Да прекарате изолацията сами у дома: начини за справяне

17 Април, 2020
Да прекарате изолацията сами у дома не е лесно. Важно е да имате подходящи стратегии за справяне с това трудно време по възможно най-добрия начин, уверявайки се, че умът ви е най-верният ви приятел.

По време на кризата с коронавируса много хора прекарват изолацията сами у дома си. Сегашната обстановка е неочаквана, като дори нямахме време да осъзнаем случващото се. COVID-19 замрази начина ни на живот и ежедневието ни.

Преминаването и справянето с тези трудни времена е много по-лесно в компанията на семейството или партньора ви. Заобиколени сте с любов, подкрепяте се, сближавате се и се чувствате комфортно.

Но не малко хора трябва да прекарат това време сами у дома. Причината за това е, че или живеят сами през повечето време или работата им налага това. В тази ситуация се намират много възрастни хора.

Но ситуацията може бързо да се промени, ако сте чувствителни към фактори като тревожността, стреса и скуката породени от изолацията. Емоциите и умът ви могат наистина да ви изиграят лоша шега в тази обстановка.

Да, вероятно ще кажете, че не би трябвало да има такъв проблем, тъй като повечето имаме интернет връзка. Видео обажданията, чатовете и общуването през социалните мрежи със сигурност помагат. Но трябва да знаете, че това не е достатъчно. Нуждаем се от физическото присъствие на хората. Нуждаем се от компания и смисъла, който има за съществуването ни. И така, какво можем да направим при тези обстоятелства?

Грижата за ума е важна по време на изолацията сами у дома си.

Да прекарате изолацията сами у дома: приемане на реалността и предложения за справяне

Няма проведени много проучвания относно това как хората се справят със социалната изолация. Все пак, макар и по-оскъдна, има информация за колективната социална изолация от проучване направено от The Lancet, King’s College London. Специалистите анализират подобни ситуации, като тези в няколко града в Канада през 2003 година възникнали в резултат на друг тип коронавирус – SARS.

Учените установяват, че след 10 дена, хората усещат по-силен стрес, страх от инфекции, разочарование, скука, гняв поради недостига на продукти и страх, че ще изгубят работата си за постоянно. Проучването е провеждане на базата на наблюдение на отделни семейства. Затова липса информация за ефекта на социалната изолация върху хората, живеещи сами.

Ефектът би могъл да има същите последици като прекарването на няколко часа в изолатор. Ограничаването на контактите с когото и да е било и невъзможността да виждате сериозно травмира мозъка. Очевидно ефектът би бил много по-лош, ако технологиите не бяха развити на това ниво и нямахме мобилните си телефони за връзка.

Прочетете и: 5 съвета за справяне с емоционалната болка

Какво ще ви помогне да приемете случващото се днес

Когато човек прекарва часове, дни и седмици сам, може да стане жертва на нещо много специфично: дисоциация. Това е много често срещано състояние на мозъка, при което хората страдат от тревожност. Обикновено започва с усещането, че това, което се случва е нереално.

Започвате да губите връзката си с тялото. Поглеждате в огледалото и усещате апатия и „отделяне“ от човека, който виждате там. Реалността ви се струва забавена и нищо не ви вълнува и няма значение за вас.

Този феномен се проявява с различна сила. С други думи, някои се справят с него много леко, докато при други положението е тежко. Това, което трябва да направите е “да закотвите” мозъка си, „за де не избяга“. Трябва да се уверите, че умът ви няма „да броди“, а ще се фокусира върху случващото се тук и сега.

Рутината е важна

В такива ситуации рутината е важна. Трябва да се опитвате да се придържате към режим или график, според който изпълнявате дадена задача за определено време. Освен това трябва да си дадете време за почивка, удоволствия и физически упражнения.

Намирането на някакви занимания ще ви помогне и насърчи. Ако трябва да прекарате изолацията сами у дома, най-добре е да имате някакви задачи, с които да бъдете ангажирани през определена част от деня. Добре е да се запишете на онлайн курсове например.

На първо място сред тези “котви” и неща, помагащи ви да се съсредоточите и да подредите мислите си, е честият контакт със семейството и приятелите.

Докато говорите или осъществявате видео връзка, трябва да се опитате да запомните хубавите моменти, които споделяте заедно, забавните вицове и всичко останало, създаващо ви положителни емоции. По този начин мозъкът ви ще получава големи дози серотонин, помагащ ви да се съсредоточите върху това, което наистина е важно.

Препоръчваме вида прочетете и: 9 изненадващи последици от липсата на серотонин

Грижете се за психическото си здраве по време на пандемията.

Не забравяйте бъдещите си цели, както и надеждите си за утрешния ден

За да се справите сами с изолацията, мозъкът ви ще се нуждае от нещо повече от рутината. Той се нуждае от нещо повече от нещо повече от съобщенията пълни с любов и образите на любимите ви хора на екрана.

Когато приключите с обаждането, празнотата отново ще се завърне. Умът ви може да страда, а емоциите ви може да бъдат наранени дълбоко.

Именно в тези моменти трябва да си припомните целите и плановете ви за бъдещето. COVID-19 ще отмине. С течение на времето ще можете да контролирате по-добре ситуацията.

Всички ще излезем отново от домовете си и светът отново ще поднови ритъма си. Мечтите ви ще продължават да ви чакат, а целите ви ще ви изпълнят с мотивация, надежда и увереност.

Трябва да отваряте ума си от време на време и да поглеждате напред, не само да се взирате към студеното стъкло на прозореца. Припомнете си целите си. Да, вярно е, че в момента животът ни е на пауза, но не след дълго отново ще ви хване за ръка и ще ви поведе към мечтите ви. Малко по малко всичко ще се върне към обичайния си ритъм.

  • Brooks, Samantha. Webster, Rebecca. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8