Слушането на хората, които се оплакват, изсмуква енергията ни

· 04.02.2018
Понякога това е несъзнателно и искате да помогнете на своите близки и роднини, но разберете че голяма част от проблемите им възникват поради начина им на мислене. Вие не можете да направите нищо, затова пестете енергията си

Хората, които се оплакват са навсякъде около нас. Нашият модерен начин на живот е станал толкова претенциозен, че всеки в един момент някой неизбежно ще се оплаче от нещата, с които трябва да се справя.

Това е естествен отговор, който ви позволява да освободите напрежението по време на сложни или болезнени ситуации. Понякога обаче и дори без да усещате, това краде вашата енергия.

Не е лошо да се чувствате съпричастни, когато приятелите ви преживяват трудни моменти. Въпреки това, слушането на хората, които се оплакват почти от всичко, може да бъде по-вредно, отколкото можете да си представите.

Най-тревожният аспект е, че това поведение може да стане толкова токсично и манипулативно, че да започнете да мислите, че сте безчувствени или егоистични, просто защото вече не искате да сте до тях.

Ето защо е важно да научите как да идентифицирате хората, които се оплакват редовно и да разберете какви са последствията от тяхната негативност върху живота ви.

Профилът на хората, които се оплакват

Хората, които се оплакват търсят състрадание, вместо да поемат нещата в ръцете си.

Тези хора живеят в отричане на живота, който водят. Той или тя винаги се опитва да стане жертва, като се оплаква от това, което има или не. Преди всичко никога не правят нищо, за да променят нещата, които най-много ги мъчат.

На пръв поглед може да изглежда нормално. С течение на времето обаче осъзнавате, че вместо да са резултат от трудна ситуация, през която преминават, техните оплаквания възникват от навик, който вече е част от техния начин на живот.

Това е съзнателна или несъзнателна форма на манипулация. Хората, които се оплакват се опитват да предизвикат вина, състрадание или солидарност, за да избегнат да поемат отговорност за собствения си живот.

Изведнъж започвате да чувствате като ваше задължение да им помогнете да решат проблемите си или поне да сте до тях, за да изтриете сълзите им по всяко време.

Последствията от това да сте около хора, които се оплакват постоянно

Хората, които се оплакват непрекъснато, са толкова негативни, че може изведнъж да се почувствате така, сякаш сте обременени с много повече, отколкото би трябвало да сте.

Дори ако имате способността да съветвате или да помагате на този тип хора, да се излагате на тяхната природа е достатъчно, за да пропилеете значителна част от вашата енергия.

Въпреки че може да е трудно да видите, това кара мозъка ви да претърпи промени, дължащи се на емоциите, които се генерират в резултат на положението на някой друг.

Усещането за разочарование, вина и тъга променят процесите в мозъка, които освобождават хормоните. Това увеличава риска от страдание от:

  • Емоционални дисбаланси
  • Трудности при решаването на проблеми
  • Намалена концентрация
  • Отрицателни мисли

Какво можете да направите, за да се изправите пред хора, които се оплакват?

Не всичко в живота е така, както сте го планирали. В края на краищата често трябва да се сблъскате с предизвикателства, които не сте искали или дори очаквали.

Въпреки това е безполезно да се заключвате в разочарование и горчивина. В крайна сметка това са нагласите, които ви пречат да се справяте и продължавате напред.

Енергията, която изразходвате да се оплаквате е точно това, което трябва да преодолеете в ситуации, които изглеждат като пречки.

Поради тази причина, в допълнение към избягването да станете част от тези хора, е важно да разберете, че не сте длъжни да стоите там и да слушате тези хора, които се оплакват.

Не може да се преструвате, че ще разрешите проблемите на други хора, когато имате нужда от тази енергия, за да се справяте със собствения си живот.

Какво можете да направите?

1. Оставете малка дистанция

оставете малко дистанция между себе си и хората, които се оплакват

Когато е възможно, опитайте се да избегнете тези хора. Те само ще се опитват да ви манипулират.

Колкото по-малко внимание им обръщате, толкова по-бързо ще разберете, че не е нужно да инвестирате енергията си в слушане на негативните им мисли.

Прочетете и: 7 начина по които манипулаторите контролират другите

2. Накарайте ги да разберат, че техните проблеми са техни собствени

Дори да отделите време да слушате техните оплаквания, накарайте ги да разберат, че имат тези проблеми поради начина си на мислене.

Най-важното е да се уверите, че ситуацията не започва да ви засяга. Посъветвайте ги да предприемат стъпки за разрешаването им чрез свои собствени средства.

Вижте още: Не позволявайте на вътрешните ви конфликти да доведат до външни проблеми

3. Не показвайте слабост

Не бъдете прекалено съпричастни с хората, които се оплакват от всичко

Тези хора са показали способност да манипулират другите с негативните си нагласи. Ето защо е от съществено значение да имате щит, с който да покажете, че не искате да им помагате с всеки отделен проблем, който възниква.

Въпреки, че емпатията понякога е неизбежна, опитайте се да контролирате ситуацията, така че да не усетите нуждата да помагате, когато проблемът дори не ви засяга.

4. Поставете граници

И накрая, не забравяйте, че имате право да поискате от човек да не споделя трагедиите и оплакванията си с вас. Ако сте уморени да слушате всичките им негативни мисли всеки ден, кажете им, че не ви е грижа за тях и предпочитате да не бъдете рамото, на което да плачат.

Имате ли приятел или роднина, който се оплаква през цялото време? Време е да действаме! Избягвайте да му се оставяте да ви ръководи. В противен случай в определен момент ще почувствате, че цялата негативност се намесва в собствения ви живот.

  • Moya-Albiol, L., Herrero, N., and Bernal, M.C. (2010). Bases neuronales de la empatía. Revista de Neurologia 50, 89–100.
  • Lerman, D. (2006). Consumer politeness and complaining behavior. Journal of Services Marketing. https://doi.org/10.1108/08876040610657020
  • Alicke, M. D., Braun, J. C., Glor, J. E., Klotz, M. L., Magee, J., Sederhoim, H., & Siegel, R. (1992). Complaining behavior in social interaction. Personality and Social Psychology Bulletin. https://doi.org/10.1177/0146167292183004