Пет навика при уринарна инконтиненция

07.09.2019
Промените в начина на хранене и определени упражнения могат да спомогнат при уринарна инконтиненция. Освен назначеното ви лечение, тези лесни съвети биха ви помогнали да се справите по-бързо с проблема. Разберете за какво става дума в следващите редове!

Заболяването уринарна инконтиненция се характеризира с невъзможността да контролираме пикочния си мехур. Проблемът може да бъде в по-лека форма, с малко количество изтървана урина, или много по-сериозен, когато целият пикочен мехур се изпразва неволно. Знаете ли кои навици могат да ви помогнат при уринарна инконтиненция?

Въпреки че лечението може да варира в зависимост от съответната причина, довела до заболяването, някои лесни навици могат да спомогнат контролирането му. В следващите редове ще споделим с вас пет такива полезни навика.

Пет навика при уринарна инконтиненция

Загубата на контрол над пикочния мехур може да доведе до редица здравословни проблеми. В действителност уринарната инконтиненция само по себе си не е заболяване, а по-скоро симптом. Изтърването на урина се случва ненадейно и може да се появи докато кашляте, кихате или се протягате.

При някои хора проблемът става толкова сериозен, че не успяват да стигнат до тоалетната след като усетят силна нужда от уриниране. Независимо от причината или степента на сериозност, всеки може да се опита да приложи тези лесни навици при уринарна инконтиненция. Прочетете следващите редове!

1.Променете начина си на храненеКонсумацията на пикантни храни може да стимулира неволното изпускане на урина.

Консумацията на определени пикантни или сладки храни води до учестено уриниране.

Един от факторите за справяне с уринарната инконтиненция е подобряването на начина на хранене. Тъй като мнозина не обръщат внимание на този важен аспект, трябва да се знае, че определени дразнещи храни могат да окажат негативно въздействие върху това състояние.

Затова трябва да спрете или поне да намалите количеството на пикантните, кисели и сладки храни, които консумирате. Освен това е добре да избягвате приема на кафе и други продукти съдържащи кофеин.

Прочетете и: 8 причини урината ни да мирише лошо

2.Техники за „обучаване“ на пикочния мехур при уринарна инконтиненция

Обучението на пикочния мехур включва използването на лесни техники за укрепване на мускулите, играещи роля при уринирането. Целта е да се осигури време на мехура преди изпразването му. Първата техника е да се ходи до тоалетна в определено време

Най-добре е да се опитвате максимално да задържите позивите за уриниране, докато тялото ви привикне да изпразва пикочния мехур по график. Започнете като ходите до тоалетна на всеки час, след това – на два часа, докато стигнете до четири часа, без да сте посещавали тоалетна.

Друга лесна техника е като задържате уринирането. Става въпрос да не ходите до тоалетна веднага щом усетите нужда за това. Започнете като се забавите пет минути, след това 10 минути и така докато успеете да контролирате мехура си.

3.Упражнения за тазовото дъно при уринарна инконтиненцияУпражнения на Кегел и уринарна инконтиненция

Упражненията на Кегел са известни с ползата си при уринарна инконтиненция, тъй като укрепват тазовото дъно.

Упражненията за тазовото дъно са най-доброто допълнение към терапията на уринарната инконтиненция. В действителност те са първото нещо, към което се прибягва, особено в по-леките случаи. Най-често се препоръчват упражненията на Кегел, които можете да правите ежедневно и в домашни условия.

Какво трябва да правите

  • Като начало стягайте и отпускайте мускулите на тазовото дъно за около 5-10 секунди.
  • Починете си. Мускулите на тазовото дъно са онези, които използвате, за да спрете изтичането на урина. Ако не сте сигурни как да правите упражнението, опитайте се да спрете струята урина, докато сте в тоалетната.
  • Можете да изпълнявате и други упражнения като мост или да повдигате таза си. Но трябва да се фокусирате върху свиването на правилните мускули.

Препоръчваме ви да прочетете и: Какво е тазово възпалителна болест

4.Спрете цигарите

Пушенето на цигари може да увреди нервите отговарящи за пикочния мехур. Тъй като съдържат голямо количество токсични вещества, цигарите могат да доведат до отслабване на мускулите на тазовото дъно. Най-вече никотинът може да предизвика прекомерното свиване на мехура, водещо до чести позиви за уриниране.

От друга страна, трябва да знаете, че пушенето може да доведе до появата на хронична кашлица, която също би могла да причини неволно изпускане. Когато кашляте, натискът на корема върху тазовото дъно се увеличава, в резултат на което пикочният мехур и уретрата се стягат.

5.Избягвайте консумацията на алкохол при уринарна инконтиненцияСпрете консумацията на алкохол, ако имате проблеми с уринирането.

Прекомерната консумация на алкохол е свързана с увреждането и възпалението на пикочния мехур, уретрата и стените на бъбреците. Затова трябва да избягвате алкохолните напитки, ако искате да се справите с проблема.

Алкохолът силно стимулира пикочния мехур и намалява способността за задържане на урината. Освен това той има дехидратиращо действие, повишаващо риска от инфекции на уринарния тракт. Какво можете да направите? Избягвайте консумацията на алкохолни напитки, ако страдате от симптомите на уринарна инконтиненция! И пийте повече вода.

И накрая, трябва да запомните, че е важно да посетите лекар, ако страдате от уринарна инконтиненция. Колкото по-скоро ви бъде поставена диагноза и започнете лечение, толкова по-добра е и самата прогноза.

  • Imamura, M., Williams, K., Wells, M., & Mcgrother, C. (2015). Lifestyle interventions for the treatment of urinary incontinence in adults. Cochrane Database of Systematic Reviews. https://doi.org/10.1002/14651858.CD003505.pub5
  • Le, N. B. P. (2014). Urinary incontinence. In Urology at a Glance. https://doi.org/10.1007/978-3-642-54859-8_37
  • Gleason, J. L., Richter, H. E., Redden, D. T., Goode, P. S., Burgio, K. L., & Markland, A. D. (2013). Caffeine and urinary incontinence in US women. International Urogynecology Journal and Pelvic Floor Dysfunction. https://doi.org/10.1007/s00192-012-1829-5
  • Kargar Jahromi, M., Talebizadeh, M., & Mirzaei, M. (2014). The Effect of Pelvic Muscle Exercises on Urinary Incontinency and Self-Esteem of Elderly Females With Stress Urinary Incontinency, 2013. Global Journal of Health Science. https://doi.org/10.5539/gjhs.v7n2p71
  • M., M. (2018). Nonsurgical treatment methods in urinary incontinence. Gineco.Eu. https://doi.org/10.18643/gieu.2016.39
  • Kolcaba, K., Dowd, T., Winslow, E. H., & Jacobson, A. F. (2011). Kegel Exercises. American Journal of Nursing. https://doi.org/10.1097/00000446-200011000-00048
  • Bump, R. C., & McClish, D. K. (1992). Cigarette smoking and urinary incontinence in women. American Journal of Obstetrics and Gynecology. https://doi.org/10.1016/S0002-9378(11)91691-3