Навици, които ни разболяват

19.03.2016
Възглавниците и матраците могат да поберат несметни количества спори, цветен прашец, мъртви клетки, пърхот и други частици, опасни за здравето

Нездравословните навици, типични за хора със заседнал начин на живот, които правят малко или никакви физически упражнения, могат да имат сериозни последици за общото състояние. Ако се хванете да ядете пред телевизора и качвате килограми бавно, но сигурно, то знайте, че е дошло време за промяна.

Животът поднася интересни предизвикателства. Лесно е да се забрави, че здравословният начин на живот означава да не правите компромиси, когато става въпрос за добра храна и физически упражнения. Но често разбирате, че сте сгрешили, след като тялото започне да се бори с последствията от лошите избори, т.е. – когато се разболеете.

По тази причина е важно да се отбележи, че тези навици могат да доведат до заболявания, като отнемат ценна енергия и здраве. Както ежедневните задачи, така и редица превантивни методи могат да подпомогнат имунната система и да предотвратят болести и заболявания.
Ако се научите да идентифицирате рисковите фактори в живота и в ежедневието си, всичко останало е въпрос на превенция и активна борба с болестта. Ще си спестите безкрайни главоболия, ако спрете заболяването още в зародиш. Много заболявания са резултат от лоши или непоследователни хигиенни и здравословни навици. Някои от тези навици са наистина доста прости. Но често забравяме колко важна роля играят в това да поддържат нашето семейство и приятели в добро здраве.

Навици, които вредят на здравето ви

Оставете гъбата

Навици в кухнята

Следният доказан факт може да ви звучи малко странен и недостоверен. Истината е, че в кухнята има най-много микроби от всички стаи в дома ви. Чистете колкото си искате, но микробите в кухнята ви трудно могат да бъдат отстранени. Освен това те представляват риск за здравето ви. Най-лошото нещо, което можете да направите, е да миете пода със същата гъба, с която миете чиниите. Милиони бактерии и микроби могат да бъдат пренесени към други части на стаята. Ако се налага да използвате гъби, не ги дръжте на едно място и не ги местете. Не използвайте една и съща гъба за чистене на масата, на която ядете, и за миене на чинии. Препоръчваме хартиени кърпи за еднократна употреба. Така бактериите ще отидат в кофата за боклук, а не в чиниите ви.

Прочетете и: 3 страхотни начина за почистване на ръждата от кухненските съдове

Перете редовно възглавници и матраци

Една от най-често срещаните причини за разпространението на микроби, особено за тези, които страдат от алергии, е продължителното използване на възглавници и матраци. Възглавниците и матраците могат да поберат несметни количества спори, цветен прашец, мъртви клетки, пърхот и други частици, опасни за вашето здраве. Ако бюджетът ви позволява, препоръчваме да ги сменяте редовно – не само за да се наспивате, но и за да бъдете здрави и спокойни.
Ако нямате финансова възможност да изпълните тази препоръка, тогава сменяйте чаршафите един път на 3 дни и ги перете с гореща вода. Купувайте чаршафи и калъфки, подходящи за хора с алергии.

Вижте още: 5 топ съветa за дезинфекция и грижи за матрака

Внимавайте с въздушните филтри

Нездравословни навици, които може да ви навредят

Въздушните филтри са популярни сред хората, които искат въздухът в техните домове или офиси да е по-чист. Но истината е, че не всички те работят толкова чудесно, както се твърди в рекламите. Освен това оставят след себе си прах и полени. Това означава, че може да вдишвате лош въздух или дори микроби, оставени от други хора. Ако все пак държите да използвате въздушен филтър, нека да бъде възможно най-качествен.  

„Не!” на пържените храни

Какво общо има пърженото пиле с вашето здраве? Когато пържите храни, вие произвеждате много дим, който може да навреди на вашето здраве и – в частност – на дихателната система. Някои изследователи предполагат, че редовното вдишване на дим е равносилно на пушенето на цигари и може да доведе до рак. Ако готвите често, опитайте рецепти, които произвеждат малко дим. Това е по-здравословно за храносмилането и белите дробове.

Изключете телевизора

Вредни навици, сред които е и храненето пред телевизора

Ако не ставате от дивана си, то време е за промяна на начина на живот. Когато седите дълго време пред телевизора и не правите упражнения, вие рискувате да получите затлъстяване. Често хората не само прекарват дълги периоди от време в седнало положение, но и имат навика да ядат пред телевизора. Това води до все по-високото тегло на средния телевизионен зрител.

Опитвате всичко възможно да живеете активно и здравословно, но често пренебрегвате малките навици, които подкопават тези усилия. Като правите малки промени за себе си, семейството и приятелите си, ще откриете, че отново се връщате към по-добрия и здравословен начин на живот.

  • Dietz, W. H., & Strasburger, V. C. (1991). Children, adolescents, and television. Current Problems in Pediatrics. https://doi.org/10.1016/0045-9380(91)90034-I
  • Cecchini, M., Sassi, F., Lauer, J. A., Lee, Y. Y., Guajardo-Barron, V., & Chisholm, D. (2010). Tackling of unhealthy diets, physical inactivity, and obesity: Health effects and cost-effectiveness. The Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61514-0
  • Bloomfield, S. F. (2003). Home hygiene: A risk approach. International Journal of Hygiene and Environmental Health. https://doi.org/10.1078/1438-4639-00193