Пронизваща болка в гърдите: Сериозно ли е?

30.11.2018
Дишайте с диафрагмата, за да се отпуснете

Този вид болка е причинена от напрегнати мускули, както и от тревожност или страх. Дишайте с диафрагмата, за да се отпуснете.

Остри болки при дишане … Сякаш хиляди игли бодат в гърдите и не можете да дишате. Симптом на някакъв по-сериозен проблем ли това? Успокойте се, но наблюдавайте усещанията и промяната в болките. В повечето случаи те са причинени от стрес или тревожност.

Остра, пронизваща болка!

остра пронизваща болка

Много хора ги описват като слаби, но пронизващи болки в сърдечната област, появяващи се внезапно и пречещи на дишането. Явлението е често срещано, но това не означава, че трябва да се пренебрегва.

При такъв пристъп, лекарите препоръчват да се действа по следния начин:

  • Седнете удобно и се опитайте да се успокоите, доколкото е възможно.
  • Не забравяйте, че пристъпът ще премине само след няколко минути.
  • Отпуснете се, дишайте бавно и спокойно, като издишвате през устата.
  • Измерете кръвното.
  • Ако забележите, че е високо, съпътствано от учестено дишане и болка – простираща се към врата или ръцете, потърсете медицинска помощ. И все пак не забравяйте: в почти 70% от случаите, причината за тези пристъпи се корени в тревожност или нервно напрежение.

Вижте и: Защо се появява болката в гърдите?

Причина 1: Тревожност или стрес

болка породена от тревожност или стрес

Те са основните причини и не трябва да бъдат пренебрегвани. Пронизващата болка в гърдите може да е признак на нещо по-сериозно. Симптомите на стрес или безпокойство не винаги се проявяват в стресова ситуация.

Възможно е да бъдете в стрес на работното място и да нямате пристъпи на тревожност, докато сте на работа. Те могат да се появят, когато се приберете у дома: имате главоболие, усещате замаяност и др. Още по-неприятна е появата им отново на следващата сутрин, приготвейки се за работа.

Експерти посочват, че най-голям брой инфаркти и други сърдечни проблеми се случват по време на празниците и почивните дни – периоди, когато би трябвало да се отпуснем и да починем. 

Тялото, обаче, не е в състояние да го направи. Нивото на кортизол в организма е твърде високо и затова възникват симптоми, като пронизваща болка в гърдите.

Това може да се случи, когато сте седнали да вечеряте, гледате телевизия или говорите по телефона. Изведнъж усещате, че не можете да дишате.

Прочетете някои от най-честите причини за пронизваща болка в гърдите по-долу:

  • Напрегнати мускули. Напрежението е толкова силно, че се превръща в проблем – човек не е в състояние да диша правилно.
  • Хиперактивност на автономната нервна система: световъртеж, сърцебиене, изпотяване, класическа тахипнея. Типично за това състояние е учестеното, тежко дишане, което може да доведе до пронизващи болки в гърдите.

Как да се справим с това?

Дишайте с диафрагмата, за да се отпуснете. Така дробовете се изпълват с въздух. Ето как:

  • Седнете удобно.
  • Сложете ръка на стомаха си, точно над пъпа.
  • Вдишайте бавно през носа. Обърнете внимание на движението на ръката и как корема ви се надига.
  • Задръжте въздуха в продължение на 2 секунди.
  • Свийте устните, сякаш се готвите да духнете свещ.
  • Издишайте (бавно) за 4 секунди.

Вижте и: Болка или сърбеж в гърдите – възможни причини

Причина 2: Проблем със сърцето

болка породена от проблеми със сърцето

Има няколко рискови фактори, с които човек трябва да е наясно:

  • Обикновено сърдечните проблеми се появяват при възраст между 50 и 55 години.
  • Предходни оплаквания: високо кръвно налягане, висок холестерол, фамилна анамнеза за сърдечни заболявания.

Почувствате ли внезапна болка в гърдите, седнете и следвайте указанията:

  • Успокойте се и приложете модела на дишане, описан по-горе.
  • Какъв е пулсът: бърз, нередовен( първо бърз, после бавен)?
  • Ако болките не спрат до 5 минути или се усилят, потърсете медицинска помощ.
  • Консултирайте се незабавно с лекар и при болка, простираща се към врата, челюстта или ръцете.
  • Ако болката е съпътствана от силно стягане в гърдите, което възпира дишането, също потърсете медицинска намеса.

От съществено значение е да се уверите, че дискомфортът е по-скоро лек, че не усещате симптомите, описани по-горе. Успокойте се – тревожността е най-вероятната причина за проблемите. Все пак обърнете внимание на състоянието си, обгрижвайте се.

  • Craske, M. G., & Stein, M. B. (2016). Anxiety. The Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)30381-6
  • Mortola, J. P. (2003). Mechanics of Breathing. In Fetal and Neonatal Physiology: Third Edition. https://doi.org/10.1016/B978-0-7216-9654-6.50087-4
  • Taíz and Zeiger, & Physiology, S. (1982). Stress Physiology. Plant Physiology