Дефицитът на витамин D: кои хора са уязвими?

03.09.2019
Хората, които имат недостиг на витамин D, трябва да опитат да намерят различни източници на витамина, така че да не страдат от здравословни проблеми, причинени от недостига.

Вашето тяло се нуждае от витамини и минерали, за да може да извършва правилно ежедневните си дейности. Понякога, обаче, тялото има недостиг на някои витамини и минерали, като например в случая когато има недостиг на витамин D. Дефицитът на витамин D води до редица здравословни проблеми. Например, неправилно или лошо функциониране на органите или другите части от тялото.

Дефицитът на витамин D може да е причина за здравословни проблеми. В тази статия, ще разгледаме какво се случва ако имате недостиг на витамин D.

Дефицитът на витамин D: артистична снимка на лице на млада жена, която се храни с този витамин

Дефицитът на витамин D: какво представлява?

Витамин D е мастноразтворим витамин, който се съдържа в мастните тъкани на тялото.

Неговата цел е да помогне усвояването на минерали, като калций и фосфор. Те са от съществено значение за правилното развитие и растежа на костите.

В детството тези минерали са от първостепенно значение. Те подпомагат здравословния растеж на костите.

Ако имате недостиг на витамин D, костите ви може да станат чупливи, а също и да се увреди тяхната структура.

Без този витамин и минералите, които той подпомага успешно да се усвоят от организма, костите стават слаби и чупливи. Ако са твърде слаби, това може да доведе до непоправими последствия.

Вижте също: 12 симптома на недостиг на витамин D

Дефицитът на витамин D: как да го предотвратим?

Дефицитът на витамин D: снимка на храни, в които се съдържа витамин D

Има много начини за да си набавите витамин D. В тази статия ще изброим най-добрите начини за доставянето му в организма.

  • За да го произведе тялото по естествен начин, всичко, което трябва да направите, е да се изложите на слънчева светлина. Това е един от най-добрите начини за набавянето му в организма.
  • Рибите, богати на мазнини, са чудесен източник на витамин D. Например, риба тон, сьомга и скумрия.
  • Други храни, които са източник на този витамин, са черният дроб, жълтъкът от яйцата и сиренето. Обаче, те само набавят този витамин в малки количества.
  • Гъбите са друг източник на витамин D. Всъщност, гъбите съдържат голямо количество витамин D, защото са пряко изложени на ултравиолетовите лъчи.

Както споменахме, светлината произвежда най-голямо количество витамин D. Така че, ако имате недостиг на витамин D, помислете колко време прекарвате навън на слънце.

Няма много храни, които да доставят витамин D, по естествен начин. Поради тази причина, трябва да си го добавите по различни начини. Трябва да има богато разнообразие от храни,  така че организмът да получи, това, което е необходимо.

Дефицитът на витамин D: какво е необходимото количество за всяка възраст?

Във всеки етап от вашия живот е важно да имате достатъчно количество от витамин D.

Нека да имаме предвид стойността необходима всеки ден спрямо възрастовата група. Ето какво количество трябва да приемате, според възрастта, за да сте напълно здрави.

  • Новородени бебета (до 12 месеца) трябва да приемат 400 единици на ден (I.U.)
  • За деца от 1 до 13 години, нивата трябва да бъдат до 600 единици на ден.
  • Тийнейджърите между 14 и 18 години трябва да приемат 600 единици на ден (I.U).
  • За възрастни от 19 до 70 години и жени, които са бременни или кърмещи, идеалната стойност е 800 единици на ден (I.U.)

Кой има недостиг на витамин D?

1. Бебетата кърмачета

Дефицитът на витамин D: снимка на майка, кърмеща бебе

Бебетата, които се кърмят, са една от засегнатите групи.

Майчиното мляко не съдържа значително количество витамин D. Поради това, може да се наложи да им давате добавка от 400 I.U. веднъж на ден.

2. Възрастните хора или тези с тъмен цвят на лицето

Дефицитът на витамин D: лице на възрастна жена

С течение на времето, кожата на възрастните хора не произвежда повече витамин D при излагане на слънце. В същото време, намалява капацитета на бъбреците за преобразуване на витамина от активната му форма.

Също така, по-тъмната кожа произвежда по-малко витамин D.

Вижте също: Какво се случва, ако консумирате твърде много витамин D?

3. Хора с бъбречни проблеми или проблеми със затлъстяването

Снимка на затлъстяла жена

При хората, които страдат от затластяване, телесните мазнини могат да попречат на витамините да стигнат до кръвта.

В допълнение, хората с хронични бъбречни проблеми имат проблеми с усвояването на витамин D.

4. Хора, които приемат определени лекарства

Различни видове лекарства, разпилени на маса

Някои лекарства могат да повлияят върху  метаболизма на витамин D.

  • Антиконвулсантите и антимикотиците могат да предизвикат трудности при усвояването на витамин D.
  • По подобен начин, антиретровирусните лечения за HIV също могат да предизвикат трудности при усвояването на витамини. Поради това, може да са необходими някои добавки за получаване на адекватни нива на витамин D.

Сега, като знаете повече за витамин D, убедете се, че полагате достатъчно грижи за вашето здраве.

  • Roman De Gabriel, J. (2010). Vitamina D. Actas Dermo-Sifiliograficas. https://doi.org/10.1016/j.ad.2010.07.001.
  • Zuluaga-Espinoza N, et al. (2011). Vitamina D: nuevos paradigmas. Medicina & Laboratorio.
  • Prieto, M. y minerales, & Imboden, R. (2003). Vitaminas y minerales. Nutrinfo.