Полезни навици при сънна апнея

Всички знаем колко важен е добрия сън през нощта. Обаче, не всички можем да го разберем. Тук има някои навици, които ще ви помогнат да се справите със сънната апнея.
Полезни навици при сънна апнея

Последна актуализация: 12 февруари, 2021

Спокойният сън през нощта е важен когато става дума за добро качество на живот. Обаче, някои проблеми пречат на хората да получат добра почивка. Един от тези проблеми е сънната апнея. Дългосрочно това засяга човешкото здраве. Ето защо е важно да имате полезни навици при сънна апнея.

Сънната апнея е един от онези проблеми, които с помощта на модерната медицина и разнообразни нощни навици, може да се подобри. Първата стъпка за спокоен и здравословен сън през нощта е да знаете какво представлява сънната апнея и как да се справите с нея.

Полезни навици при сънна апнея: същност

Рисунка на сънна апнея

Докато спим, нашето дишане се забавя и продължава по гладък и постоянен ритъм, който окислява тялото и позволява да изпълнява всички свои функции правилно. Съната апнея е прекъсването на дишането за секунди или дори минути, което пречи на кислорода да достигне до мозъка. 

Първо, човекът може да не осъзнава, че тя/той е спрял да диша. Обаче, с напредване на проблема, качеството на съня е също засегнато, карайки човек да се събужда няколко пъти през нощта. Това предизвиква промени в техния нормален начин на сън и води до вредни последствия.

Има два вида сънна апнея:

  1.  Запушващата апнея възниква когато има необичаен растеж на тъкани около дихателния тракт или гърлото.  Този вид апнея лесно може да се засече защото човекът, страдащ от нея, обикновено хърка. Може да бъде лека, умерена или тежка, в зависимост от това колко често спирате да дишате по време на сън. Също така, възрастта на човека играе роля.
  2. Другият вид сънна апнея, централна сънна апнея, е много по-сериозен. Това е така защото е включена централната нервна система. В този сличай, дихателния център спира да получва инструкции от мозъка а дишане. Тази ситуация прекъсва дълбокия сън и кара човекът да се събужда няколко пъти през нощта.

Полезни навици при сънна апнея: фактори, които се отразяват

Определени фактори увеличават вероятността, че човек ще страда от сънна апнея. Някои от тях са:

  • Старост: Апнеята не прави разлика между половете. Обаче, има по-висок процент възрастни мъже, които страдат от нея.
  • Затлъстяване: Доказано е, че наднорменото тегло повишава десет пъти вероятността от сънна апнея. Тази статистика се увеличава още повече, ако човекът е с нездравословно наднормено тегло.
  • Пушене или алкохолизъм: И двата фактора променят дихателния център.
  • Заболявания на дихателния тракт: Това е сравнително често срещано при децата заради прекомерния размер на сливиците.
  • Прекомерен прием на сънотворни хапчета или успокоителни: Това предизвиква промяна в нервната система. Освен това, има отлични природни лечебни средства.

Други агрегатни фактори влошават ситуацията. Например, прекомерна работа, стрес, излагане на високи нива на въглероден диоксид, сърдечно заболяване или удар, хипертония и недостатъчен сън.

Полезни навици при сънна апнея: симптоми

Симптоми на апнея: жена със запушени уши

Първият признак на това заболяване е замаяността през деня. Постоянните събуждания през нощта пречат на човек да получи добър сън. Следователно, те често не са толкова концентрирани през работния ден, когато учат или изпълняват ежедневни задачи.

Липсата на кислород, дори за по-кратки времеви интервали, предизвиква загуба на памет и тревожност. Може дори да предизвика гадене, халюцинации и замъглено зрение.

Имайки предвид тези симптоми, специалистът нарежда редица медицински изследвания за определяне какъв вид апнея има пациента. Освен физическия преглед на устата и гърлото, те също могат да направят определени изследвания на съня.

Щом вида и тежестта на проблема се определят, специалистът ще реши за лечение. Повечето медицински съвети са фокусирани върху промяна навиците на пациента.

Кои са здравословните начини за справяне със сънната апнея?

С тези добри навици, ще можете да се справите със сънната апнея, или поне да я облекчите:

  • За да избегнете апнеята, трябва да започнете да спите от лявата страна на вашето тяло. Тази поза помага на сърцето да изтласква по-добре и въздушните пътища да се разширяват без проблеми. Също така, ще ви пази да не хъркате.
  • Избягвайте пиенето на алкохол шест часа преди лягане.
  • Спрете пушенето.
  • Не използвайте сънотворни хапчета.
  • Правете редовно физически упражнения.
  • Яжте здравословно.
  • Наблюдавайте теглото си.
  • Избягвайте гледането на телевизия, използването на компютър, мобилен телефон или слушането на силна музика преди да си легнете.

С тези лесни навици за сън, можете да се справите успешно със сънната апнея. Разбира се, е важно е да отидете на лекар и да спазвате неговите или нейните инструкции. По този начин, можете да се насладите на добър сън и здравословен начин на живот.

Може да ви заинтересува ...
Натурално средство при хъркане и сънна апнея
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Натурално средство при хъркане и сънна апнея

Често немалко от нас имат проблеми по време на спане като хъркане и сънна апнея. Разберете как можете да се справите с тях чрез това средство.