме факта, че симптомите на псориазис всъщност могат да доведат до нарушения на съня. Затова приемете прости стратегии, като носенето на подходящи дрехи през нощта. Създайте уютна атмосфера в стаята и избягвайте използването на разсейващи неща като компютри, мобилни телефони и други.

Предпазете се от появата на псориазис като следвате всички горепосочени препоръки. Освен това правете редовни медицински прегледи, за да оцените състоянието си и да чуете за други възможности, които може да имате за неговото лечение.

Може да ви заинтересува ...
Необходимото количество колаген за кожата: 8 храни, които го доставят
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Необходимото количество колаген за кожата: 8 храни, които го доставят

Знаете ли, че необходимото количество колаген за кожата се доставя от 8 храни? Вижте и разберете кои са те, за да имате винаги здрава кожа.



  • Afifi, L., Danesh, M. J., Lee, K. M., Beroukhim, K., Farahnik, B., Ahn, R. S., … Liao, W. (2017). Dietary Behaviors in Psoriasis: Patient-Reported Outcomes from a U.S. National Survey. Dermatology and Therapy. https://doi.org/10.1007/s13555-017-0183-4
  • Armstrong, A. W., Harskamp, C. T., Dhillon, J. S., & Armstrong, E. J. (2014). Psoriasis and smoking: A systematic review and meta-analysis. British Journal of Dermatology. https://doi.org/10.1111/bjd.12670
  • Chapman, A., & El Miedany, Y. (2017). Psoriasis. In Comorbidity in Rheumatic Diseases. https://doi.org/10.1007/978-3-319-59963-2_4
  • Menter, A., Gottlieb, A., Feldman, S. R., Van Voorhees, A. S., Leonardi, C. L., Gordon, K. B., … Bhushan, R. (2008). Guidelines of care for the management of psoriasis and psoriatic arthritis. Section 1. Overview of psoriasis and guidelines of care for the treatment of psoriasis with biologics. Journal of the American Academy of Dermatology. https://doi.org/10.1016/j.jaad.2008.02.039
  • Basavaraj, K. H., Navya, M. A., & Rashmi, R. (2011). Stress and quality of life in psoriasis: An update. International Journal of Dermatology. https://doi.org/10.1111/j.1365-4632.2010.04844.x
  • Gupta, M. A., Simpson, F. C., & Gupta, A. K. (2016). Psoriasis and sleep disorders: A systematic review. Sleep Medicine Reviews. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2015.09.003