Съвети с грижа за собствените ви емоции по време на изолацията

08 Май, 2020
По време на настоящата криза е повече от важно да се грижите за собствените ви емоции. Време е да превърнете чувствата си в най-верния ви приятел и да преминете възможно най-спокойно през тази трудна ситуация.

Всеки от нас се справя по възможно най-добрия начин в тази трудна ситуация. Не всички се намираме в едни и същи обстоятелства, не разполагаме с едни и същи средства и не получаваме еднаква подкрепа. Затова е важно да се научите да развивате определени психологически умения за да контролирате по-добре фактори като социалната изолация и несигурността. В този случай можете да използвате серия от съвети с грижа за собствените ви емоции по време на кризата с коронавируса.

През последните дни се появиха много добронамерени съобщения, напомнящи ни, че е време да се обединим и да помислим за общата си цел. От гледна точка на психологията, знаем, че тази ситуация е трудна за голяма част от населението. Между стените на всеки едни дом може да властва самота, тревожност, болка от загуба, семейни проблеми и сянка на страх.

Понякога поддържането на определени навици, правенето на упражнения и видео разговорите със семейството и приятелите не са достатъчни. Нещо продължава да ви липсва. А това ви кара да се чувствате като в емоционален водовъртеж. На моменти се чувствате силни, но след това разочарованието и дори сълзите ви завладяват. Всичко това е нормално.

Важно е да не се оставите да бъдете постоянно в капана на негативизма. Тези емоционални пориви трябва да бъдат като преминаващи над главата ви облаци: чувствата, които наблюдавате, приемате и след това оставяте да си тръгнат от вас. Това ще ви помогне да виждате нещата около вас ясно и вътрешно спокойни.

В следващите редове ще споделим с вас няколко стратегии за подобрявате грижата за собствените ви емоции.

Тъгата, несигурността и отчаянието са често срещани по време на изолацията заради кризата с коронавируса.

Съвети с грижа за собствените ви емоции по време на пандемия

Даниъл Голман подчертава в известната си книга „Емоционална интелигентност“, че хората понякога се объркват, когато стане въпрос за необходимостта от контролирането на емоциите им. Емоциите са част от живота и затова този “контрол” никога няма да може да ги блокира или извади от ежедневието ви.

По-скоро трябва да бъде въпрос на модулация. Можете да намалите разрушителното действие на определени емоции, като същевременно се опитате да разберете посланието и целта им в живота ви. Например ако се чувствате разочаровани и дори ядосани, че трябва да си останете вкъщи, не е необходимо да отричате или да пренебрегвате тези си чувства.

Това, което трябва да направите е да се опитате да канализирате тези емоции по някакъв начин. Потърсете занимание, което ще ви позволи  “да се освободите” от тези емоции. Съветите с грижа за собствените ви емоции по време на пандемията изискват постоянна връзка с вас самите. Ето няколко важни съвета, които можете да започнете да прилагате в живота си.

Следете настроението си през деня

Няма по-голям парадокс от принудителната изолация по време на пандемия. Във вас бушуват несигурност и страх. И когато тези чувства ви превземат, започвате да си задавате много въпроси. Колко дълго ще продължи това? Какво ще стане, ако се заразя? Какво да правя, ако някой в семейството ми се зарази? Какво ще се случи в следващите дни?

Тези постоянни съмнения засилват емоционалния ви дискомфорт, без дори да осъзнавате това. Навлизате в състояние на свръхбдителност и всичко започва да става по-трудно. Затова е жизнено важно да се самоанализирате през деня, за да разберете в какво състояние на духа се намирате и какви емоции трябва да контролирате. Трябва да ги разпознаете. Това ще ви помогне във вземането на решения.

Прочетете и: 7 храни, които повишават настроението

Приемам емоциите си и ще си дам това, от което се нуждая

Един от най-важните съвети с грижа за собствените ви емоции по време на изолацията е приемането. Какво означава това? Казано най-общо това означава да приемате мислите, чувствата и емоциите си. Нормално е да се бъдете разтревожени и стресирани, дори да загубите вяра в определен момент.

Всеки един от нас се справят с това по различен начин. Понякога можете да се изненадате от позитивността на другите хора и колко спокойни и щастливи изглеждат в тази ситуация.

Всеки се справя с положението по възможно най-добрия начин. Понякога шегите не са нищо друго освен добър защитен механизъм. Затова трябва да приемете реакциите на другите хора, дори да са доста по-различни от вашите. Същевременно трябва да приемете и начина, по който вие самите се чувствате.

След като наблюдавате и разпознаете емоциите си, трябва да си дадете това, от което се нуждаете. Тревожността трябва да бъде овладяна. Трябва да се фокусирате върху настоящето. Добра идея е да поговорите с някой, когото обичате или да се занимавате с нещо, което ви помага да се успокоите.

Разочарованието, безпокойството и тревожността трябва да бъдат канализирани. Тъгата може да бъде излекувана с малко спокойствие, хубава книга и приятна музика.

Музиката ще ви помогне да контролирате собствените ви емоции.

Използвайте емоциите си като ваше собствено предимство

Независимо дали ви се вярва или не, но всички си имаме своята роля в тази трудна ситуация. Всички сме протагонисти в тази неочаквана криза. И всички трябва да бъдем отговорни. Затова един от важните съвети с грижа за собствените ви емоции по време на тази пандемия е да си изясните кой искате да бъдете.

Можете да си изберете да бъдете от тези хора водени от ирационални мисли и паника. Хора, правещи импулсивни покупки и завладени от емоции като гняв и ярост, затрудняващи съвместния им живот с любимите им хора. Това не е правилният начин на действие.

Вместо това можете да изберете да бъдете изключителен човек. Можете да действате спокойно и уверено, за да се справите с тежките дни по най-добрия начин. Медитирайте и овладейте мислите си. Разберете какво ви стресира, както и ситуациите засилващи тревогите ви. Фокусирайте се върху настоящето и не се опитвайте да предвидите бъдещето.

Препоръчваме ви да прочетете и: Емоционално нестабилните хора: как да ги разпознаем

Фокусирайте се върху това, което можете да контролирате

Неоспорим факт за COVID-19 е, че е непознат враг. Изправянето пред нещо ново води до тревожност и може лесно да ви подхлъзне към състояние на силна несигурност. Затова един от съветите ни с грижа за собствените ви емоции по време на кризата с коронавируса е да се фокусирате върху това, което можете да контролирате.

За целта ето и едно полезно упражнение. Вземете лист и химикал и начертайте две колони. В едната запишете това, с което можете да контролирате тази ситуация (защитни предпазни средства, грижа за семейството ви, грижа за собственото ви физическо и емоционално здраве).

В другата колона напишете това, което не можете да контролирате, като това колко дълго ще продължи кризата. В края на упражнението помислете и осъзнайте, че въпреки всичко, можете да контролирате някой много важни неща. Неща, които могат да ви могат да ви помогнат да запазите спокойствие и да се справите с тази ситуация по позитивен начин.

Затова спрете да позволявате на емоциите си да вземат превес в тази трудна ситуация. Вземете руля във ваши ръце и сами ще видите разликата!