Ограничете зърнените храни и отслабнете лесно

· 27.07.2016
Съществуват кухненски уреди, които позволяват приготвяне на зеленчукови спагети, като от тиквички

На закуска, обяд и вечеря консумираме ястия, които съдържат зърнени храни (хляб, сладкиши, паста и др.), тъй като зърнените храни позволяват да приготвим нещо бързо и удовлетворяващо. Това е не само нездравословно, а води и до напълняване.

Не може да се сложи равенство между глутенова непоносимост и цьолиакия. Ако сте с непоносимост към глутен, не свързвайте симптомите непременно с това заболяване.

В тази статия ще разкрием как може лесно да отслабнете и да помогнете на цялостното здраве, ако премахнете зърнените храни от ежедневното меню.

Ядем твърде много зърнени храни

Балансираната диета изисква пропорционално количество от протеини, въглехидрати и мазнини. Въглехидратите включват плодове, зеленчуци, нишестета и зърнени култури. С  последните злоупотребяваме и консумираме все по-малко зеленчуци. Използваме през целия ден основно: хляб, пица, паста, сухари, както и всякакви видове сладкиши.

Прекомерна консумация на зърнените храни

Вижте още: Как да приготвите крекери без глутен и без лактоза

Защо зърнените храни водят до напълняване?

Тялото се нуждае от зърнени храни, защото те осигуряват дълготрайна енергия, особено ако са пълнозърнести. Проблемът възниква при прекомерно хранене, или ако е през нощта. В тези случаи енергията не се използва, а се трансформира в мастни натрупвания.

Глутенова непоносимост

Защо зърнените храни водят до напълняване?

Повечето зърна се извличат от култури с глутен, като: пшеница, овесени ядки, ръж, лимец, и т.н. Други, като ориз, царевица, или сарацински зърна, не съдържат това вещество. В днешно време много хора страдат от известна глутенова непоносимост, но това не е алергия към него или цьолиакия. Лице, страдащо от цьолиакия, получава незабавна алергична реакция. Тези, които са с непоносимост към глутена, проявяват симптоми, различни от алергичните. Храната не се смила правилно и това създава проблеми, като напълняването. Когато хората с глутенова непоносимост го елиминират от ежедневната диета, те бързо забелязват промяната и лесно регулират теглото.

Други симптоми на глутенова непоносимост:

  • Повтарящ се запек и диария
  • Лошо храносмилане
  • Кожни проблеми, като кератоза пиларис
  • Менструални проблеми
  • Стерилност
  • Затлъстяването и загуба на тегло

Ако подозирате, че страдате от глутенова непоносимост, консултирайте се с лекар, който най-вероятно ще направи необходимите изследвания, за да установи диагнозата.

Прочетете и: 5 признака, че трябва да спрете консумацията на глутен

Идеи за намаляване на зърнените храни

. С този уред може да превърнете едно обикновено плато от зеленчуци във „фалшива”, но вкусна паста, подправена с домати, сирене и риган.

Идеи за намаляване на зърнените храни

  • Знаете ли, че можете да направите вкусни зеленчукови и шоколадови бисквити? Ще ги приготвите, ако омесите растително тесто от сварени зеленчуци. Резултатът ще изненада цялото семейство.
  • Хората с глутенова непоносимост трябва да заменят обикновеното брашно с безглутеново, като ориз, царевица или нахут. То се използва по същия начин за приготвянето на хляб, бисквити, пици, палачинки и др.
  •  Хлябът трудно се заменя, тъй като е в основата на храненето. Намалете количеството и малко по малко го замените с храни, които съдържат по-малко глутен: ориз или царевични питки. Може да приготвяте пълнозърнест тост (от градински чай, лен, и слънчоглед).Смелете семената, смесете ги с малко вода, за да приготвите паста, и изпечете в съд на 120 градуса за 30 минути, докато текстурата стане хрупкава.
  • Nehra, V., Marietta, E. V., & Murray, J. A. (2012). Celiac Disease. In Encyclopedia of Human Nutrition. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-375083-9.00046-5
  • Balakireva, A. V., & Zamyatnin, A. A. (2016). Properties of gluten intolerance: Gluten structure, evolution, pathogenicity and detoxification capabilities. Nutrients. https://doi.org/10.3390/nu8100644
  • Bascuñán, K. A., Vespa, M. C., & Araya, M. (2017). Celiac disease: understanding the gluten-free diet. European Journal of Nutrition. https://doi.org/10.1007/s00394-016-1238-5