Цветни чадъри за облачни дни

27 Февруари, 2019
Психологът Мартин Селигман е разработил техника от само 5 стъпки, която ще ви позволи да бъдете по-щастливи.

За облачните дни… са необходими цветни чадъри. Истината е, че понякога незнайно защо след сив облачен ден настъпва още един, но по-мрачен. След това още един, докато не се заформи един мрачен период, който трудно можем да отстраним от ума си.

Това е нормално. Вярвате или не, но вие не сте единственият човек, който усеща дискомфорт или пък смята, че в последно време нищо не се случва както трябва.

Всеки един човек минава през различни периоди на лично страдание. Независимо колко високо е слънцето в небето, то сякаш не свети за вас.

Понякога дори не е необходимо нещо „лошо“ да ви се случи. Става дума за повече или по-малко бавна, но дълбока апатия, неприятно неразположение, което изпълва човека с лошо настроение и дори провокира загуба на надежда.

В такива дни определено се нуждаете от един цветен чадър. Става дума за невидими щитове, които помагат да се защитим срещу токсични хора, негативни мисли, страх и тревога. Днес предлагаме да ги отваряте всеки ден и в следващите редове ще обясним защо.

Вашите емоционални цветни чадъри в облачни дни

Емоционалните чадъри представляват непреодолими бариери, които защитават самооценката на човека. Също така добавят цвят на сивите емоции, онези, които го правят скептичен и слаб.

Преди всичко трябва да знаете, че е нормално да се сблъсквате с мрачни дни от време на време. Когато приемаме своите демони и разпознаваме своите страхове, това определено ни повлиява терапевтично: позволява ни да се опознаваме по-добре.

Но след като ударим твърдото дъно, е абсолютно задължително да се изправим. Ще бъдем мотивирани от обновената сила и от по-голяма надежда. Защото трябва да не забравяме едно: всеки ден, в който се събуждаме без надежда, е загубен.

Цветни чадъри- непреодолими бариери за защита

Вижте още: Научете как да се справите с негативното мислене

Мартин Селигман е известен психолог, който е представител на интересно течение в съвременна позитивна психология. Наистина любопитно е да се проследи неговото професионално развитие, тъй като за известно време фокусът на изследванията му бе насочен конкретно към депресия. Той дори е автор на някои важни термини, например придобита безпомощност.

Постепенно Селигман разбра, че в повечето случаи психологията е насочена към полето на болестта или към по-сложни състояния, свързани с негативните емоции.

До ден-днешен нито един учен не бе увлечен от стремежа да разбере какво е „да бъдеш щастлив“, да отвориш своя цветен чадър, за да позволиш на бриза от щастие да те увлече далеч от мрачните бури.

В своите книги „Как да бъдем оптимисти“ и „Автентично щастие“ Селигман предлага прекрасни стратегии как да станем по-способни, за да живеем по-пълноценно. Става дума за използване на вродената енергия на човека с цел самоусъвършенстване и щастие.

Ще обясним в следващите редове какво представляват 5-те стъпки към щастието според Селигман. Те ще ви помогнат да отворите своите цветни чадъри. Тази техника се нарича на английски език „PERMA” и се отнася до всяка една от стъпките. Абревиатурата на български е ПООСП.

П – Позитивни емоции

Колкото повече позитивни емоции изпитвате, толкова по-щастливи сте. Това заключение изглежда на пръв поглед очевидно, но… как можете да го постигнете?

  • Променете своя начин на мислене и ще създадете нова емоция.
  • Започнете с малките неща… най-елементарните. Нека да е нещо основно, като ставането от леглото с мисъл, че „днес ще бъде прекрасен ден“. Това е напълно достатъчно.
  • Друго предложение, което може да свърши работа, е да си кажете „Няма да позволява на думите на онзи човек да ми се отразят“ или „Ще се грижа за себе си и ще съм своя главен приоритет“.
Отворете своите цветни чадъри с позитивните емоции

О – Обвързване

Мартин Селигман предлага да направите следното в тази стъпка: постарайте се да се обвържете позитивно с всяка една дейност, която изпълнявате в ежедневието си.

Опитайте го. Дори и работата ви да е рутинна или пък скучна, опитайте се да видите този тип задължения в друга светлина, от друга перспектива.

О – Отношения

Ежедневните срещи с хора могат да бъдат основополагащи за щастието или пък да бъдат повод за огромно главоболие.

Отворете своите цветни чадъри още веднъж, за да се защитите от хората, които искат да ви навлекат проблеми, тревоги и болка. Дистанцирайте се. След това се приближете към хората, които обогатяват живота ви и носят щастие и светлина.

С – Смисъл

Тук нещата стават малко по-сложни, но пък не са трудни за разбиране. Става дума за това, да вземате участие в дейности, които имат смисъл за вас, които ви даряват с усещане за полезност.

Когато усещате, че сте полезни, приятно ви е и сте изпълнени с надежда спрямо хора и проекти, това подхранва ежедневно самочувствието ви.

Намерете нещо, което ви мотивира, което ви изпълва с надежда и ви кара да се чувствате добре и полезни.

Цветни чадъри защита от бурята

Прочетете и това: 5 начина да се заредите с мотивация, когато сте претоварени

П – Постижение

Усещането, че сте способни да постигате поставените цели, и знанието, че сте квалифицирани и че усилията ви са ползотворни, даряват с щастие.

Ключът към успеха е да бъдете постоянни. Така не можете да загубите надеждата или пък стремежа си. Танцувайте всеки ден със своите цветни чадъри в ръка, които ви защитават от облачните дни.

  • Seligman, M. E. (2014). Aprenda optimismo: Haga de la vida una experiencia maravillosa. DEBOLS! LLO.
  • Hiroto, D. S., & Seligman, M. E. (1975). Generality of learned helplessness in man. Journal of personality and social psychology, 31(2), 311.
  • Modelo Perma de Martin Seligman: Psicología Positiva – 𝗜𝗘𝗣𝗣. Retrieved 24 May 2020, from https://www.iepp.es/modelo-perma/