Следродилната депресия: как да я разпознаем и лекуваме?

Най-обезпокояващото нещо за хората, страдащи от следродилна депресия, е сблъсъка със социалните и семейни предразсъдъци
Следродилната депресия: как да я разпознаем и лекуваме?

Последна актуализация: 17 март, 2021

Въпреки че появата на бебето е много вълнуващ период за семейството, някои майки могат да са изпълнени от необяснимо и силно чувство на тъга, което продължава няколко дни. В тази статия ние ще говорим за това как да разпознаем следродилната депресия.

Според проучване от Барселонския автономен университет, този вид депресия засяга 10-15% от жените. Всъщност, дори една планирана бременност не би могла да предотврати това състояние. Очевидно е, че внезапният спад на хормоните, които тялото изпитва след като се роди детето, може да е ключов за предизвикване на вашите симптоми. Обаче, те не са единствените причини.

Най-обезпокояващото нещо за хората, страдащи от следродилна депресия, е обикновено проблема със сблъскването със социалните и семейни предразсъдъци. Въпреки че е често срещан проблем, има все още много хора, които не мислят, че е важен проблем или които не отделят време за да го разберат. Поради тази причина много жени задържат чувствата си за да изглеждат добре и щастливи. Хайде да навлезем по-дълбоко.

Какво представлява следродилната депресия?

Следродилната депресия: майка с бебе

Следродилната депресия е проблем с настроението, който обикновено се проявява след като сте родили, или дори два или три месеца по-късно. Характеризира се с изключителна тъга, чувство на физическа и умствена умора, тревожност и цялостно лошо настроение, което може да продължава от няколко седмици до няколко месеца.

Първо, този проблем може да бъде объркан със следродилната тъга. Обаче, разликата е, че при следродилната депресия симптомите са по-силни и продължителни. Освен това, те пречат на способността на жената да се грижи за своето бебе и да извършва ежедневните задачи.

Това е така защото жените често изпитват големи трудности при установяването на връзка с детето си, докато те изпитват чувството на безполезност за това, че не са добри майки.

Много жени се срамуват от това как се чувстват. Те не искат да търсят помощ защото се предполага, че раждането е вълнуваща и радостна част от живота. Обаче, е важно да се има предвид, че няма само един начин как да се справите добре с майчинството. Поради тази причина е важмо да потърсите помощ когато не се чувствате добре.

Как да разпознаете следродилната депресия

Както споменахме по-рано, може да бъде трудно да се разпознае следродилната депресия, тъй като може да бъде просто реакция към умората и стреса на майчинството. Обаче, когато изпитвате състояние на изключителна тъга и отчаяние, трябва да започнате да мислите, че може да е истински проблем. Това са някои от основните симптоми:

  • Усещане за тъга, празнина и безнадеждност
  • Силен и продължителен плач, без да знаете защо
  • Липса на интерес в дейности, които преди са били увлекателни
  • Прекомерни притеснения за този нов етап
  • Неспособност за връзка с детето
  • Трудности при спане нощно време и замаяност
  • Липса на апетит или обратното, прекалено много притеснение за храната
  • Чувство за прекомерна вина или безполезност
  • Чувство за раздразненост или мързел
  • Липса на концентрация и трудности при вземането на решения
  • Постоянно раздразнение или гняв
  • Социална и семейна изолация
  • Липса на интерес в грижите за детето
  • Чувство за силна умора и неспособност за излизане от леглото

Как да лекувате следродилната депресия?

Жена в депресия и лекар

Трудно е да се определи колко дълго ще продължи следродилната депресия, но повечто случаи се подобряват след седмици. Лекарите препоръчват да започнете лечение от самото начало. Ако не, симптомите могат да продължат за по-дълго време.

Следродилната депресия се лекува подобно на другите видове депресия. Обаче, преди да прибегнете до лекарства, е препоръчително да започнете със сесии за психологическа терапия. Това е особено правилно ако майката кърми бебето.

Психотерапията може да се проведе индивидуално или групово. Ако е необходимо, можете да искате да започнете семейна терапия, така че можете да работите с вашия партньор или близък роднина.

Освен тези лечения, е най-добре майката да почива добре и да започне здравословна диета. Последователното практикуване на здравословните навици помага за подобряване настроението и намаляват риска от повторно връщане.

Стратегии за предотвратяване на следродилна депресия

Усмихнати майка и бебе

Тъй като има многобройни причини за следродилната депресия, е трудно да се каже, че може да бъде избегната. Обаче, като имате предвид някои неща преди и след раждане, този риск може да бъде минимализиран. Тук има някои неща, които да имате предвид:

  • Получавайте добър сън всеки ден и се опитайте да почивате когато е необходимо.
  • Търсете подкрепа от други майки, които са минали през подобна ситуация.
  • Излезте на разходка навън и се възползвайте от леките упражнения: ходене или разтягане.
  • Не се сравнявайте с другите хора.
  • Улеснете домакинските задължения, това не е периода вашата къща да бъде искрящо чиста.
  • Отлагайте посещенията, за да можете да си почивате.
  • Яжте храни, които могат да подобрят вашето настроение.
  • Повишете вашия прием на вода и здравословни течности (сокове, бульони, чайове).
  • Прекарвайте повече време с вашия партньор.
  • Намерете нещо разсейващо (шопинг, гледане на филм, хранене със семейството).
  • Практикувайте методи за дълбоко вдишване и релаксация.
  • Работете по вашето самочувствие.
  • Разрешете всякакви съмнения, които имате за вашите способности като майка.

Мислите ли че изпитвате някои симптоми на следродилна депресия? Не ги пренебрегвайте! Дори ако сте притеснени, че можете да бъдете осъждани, е важно да потърсите помощ, за да можете да се изправите пред този проблем. Ако задържате вашите чувства, можете да започнете да се чувствате по-зле с течение на времето.

Може да ви заинтересува ...
Съвети как да накарате бебето да пълзи
Здраве и КрасотаПрочетете го в Здраве и Красота
Съвети как да накарате бебето да пълзи

Знаете ли как да накарате бебето да пълзи? Всъщност, бебетата сами се научават да пълзят, но вие можете да ги окуражите. Вижте и разберете как.



  • Lim G et al. “Labor Analgesia as a Predictor for Reduced Postpartum Depression Scores: A Retrospective Observational Study”, Anesth Analg. 2018 May;126(5):1598-1605. doi: 10.1213/ANE.0000000000002720.
  • Oksana V. Riazanova et al. “The relationship between labor pain management, cortisol level and risk of postpartum depression development: a prospective nonrandomized observational monocentric trial”, Romanian Journal of Anaesthesia and Intensive Care 2018 Vol 25 No 2, 123-130
  • Ding, Ting et al. “Epidural Labor Analgesia Is Associated with a Decreased Risk of Postpartum Depression. A Prospective Cohort Study”, Anesthesia & Analgesia: August 2014 – Volume 119 – Issue 2 – p 383–392 doi: 10.1213/ANE.0000000000000107