Ползите от консумацията на пълнозърнеста паста

07 Ноември, 2020
Пълнозърнестата паста се отличава с високото си съдържание на диетични фибри. Редовната консумация на фибри понижава риска от развитие на диабет и сърдечно-съдови заболявания в средносрочен и дългосрочен план.

Знаете ли кои са ползите от консумацията на пълнозърнеста паста? Пастатата е една от най-популярните храни по цял свят. Тя притежава добри органолептични качества и осигурява значителни количества енергия. Освен това е толкова разнообразна.

Препоръчва се консумацията на пълнозърнеста паста , вместо бяла или рафинирана такава, тъй като тя притежава редица полезни за здравето качества. В тази статия ще ви разкажем повече за качествата й и защо трябва да заложите на този вид макаронени продукти.

Пълнозърнестата паста е източник на фибри

Обратно на бялата паста, пълнозърнестата съдържа значително количество фибри. Тези хранителни вещества са важни за здравето на стомашно-чревния тракт. Консумацията на тези вещества е свързана със здравето на микробиома, според статия публикувана в списанието Cell Host & Microbe.

Фибрите спомагат понижаването на риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания в средносрочен и дългосрочен план. Редица проучвания свързват приема на фибри с понижен риск за сърдечно-съдовата система.

От друга страна тези вещества спомагат леката промяна на липидния профил като частично блокират усвояването на холестерола от червата.

Приемът на пълнозърнеста паста е полезен заради високото съдържание на фибри.

Пълнозърнестата паста се отличава от бялата по съдържанието си на фибри.

Прочетете и: Вегански емпанади: две вкусни рецепти

Създава усещане за ситост

Пълнозърнестата паста притежава предимството да насърчава понижаването на кръвната захар и инсулина. А това понижава риска от реактивиране на хипогликемия и повишаване на апетита скоро след прием на храна. Затова този вид паста е по-добър вариант от бялата по отношение на ситостта.

Добрият контрол на механизма на засищане е изключително важен за всички, които искат да отслабнат. Една от причините, поради които хората се отказват от диетите, появата на тревожност и нервност. Това се дължи основно на неправилния подбор на храни, което води до постоянен глад.

Изборът на храни, богати на фибри и с нисък гликемичен индекс спомага засищането. А това може да ви помогне да избегнете хапването между основните хранения. Това води до понижаване на приема на калориите за деня, което се отразява положително на отслабването.

Консумацията на пълнозърнеста паста е полезна за здравето

Друго предимство на пълнозърнестата паста е по-ниското ниво на въздействие върху панкреаса. Консумацията на пълнозърнеста паста стресира панкреаса по-малко отколкото бялата такава. Това има редица ползи за здравето, включително понижен риск от инсулинова резистентност.

А това състояние е перфектната основа за развитие на диабет тип 2. През последните години експертите са наясно с необходимостта от предпазване от патологии на панкреаса. Диабетът е често свързан с напълняването и развитието на сърдечни заболявания.

Поради тази причина заместването на консумацията на обичайната паста от бели брашна и съответните зърнени култури с пълнозърнените им варианти е стъпка напред към по-добро здраве.

Пълнозърнеста паста

Пълнозърнестите храни са по-полезни за здравето.

Препоръчваме ви да прочетете и: 6 начина за намаляване приема на въглехидрати

По-добър вариант за спортуващите

Много спортисти хапват макаронени изделия преди и след тренировка. Затова трябва да отбележим, че консумацията на пълнозърнеста паста е по-удачна в тези ситуации. Тази храна позволява на кръвната захар да остане стабилна, тъй като не води до краткосрочни пикове.

Основното последствие от този факт е забавянето на появата на умора. А оттук и намаляване риска от реактивна хипогликемия, което подобрява самото физическо представяне.

Поради тази причина спортуващите трябва да избягват простите захари и рафинираните брашна преди състезание. Пълнозърнестите ориз и паста са храни, гарантиращи правилното и безопасно осигуряване на енергия.

Защо трябва да заложите на пълнозърнеста паста

Пълнозърнестата паста притежава редица предимства пред рафинираната такава. Повечето от тях се дължат на по-високото съдържание на фибри. Това увеличава усещането за ситост и модулира пиковете на кръвна захар, намалявайки усложненията свързани с реактивната хипогликемия.

Тази храна е богата на въглехидрати, затова не трябва да прекалявате с консумацията й. Запомнете, че кафявият ориз и пълнозърнестата киноа са по-добри източници на това вещество. От друга страна трябва да подчертаем факта, че най-важното за добрата диета е разнообразието. Затова е важно да включвате различни видове храна в менюто си.

 

  • Hartley L., May MD., Loveman E., Colquitt JL., Rees K., Dietary fibre for the primary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database Syst Rev, 2016.
  • Makki K., Deehan EC., Walter J., Backhed F., The impact of dietary fiber on gut microbiota in host health and disease. Cell Host Microbe, 2018. 23 (6): 705-715.