Връзката между главоболието и черния дроб

06 Декември, 2018
Ако имате чувството, че трябва да стоите далеч от определени хора, направете го, преди здравето ви да бъде засегнато
 

Главоболието може да има много различни измерения: мигрена, напрежение, болка, свързана с нездрав или токсичен черен дроб. В тази статия ще говорим за връзката между главоболието и черния дроб, за да можете да се грижите по-добре за тялото си.

Каква може да бъде връзката между главоболието и черния дроб?

връзката между главоболието и черния дроб

Когато черният дроб е здрав, всичко в живота ни си е добре и дори не мислим за този орган. Но понякога в допълнение към главоболието започваме да изпитваме проблеми с храносмилането, умора и други симптоми. Това може да означава нарушение във функцията му, което може да бъде леко или тежко. Тези симптоми не трябва да се пренебрегват.

 

Каква е връзката главоболието и черния дроб, когато е болен? Това е болка, която идва и си отива, с моменти на интензивност около слепоочията или в задната част на главата. Хората често го бъркат със свързано с напрежение главоболие, но за да се определи неговата истинска причина, трябва да обърнете внимание в случай, че е придружено от болки в областта на корема, усещане за тежест, дискомфорт, горчив вкус в устата, бяло или жълтеникаво покритие на езика или гадене.

 

Лекарите също споменават, че често може да страдате от безсъние и затруднено събуждане сутрин. Жените биха могли да изпитат много тежки симптоми на ПМС.

Обикновено това, което се случва, е, че тези главоболия се появяват, когато черният дроб е болен и не е в състояние да изпълнява своите нормални функции – да изпраща енергията, от която се нуждаем, към мозъка и крайниците. Вследствие на това изпитваме болка и умора. Това ще рече, че е възможно връзката между главоболието и черния дроб да е голяма.

Как да се грижим по-добре за черния дроб и да избегнем тези главоболия?

hodene1

1. Хранителни насоки

  • Избягвайте консумацията на големи количества храна. Добре е да ядете, докато се почувствате сити, но с няколко хранения през деня. Не пропускайте никога закуската, защото тя е от съществено значение за поддържане на здравословен метаболизъм.
  • Намалете консумацията на мазнини, пържени храни, преработени захари, алкохол, сол и млечни продукти.
  • Увеличете дневния прием на пресни зеленчуци и плодове. Най-добре е да приготвяте зеленчуци на пара, за да запазите хранителните вещества, които те съдържат.
  • Най-полезните зеленчуци са тези, които имат “освежаващ” ефект върху тялото, като зеленолистни с горчив вкус. Защо това е така? Защото те помагат за успокояването на черния дроб, което означава, че имат противовъзпалителен ефект, помагащ за подобряване функцията на черния дроб. Една от най-полезните храни в тази категория е артишок.
 
  • Някои билки могат да бъдат от голяма помощ –  бял трън, джинджифил, глухарче и зелен чай – всички те са с прочистващи свойства, които стимулират оттичането и насърчават доброто функциониране на черния дроб.

Вижте и: 8 храни за прочистване на черния дроб

2. Поведенчески и емоционални насоки

Както вече знаете, ежедневните навици влияят пряко върху здравето на черния дроб. Препоръчително е да прекарвате най-малко ½ час на ден, ангажирани в някакъв вид физическа активност, или да тичате 15 минути – без значение кое ще изберете, важно е да започнете поддържане на висока сърдечна честота.

Нещо повече: още по-важно е да запазите емоционалното си състояние стабилно. Намалете нивата на стрес и безпокойство и не забравяйте да следвате приоритетите си: здравето, щастието и насладата от живота всеки ден. Винаги се старайте да отделяте няколко часа за себе си, за да получите най-доброто от най-простите неща, дори ако това означава да сте сами с мислите си в парка или да отидете на кафе с приятели (не забравяйте, че кафето също е полезно за черния дроб). Заобиколете се с хора, които ви обичат, уважават и искат най-доброто за вас. Ако имате чувството, че трябва да стоите далеч от определени хора, направете го, преди здравето ви да бъде засегнато!

Всички тези наглед дребни неща могат да навредят на черния дроб и да нарушат естествения баланс на организма. Не забравяйте това.

Препоръчваме и:Лесни упражнения за облекчаване на стреса и подобряване на настроението

 

Пример за подходяща диета, за да избегнете тези главоболия

artisok3

Ще ви дадем един прост пример, който може да опитате. Следните храни ще ви помогнат да се грижите за черния дроб и да избегнете главоболието, свързано с лошото му функциониране.

1. Закуска

  • Чаша топла вода със сок от ½ лимон
  • Филийка пълнозърнест хляб със сладко от боровинки без захар
  • ½ ябълка и малко ядки

2. Закуска преди обяд

  • 1 ябълка или 1 круша
  • Или чаша зелен чай с пълнозърнест тост и няколко капки зехтин

3. Обяд

  • Зеленчуци на скара (броколи, брюкселско зеле …)
  • Бяла риба на скара
  • Малка купичка с парченца папая

4. Следобедна закуска

  • Чаша вода с купа овесени ядки и ягоди

5. Вечеря

  • Варен артишок със зехтин и оцет
  • Кафяв ориз, приготвен със зехтин, малко сол и дафинов лист
  • Киви
  • Запомнете, че салатите не са добър избор за вечеря, защото листните зеленчуци отнемат много енергия за храносмилане, така че ги запазете за обяд.

6. Един час преди лягане

  • Изпийте чаша чай от маточина, мента или мащерка – със сигурност ще ви помогне да релаксирате.
 
  • Guan, Y. S., & He, Q. (2015). Plants Consumption and Liver Health. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. https://doi.org/10.1155/2015/824185